قصه درمانی
۱۳۹۹-۱۱-۰۱
در شرایط امروز برای کاهش اثرات فناوری بر کودکان و برقراری ارتباط بهتر و موثرتر با آنها بهترین شیوه خواندن داستان و همراه شدن با دنیای شیرین کودکی آنها می باشد.

پدران ما بی آنکه آموزش دیده باشند، از تأثیر داستان بر فکر و شناخت کودکان آگاه بوده اند. همه ما  دوره کودکی خود را در عصر نه چندان پیشرفته از جهت فناوری سپری کرده ایم، دوره ای که وسایل ارتباط جمعی به این گستردگی نبود، و این وسایل فقط در رادیو خلاصه می شد و از جمله برنامه های پرطرفدار رادیو، داستان های ساعت 10 شب بود که اعضای خانواده در کنار هم به این داستان ها گوش می دادند. یادمان هست که چقدر از اوقات قصه گویی پدران یا پدربزرگ های ما لذت می بردیم و چقدر نزدیکی دل ها و عاطفه را در خانه و خانواده حس می کردیم. و اکنون، با پیشرفت علم و فناوری، و وجود این همه وسایل الکترونیکی و مخابراتی و رایانه ای، کودکان ما از آن تجربه ها محروم مانده اند. گرچه اختراع چنین وسایلی، به ویژه رادیو و تلویزیون و رایانه، بی شک امکانات بالقوّه آموزشی را افزایش داده و وجود آنها ضروری است،
در شرایط امروز برای کاهش اثرات فناوری بر کودکان و برقراری ارتباط بهتر و موثرتر با آنها بهترین شیوه خواندن داستان و همراه شدن با دنیای شیرین کودکی آنها می باشد. از این طریق بی واسطه و غیرمستقیم والدین می توانند آموزش ها و حتی درمان های مقتضی را برای حل مشکلات روانی کودکان بکار گیرند. راه حل قصه درمانی بخصوی برای کودکانی که به فرزندخواندگی پذیرفته شده اند و رشد اولیه آنها با اختلالاتی ( بدون نبود والد مناسب ) روبرو بوده اند، بسیار می تواند موثر باشد. مرکز روابط عاطفی خانواده در مینه سوتا، پس از سالها کاردرمانی با کودکانی که به فرزندی پذیرفته شده اند و خانواده های آنان، شیوه ای مهیّج و ابتکاری ارائه داده است که در آن، برای کمک به والدین جهت ایجاد ارتباط و گفت و گو با کودکان دردسرآفرینشان، از داستان به عنوان مهم ترین وسیله استفاده می شود. داستان هایی که می توانند در این مسیر به کودکان و والدین کمک کنند بر چهار نوع اند: داستان های حق طلبانه، داستان های روان تکان، داستان های رشد و داستان های کودک موفق.
در داستان های حق طلبانه، به کودک کمک می شود تا بفهمد به عنوان کودک چه حقوقی دارد و جایگاه او در خانواده کدام است. با این نوع داستان ها، والدین به کودک می فهماند که او کسی است که از همان ابتدا حق داشت عزیز شمرده شود. همچنین در طول داستان، کودک اطلاعاتی در مورد والدین جدید به دست می آورد و خود را با خانواده جدیدش تطبیق می دهد.
در طول داستان های روان تکان، این امکان برای کودک فراهم می آید که وقایع، افکار و احساسات دوران اولیه زندگی خود را مرور و پردازش کند؛ و در این مسیر، خشم، آسیب، شرم و اندوهی که از خاطره تلخ و ناگوار گذشته وجود دارد، در او کاهش یابد و او به مفهوم تازه ای از تجربیات خود برسد.
با داستان های رشد، هم والدین و هم کودکان درباره طیفی از رفتارهایی که کودکان نوعاً در مراحل مختلف رشد از خود بروز می دهند، آموزش می بینند؛ و هردوی آنها امکان می یابند مراحل و رفتارهایی را که بروز نکرده است، تشخیص دهند. در نتیجه، کودکان تشویق می شوند مراحلی از رشد را پشت سر بگذارند که در محیط زندگی قبلی آنها که بدرفتاری و بی توجهی برآن حاکم بود، پشت سر گذاشته نشده بود.
با داستان های کودک موفق، رفتارهای جدید به کودکی که ممکن است مهارت های انطباق و رویارویی با فشارهای عصبی هرروز و ناامیدی ها را نداشته باشد، یاد داده می شود. والدین ، با استفاده از این داستان ها، به کودک کمک و او را تشویق می کنند تا بررسی کند که آیا به روشی مودبانه و مسئولانه رفتار می کند یا نه. از طریق این نوع داستان ها می توان درباره بسیاری از رفتارهای مشکل ساز حرف زد و در طول آن، ارزش ها را به کودک یاد داد، تفکر علت و معلولی را در او تقویت کرد، رفتارهای متفاوت را به او نشان داد، و اصول اولیه چگونه زیستن را برای او توضیح داد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.