برگزاری چهل‌و‌یکمین‌نشست ادبی خوانش متون کهن
۱۳۹۸-۰۷-۲۲
چهل‌و‌یکمین‌نشست ادبی خوانش متون کهن، در کتابخانه تخصصی ادبیات حرم مطهر رضوی، به مناسبت بزرگداشت حافظ، برگزار شد.

به مناسبت روز بزرگداشت حافظ شیرازی، نشست خوانش متون کهن فارسی با موضوع اشعار حافظ در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.
به گزارش گنجینۀ رضوی، در نشستی ادبی به مناسبت روز بزرگداشت حافظ شیرازی، غزلیاتی از این شاعر شیرین‌سخن با حضور اساتید ادبیات فارسی و جمعی از ادب‌دوستان قرائت شد.
ابتدا دکتر سیدعلی کرامتی‌مقدم با این توضیح که حافظ عصارۀ پنج قرن شعر فارسی قبل از خود است، به بیان برخی ویژگی‌های کلامی و ظرافت‌های زبانی حافظ پرداخت و گفت: تنوع مضمون و تنوع اندیشه، استفاده از عبارات و ضرب‌المثل‌های عامیانه، شِکوه‌های عاشقانه، تکرار فعل در غزل، استفاده از آرایه‌های ادبی به‌صورت درهم‌تنیده و... ازجمله ویژگی‌های زبانی شعر حافظ است.
وی با بیان این‌که بسیاری از شاعران ملل با شناختی که از شعر حافظ دارند، ارادت خاصی به وی نشان داده‌اند، گفت: از جمله «گوته» شاعر بزرگ آلمانی که شهرۀ جهان است، عمق شعر حافظ را درک کرده و خود را در مقایسه با حافظ، تکه‌چوبی در مقابل یک کشتی بزرگ می‌داند.
کرامتی‌مقدم ادامه داد: «نیچه» هم ارادت و علاقۀ خاصی به حافظ دارد و حافظ را میخانه‌ای می‌داند که از هر خانه‌ای بزرگ‌تر است و همۀ جهانیان هم جمع شوند نمی‌توانند شرابی را که او در دریای ادبیات فارسی انداخته بنوشند.
این استاد ادبیات فارسی افزود: بر خلاف شعرای دیگر که درباری یا متعلق به مسلکی خاص‌اند، حافظ شاعری مردمی است و برای مردم شعر گفته است و پیوسته استفاده از زبان عامیانه و عبارات و ضرب‌المثل‌های ورد زبان مردم را در دستور کار خود قرار داده است اما به‌گونه‌ای لطیف این کار را انجام داده که حتی عامیانه‌ترین کلمات در شعرش خوش نشسته است.
کرامتی‌مقدم اضافه کرد: از دیگر ویژگی‌های شعر حافظ که او را محبوب کرده، این است که مانند یک منتقد اجتماعی از مشکلات روز جامعه سخن می‌گوید و مسائلی همچون ریا را به باد انتقاد می‌گیرد اما پیوسته در شعر خود از هرگونه افراط و تفریط برحذر است و روشی میانه و معتدل را در کلام پیش گرفته است.
سپس دکتر محمدرضا خوشدل در معرفی شعر و شخصیت حافظ گفت: نمی‌توان شخصیت و فعالیت‌های کسی را بدون درنظرگرفتن حوادث زمانۀ او و شخصیت‌های دوران او بررسی کرد و حافظ هم از این مسئله مستثنا نیست و باید برای شناخت بهتر او و شعرش، شرایطی را که در آن می‌زیسته و ارتباط او را با قدرت‌های زمان خود در نظر بگیریم.
در پایان نشست، نسرین کمالی‌پور، کارشناس کتابخانۀ تخصصی ادبیات، به معرفی کتاب «راحت جان: شادی و امید با حافظ» از صمد مهمان‌دوست پرداخت و این نشست صمیمانه با تفأل حاضران به دیوان حافظ و گشودن گره‌های غزلیات خوانده‌شده از سوی اساتید به سرانجام رسید.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.