دومین نشست تخصصی آینده پژوهی در تاریخ شفاهی با حضور استاد کمره‎ای
۱۳۹۸-۱۱-۱۹
این نشست تخصصی 15 بهمن ماه با موضوع «نقش تاریخ شفاهی در مستند نگاری دفاع مقدس» در محل تالار شیخ بهایی با حضور استاد علی رضا کمره ای از اساتید تاریخ شفاهی در ایران برگزار شد.

عمومی ترین ابزار در مستندسازی وقایع جنگ، تاریخ شفاهی است.
 مدیر مرکز اسناد و مطبوعات سازمان کتابخانه ها موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، در نشست تخصصی آینده پژوهی در تاریخ شفاهی، عمومی ترین ابزار را در مستندسازی وقایع جنگ تاریخ شفاهی عنوان کرد.
به گزارش آستان نیوز، ابوالفضل حسن آبادی در این نشست تخصصی که 15 بهمن ماه با موضوع «نقش تاریخ شفاهی در مستند نگاری دفاع مقدس» در محل تالار شیخ بهایی با حضور استاد علی رضا کمره ای از اساتید تاریخ شفاهی در ایران، دکتر میردار معاون تدوین مرکز اسناد انقلاب اسلامی، کارشناسانی از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، حوزه هنری سوره و نویسندگان و پژوهشگران حوزه جنگ برگزار شد، تاریخ شفاهی را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد.
وی هدف اصلی از برگزاری نشست های آینده پژوهی در تاریخ شفاهی را نقد و بررسی فعالیتهای انجام گرفته و سمت و سوی رویکردهای گذشته و حال در تاریخ شفاهی برای ارائه دیدگاه های نوین و کارآمد برای آینده عنوان کرد.
حسن آبادی همچنین علت انتخاب موضوع دفاع مقدس در نشست برگزار شده را اهمیت موضوع عنوان کرد که باید در خصوص آینده پژوهی آن تدابیری اندیشید.
وی گرفتن خاطرات و کشف موضوع و محتوا، ترمیم اطلاعات و روشن سازی نقاط تاریک تاریخ و تحلیل و علیت گرایی را محورهای تاریخ شفاهی عنوان کرد و توجه به این سه عنصر در کنار یکدیگر را باعث انسجام و اعتماد به اسناد تاریخ شفاهی دانست.
علی رضا کمره ای نیز در ادامه این جلسه به بیان جایگاه مورخان و واقعه نویسان، سند و تاریخ شفاهی و کارکردهای مختلف خاطره و خاطره پژوهی و تفاوت آن با تاریخ شفاهی پرداخت.
وی در سخنان خود مولفههای موثر بر ضبط خاطره، تعامل و تقابل واژهایی مانند خاطره گویی، خاطره نویسی، خاطره بافی و خاطره سازی و اهمیت زمان و مکان در تعامل ذهنی راویان و مصاحبه شوندگان تاریخ شفاهی را مورد بررسی قرار داد.
گفتنی است، گفتار و نوشتار در تاریخ شفاهی و مخاطرات تبدیل گفتار به متن که گاهی باعث تحریفات اساسی در کتابهای حوزه دفاع مقدس می‌شود از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.