خوانش پسا استعماری دو روایت از گلی ترقی
۱۴۰۱-۰۲-۱۰
ادبیات تطبیقی با رویکردی میان فرهنگی توجه خود را به حوزه های جدیدی در مطالعات ادبی مانند مطالعات پسااستعماری، ادبیات حاشیه ای و ... معطوف کرده است.

این پایان نامه را  آمنه بختیاری با راهنمایی  استاد گرامی جناب آقای  عبدالله آلبوغبیش  و مشورت استاد  محمدحسن حسن‌زاده نیری به رشته تحریر در آورده است .
ادبیات تطبیقی حوزه ای معرفتی است که در ادوار مختلف کارکردهای گوناگونی داشته است. در مکتب تاریخ‌گرای فرانسه کارکرد ادبیات تطبیقی بررسی و مطالعه روابط ادبی میان ملل مختلف و در مکتب نقدبنیاد آمریکایی الگوهای روش‌شناختی تشابه‌یابی و نگرش‌های میان رشته ای محور مطالعه و پژوهش بوده است. در دهه های اخیر مطالعات تطبیقی ادبیات با مطالعات فرهنگی پیوند خورده است. امروزه، ادبیات تطبیقی با رویکردی میان فرهنگی و میان رشته ای توجه خود را به حوزه های جدیدی در مطالعات ادبی از قبیل مطالعات پسااستعماری، ادبیات گروه های حاشیه ای و فرودست و ادبیات مهاجرت معطوف کرده است و در خوانش متون ادبی، زمینه های ایدئولوژیک و فرهنگی را در نظر می گیرد. در پژوهش حاضر که با شیوه‌ای توصیفی - تحلیلی تدوین شده است، پس از تبیین ارتباط ادبیات تطبیقی نوین و مطالعات پسااستعماری، مجموعه داستان «خاطره‌های پراکنده» و رمان «اتفاق» از گلی ترقی براساس آرای نظریه پردازان مطالعات پسااستعماری مورد بررسی قرار گرفته اند. در این پژوهش انعکاس اندیشه ها و اصطلاحات مربوط به خوانش پسااستعماری از جمله بحران هویت فرهنگی ناشی از غلبه گفتمان استعماری و امپریالیسم فرهنگی در جامعه معاصر ایران، مهاجرت و آوارگی، تقلیدگری و دیگری سازی و همچنین جنبه های مختلف زندگی طبقه فرودست، جایگاه آنان در جامعه و به ویژه دغدغه های زنان فرودست در متون مورد نظر مورد واکاوی قرار گرفته است و با بررسی کاربرد ابزارهای ادبی و شگردهای داستانی در بازنمایی این اندیشه ها، چگونگی ارائه پادگفتمان-ها علیه گفتمان استعماری مشخص شده است. بنابراین، می توان چنین نتیجه گیری کرد که روایت های بررسی شده در پژوهش حاضر از متون پادگفتمانی و ضداستعماری محسوب می شوند و در فرایند استعمارزدایی و احیای فرهنگ های پیشااستعماری و بومی جامعه ایران نقش دارند.

لینک دسترسی به این پایان نامه : https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/05c9987a60c762a04c4f6da28106f33a

 

منابع:
ایرانداک
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.