کتابشناسی آذربایجان و انقلاب در کتابخانۀ آستان قدس رضوی
۱۳۹۹-۰۶-۲۳
در مقدمه‎ی این مقاله دربارۀ آذربایجان و نقش مردم غیورش در انقلاب‎های مردمی و تحول‎خواهی و مبارزه با ظلم و استبداد نکاتی بیان شده و بعد از آن یکصدوپنجاه ‏و پنج اثر پیرامون این موضوع فهرست شده است.

تابشناسی آذربایجان و انقلاب در کتابخانۀ آستان قدس رضوی
دکتر سیدعلی کرامتی مقدم
حسن زحمتکش
نسرین کمالی‌پور

چکیده:
   آذربایجان از روزگاران دیرین به لحاظ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی یکی از تأثیرگذارترین مناطق ایران به شمار می‎رفته و پیوسته نقش مهمی در تحولات ملی ایفا نموده است. اگرچه فعالیت‏های ارزشمند مردم این خطه از دید تاریخ‎نویسان پنهان نمانده و در حافظۀ ملت ایران و همچنین کتب تاریخی ثبت و ضبط شده ولی در دوره‎ی معاصر لازم است که خدمات بی‎شائبه و ارزشمند مردم آذربایجان در به ثمر رساندن انقلاب‎های مردمی و نهضت‎های آزادی‎خواهانه‎ی ملت ایران به طور شایسته شناخته‌ و معرفی شود. به این جهت آشنایی با کتاب‏هایی که پیرامون این موضوع نوشته‎ شده است، اهمیت می‎یابد. سئوال اصلی پژوهش ما این است که چگونه می‏توان پیرامون انقلاب‎های مردمی و نقش مردم آذربایجان در پیروزی و موفقیت این قیام‎ها به شناخت جامع و کاملی از منابع و مراجع تحقیقی دست یافت؟ یکی از مهم‎ترین شیوه‎ها برای رسیدن به این مقصود تهیه‎ی کتابشناسی و فهرست کردن منابع چاپی و نوشتاری است. دسترسی و مطالعه‎ی کتاب‎ها و مقالات با موضوعی خاص در صورت وجود کتابشناسی و فهرست مقالات کار محققان و پژوهش‎گران را ساده‌تر می‌نماید. بدیهی است که ابزارهای الکترونیک و سایت‏های اینترنتی نیز نمی‏توانند اطلاعات منسجم و کاملی همانند فهرست‏ها و کتابشناسی‎ها ارائه دهند.
   اهمیت کتابشناسی و ضرورت تهیه‎ی آن و هم‌چنین اهمیتی که کتابخانة آستان قدس رضوی(ع) برای محققان و دانشگاهیان دارد، سبب شد نگارنده و همکارانش در کتابخانۀ آستان قدس رضوی به تهیۀ یک کتابشناسی کامل از کتاب‏هایی با موضوع آذربایجان و انقلاب بپردازند تا مشتاقان و علاقه‎مندان بتوانند به راحتی و بدون اتلاف وقت در این زمینه به منابع و اطلاعات مورد نیاز خود دست یابند. در مقدمه‎ی این مقاله دربارۀ آذربایجان و نقش مردم غیورش در انقلاب‎های مردمی و تحول‎خواهی و مبارزه با ظلم و استبداد نکاتی بیان شده و بعد از آن یکصدوپنجاه‏وپنج اثر پیرامون این موضوع فهرست شده است.
کلیدواژه:
 آذربایجان، انقلاب، کتابشناسی، مقاله‎شناسی، کتابخانه آستان قدس رضوی.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.