کتاب شناسی جامع خواجه نصیرالدّین طوسی
۱۴۰۰-۱۲-۰۱
کتاب شناسی جامع خواجه نصیرالدّین طوسی، عنوان پژوهشنامه‌ای است که سید حجت الحق حسینی کارشناس تاریخ علم سامان داده و دانشگاه خواجه نصیر در...

کتاب شناسی جامع خواجه نصیرالدّین طوسی

کتاب شناسی جامع خواجه نصیرالدّین طوسی، عنوان پژوهشنامه‌ای است که سید حجت الحق حسینی کارشناس تاریخ علم سامان داده و دانشگاه خواجه نصیر در اسفند ماه ۱۳۹۵ در ۱۲۲۴ صفحه منتشر کرده است. چاپ دورنگ و باسلیقه و نیمه نفیس کتاب، بر خوشخوانیِ کتاب افزوده است. کتاب، ده فصل دارد و ۶۷۰۷ مدخل را در ۱۸ زبان شناسانده است. متن اصلی کتاب، در فصل ۱ تا ۷ آمده (ص ۱۱۰ تا ۱۱۴۰) مقدمات، فصل ۸ تا ۱۰ و نمایه‌ها، بخشهای دیگر را تشکیل می‌دهند.

تولید نمایه‌ها بر عهدۀ رضا سلیمانی و مدیر هنری تولید کتاب، محسن مسموعی بوده است. این یادمان‌ها شامل چند عنوان است: نامگذاری‌ها، تمبر یادبود، جایزه، نامگذاری خیابان و دانشگاه و پژوهشگاه، روز ملی، سازمانها و بنیادها، سال جهانی، سیارک، کتابخانه، کوهوارۀ کرۀ ماه، تندیس و سردیس، محصول رایانه‌ای، نقاشی، نمایشگاه آثار، همایشها، یادمان دانشگاهی و مهندسی، یادنامه و مجموعه نوشتاری. بدین‌سان، جامعیت این مجموعه در بُعد فرهنگ‌سازی بر اساس آثار متنوع خواجه نصیر مضاعف شده است.

نویسنده از سویی ریاضیدان است و از سویی پایی در نسخه‌های خطی و کتب کهن دارد و همزمان، قلمی روان و خواندنی دارد. یعنی جلوه‌ای از جامعیت خواجه نصیر را در او می‌توان دید. به این دلیل، این همه داده‌ها نظمی ریاضی دارد که بازیابی آنها را آسان کرده است. علاوه بر این، علقۀ قلبی او به تشیع در تمام کتاب خصوصاً دیباچۀ مؤلف (ص ۴۷ تا ۶۰) موج می‌زند.

کتاب «کتاب شناسی جامع خواجه نصیرالدّین طوسی» از انتشارات دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدّین طوسی در نهمین جشنواره بین المللی فارابی اثر برگزیده شد.جشنوارۀ بین المللی فارابی، ویژۀ تحقیقات علوم انسانی و اسلامی به همّت وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری با تأکید بر تقویت اصل «اعتبار بخشی به علوم انسانی-اسلامی» و با همکاری سازمان بین المللی یونسکو،آیسسکو،بنیاد ملّی نخبگان به صورت سالانه و در سطح بین المللی برگزار می شود.

منابع:
کتاب شناسی جامع خواجه نصیرالدّین طوسی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.