شور عاشقي به کوشش عليرضا غلامي
۱۳۹۸-۱۲-۰۳
شور عاشقي/ به کوشش عليرضا غلامي.- تهران: موزه انقلاب اسلامي و دفاع مقدس، انتشارات، ‎۱۳۹۸.

انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، مقطعی مهم، اثرگذار و سرنوشت ساز در تاریخ درخشان ایران زمین و سرمایه‌ای عظیم از میراث فکری، فرهنگی و تمدنی کشور عزیزمان است که باید به درستی معرفی شود و برای نسل‌های آینده محفوظ و ماندگار بماند. آیندگان باید این بازه بی نظیر تاریخ را به خوبی بشناسند و به طور ویژه بدانند که در نیم قرن اخیر چه ماجراهای تلخ و شیرین و چه حادثه‌هایی بر کشور و ملت ایران گذاشته است. این آگاهی، تضمین کننده انتقال فرهنگ و ارزش‌‌های پربار این سرزمین به نسل‌های بعد و پلی برای انتقال تمدن بین نسلی به شمار می‌آید.
کتاب به عنوان میراث ماندگار فرهنگ بشری و قلم به مثابه بی‌همتاترین ابزار ثبت و ضبط دستاوردهای فکری و فرهنگی انسان، بهترین شیوه برای به تحریر و تصویر درآوردن گفتمان انقلاب اسلامی و عرضه آن به نسل‌های آینده است.
شهید حاج حسین همدانی و هزاران شهید دیگر که امروز برای ما شخصیت بزرگ و قابل تحسینی هستند، وقتی به زندگی‌شان نگاه می‌کنیم می‌بینیم که آن‌ها انسان‌های معمولی بودند. اگر چه در زندگی‌شان صفات برجسته‌‌‌ای مانند تقواپیشگی، ایمان قوی، حسن شهرت، هوش سرشار، نبوغ،  خلاقیت، شجاعت، شهامت، و .... وجود داشت، هرچه بود و نبود در همان محدوده زندگی‌شان بود.
شهید حاج حسین همدانی یکی از همان آدم‌های معمولی بود که در مکتب اسلام و در رکاب ولی  زمانه خویش، حضرت امام خمینی «ره» به جایی رسید که وقتی به خدمات ارزشمند او می‌نگریم با سربلندی و افتخار از او یاد می‌کنیم.
سردار شهید حسین همدانی یکی از مصادیق نسل انقلاب و پیروان واقعی خمینی کبیر بود که هم رزمانش بر تبلور تک تک ویژگی‌های آیه فوق در وجود نورانی‌اش شهادت می‌دهند. عمر با پرکت ایشان در فضای مذهبی، محبت و ارادت به اهل بیت علیه السلام آغاز و شکل گرفت و در بستر انقلاب اسلامی، رفتار، کردار و گفتار مردم مسلمان و قهرمان ایران اسلامی تکامل یافت و در میدان‌های هشت سال دفاع مقدس به بلوغ رسید و در صحنه‌های مبارزه با توطئه‌های استکبار جهانی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی آبدیده و پخته شد و ثمرات گران‌قدر خود را در سنگرهای مبارزه با فتنه تروریسم تکفیری در منطقه و دفاع از حریم آل الله و تحکیم جبهه مقاومت در برابر صهیونیسم، به بار نشاند. او را به حق باید مجاهد همیشه در سنگر نامید و نستوه و خستگی‌ناپذیر که به قول مولی و مقتدایش امام حسین (علیه السلام)، زندگی را چیزی غیر از «عقیده» و«جهاد» نمی‌دانست.
هم‌سنگران و خانواده محترم وی می‌دانند که او لحظه‌ای آرام و قرار نداشت و هیچ‌گاه به عافیت و آسایش و معیشت دنیوی نیندیشید و به دنبال کسب رضایت الهی و «عند ربهم یرزقون » بود.
علی ای حال، اثر حاضر که در پیش روی دارید مشتمل بر پنج فصل است که به شرح زیر است.
فصل اول به زندگی‌نامه شهید حاج حسین همدانی می‌پردازد. این فصل در بر گیرنده تولد، همسرو فرزندان، پدر و مادر، خواهران و برادر، سوابق تحصیلی، خدمت سربازی، گرایش‌های مذهبی و سیاسی، روایتی از نحوه شهادت و قسمتی از وصیت‌نامه، مزار شهید، پیام حضرت امام خامنه‌ای مد ظله العالی است.
فصل دوم به دوران انقلاب اسلامی اختصاص دارد. دورانی که با خدمت در انتظامات و زندان دادگاه انقلاب همدان؛ حضور فعال در غائله کردستان؛ خنثی سازی کودتای نقاب و خدمت گزاری در سپاه همدان آغاز می‌شود.
فصل سوم به دوران دفاع مقدس می‌پردازد. دورانی که آغازش با عملیات سرپل ذهاب شروع می‌شود و پایانش به عملیات مرصاد ختم می‌شود. در طی هشت سال دفاع مقدس هم رزمان شاهد نقش آفرینی در عملیات رجایی و باهنر؛ مطلع الفجر؛ طریق القدس؛ فتح المبین؛ بیت المقدس؛ والفجر2،5،10؛ کربلای 2،4 و 5 بوده اند. در این میان عهده دار ستاد تیپ 27 محمد رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم )؛ تشکیل دهنده تیپ 32 انصار الحسین(علیه السلام) و فرماندهی آن و سپس ارتقای آن به لشکر16 قدس گیلان؛ معاونت اطلاعات عملیات قرارگاه عملیاتی قدس و ...... بوده است.
فصل چهارم به دوران پس از دفاع مقدس می‌پردازد : استقبال از آزادگان سرافراز؛ راه اندازی کانون بسیج جوانان؛ فرماندهی قرارگاه نجف اشرف و لشکر 4 بعثت؛ ریاست ستاد نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و معاون هماهنگ کننده آن؛  فرماندهی لشکر پیاده مکانیزه 27 محمد رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم)؛ جانشینی قرارگاه ثارالله؛ جانشینی نیروی مقاومت بسیج سپاه؛ (دودوره)؛ فرماندهی سپاه محمد رسول الله ( صلی الله علیه و آله وسلم) تهران بزرگ؛ معاونت مرکز راهبردی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛ جانشینی قرارگاه امام حسین (علیه السلام) عضو هیئت امنای هیئت رزمندگان؛ مستشار نظامی در کنگو و سوریه .
فصل پنجم با تکیه بر مولفه‌های اصلی سازمان (مدل مولفه‌های هفت گانه مکنزی) به خصوصیت‌ها و ویزگی‌های بارز شهید حاج حسین همدانی می‌پردازد.

شور عاشقي/ به کوشش عليرضا غلامي.- تهران: موزه انقلاب اسلامي و دفاع مقدس، انتشارات، ‎۱۳۹۸.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.