فرهنگ خواندن
۱۳۹۹-۰۸-۱۴
اثر حاضر مربوط به تلاش جمع کثیری از پژوهشگران، نویسندگان و دانشگاهیان از قشرهای مختلفی مانند، شاعران، ادیبان، جامعه‌شناسان، روانشناسان، زبان‎شناسان، متخصصان تعلیم و تربیت و سایرین است که نتیجه پژوهش‌های خود را در قالب مقالاتی در اولین همایش ملی خواندن ارائه نمودند.

اثر حاضر مربوط  به تلاش جمع کثیری از پژوهشگران، نویسندگان و دانشگاهیان از قشرهای مختلفی مانند، شاعران، ادیبان، جامعه شناسان، روانشناسان، زبان شناسان، متخصصان تعلیم و تربیت و سایرین است که نتیجه پژوهش‌های خود را در قالب مقالاتی در اولین همایش ملی خواندن ارائه نمودند. محورهای نخستین همایش ملی خواندن خود گواهی است بر پیچیدگی موضوع خواندن.
اولین همایش ملی خواندن  با شعار " تلاش برای شناخت همه جانبه خواندن" تلاش نمود با شناسایی و معرفی تمامی حوزه‌های کلان مرتبط با خواندن و دسته بندی آنها در قالب نه محور (مبانی نظری و معرفتی خواندن/ خواندن و لایه‌های مدیریتی( ارزش‌ها، باروها، آداب و رسوم، قوانین و مقررات، مجریان)/ خواندن و نهادهای فرهنگی/ خانواده و خواندن/ نظام آموزش و پرورش و خواندن/ نهضت سوادآموزی و خواندن/ آموزش عالی و خواندن/ صنعت نشر و خواندن/ خواندن و محیط الکترونیکی و مجازی) پژوهشگران، نویسندگان، استادان، دانشجویانو سازمانهای مرتبط با خواندن را تشویق به اندیشیدن، پژوهش و نگارش درباره‌ی خواندن نماید. حاصل این تلاش یکساله تولید 7 سخنرانی کلید، 14 ارائه شفاهی و 30 مقاله است که در 6 بخش دسته بندی شده و در این مقالات آمده است.
شش بخشی که در این کتاب پس از معرفی همایش مذکور و مقدمه‌ای کوتاه از آن، عناوین آنها را در فهرست مطالب مشاهده می‌کنیم. شش بخش با عناوین: مبانی نظری و معرفتی خواندن/ خواندن و نهادهای فرهنگی/ خانواده و خواندن/ نظام آموزش و پرورش و خواندن/ آموزش عالی و خواندن/ و نهایتا خواندن و محیط الکترونیکی و مجازی.
مقایسه عناوین بخش های این کتاب با محورهای این همایش بیانگر این مطلب است که در برخی محورهای معرفی شده ( مانند لایه‌های مدیریتی و خواندن،    نهضت سوادآموزی و خواندن، صنعت نشر و خواندن) مقاله‌ای دریافت نشده است. بررسی دقیق مقالات تولید شده در بخش‌ها با خرده موضوعات پیشنهادی در محورهای نه گانه نیز بیانگر این واقعیت است که بسیاری از حوزه‌های مرتبط و موثر در ایجاد، تقویت و توسعه مهارت خواندن در مقالات پوشش داده نشده است.

فرهنگ خواندن: مباني نظري و راه‌هاي عملي ايجاد، توسعه و نهادينه کردن رفتار خواندن/ به کوشش مهدي حسيني.- تهران: چاپار؛ سنندج: دانشگاه کردستان،1395. ‎

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.