هجرت امام رضا (ع) به ایران
۱۴۰۱-۰۳-۲۱
کتاب هجرت امام رضا (ع) به ایران و دستاوردهای جاودانه آن توسط میثم میرزایی عطاآبادی و در 264 صفحه، توسط موسسه انتشارات احیا امر ولایت به چاپ رسیده است. در کتاب «هجرت امام رضا (ع) به ایران و دستاوردهای جاودانه آن»، کیفیت و ثمرات هجرت امام رضا (ع) را از مدینه به خراسان بررسی شده است.

کتاب هجرت امام رضا (ع) به ایران و دستاوردهای جاودانه آن

کتاب هجرت امام رضا (ع) به ایران و دستاوردهای جاودانه آن توسط میثم میرزایی عطاآبادی و در 264 صفحه، توسط موسسه انتشارات احیا امر ولایت به چاپ رسیده است. در کتاب هجرت امام رضا (ع) به ایران و دستاوردهای جاودانه آن، کیفیت و ثمرات هجرت امام رضا (ع) را از مدینه به خراسان بررسی شده است. هجرت امام رضا (ع) به خراسان، مهم ترین رخداد دوره امامت آن حضرت محسوب می شود که برای بررسی چیستی و چرایی آن، بهترین و مطمئن‌ترین شیوه، تحلیل روایات نقل شده است. این کتاب دارای شش فصل و عناوین زیر ازجمله هجرت‌های تاریخ‌ساز، گسست درونی حکومت عباسی در آغاز عصر مأمون، زندگینامه مختصر حضرت رضا (ع)، وضعیت سایر ایرانیان قبل از هجرت، علل پذیرش هجرت از سوی امام رضا (ع)، به چشم می‌خورد.همچنین مطالبی پیرامون رخدادهای مقارن سفر هجرت، سفر اجباری در مسیرهای نامتعارف، عناصر انسانی قافله رضوی، حوادث مربوط به ورود حضرت رضا (ع) به مرو، طلوع آفتاب رضا (ع) از خراسان، آشنایی با سلسله عباسی تا عصر امام رضا (ع) در این کتاب آمده است.

مولف در صفحه 133 کتاب، موضوع «ورود مشاوره‌ای به صحنه سیاسی بنی‌عباس در موارد حساس» را این‌گونه تبیین کرده است: «حضرت رضا (ع) براساس تشخیص و تکلیف الهی خود، هرگاه که از اوج‌گیری اختلافات، بیم ضرر به عموم مسلمین می‌رفت، به اصلاح امور می‌پرداخت. در یکی از موارد که اختلاف بین فرماندهان و سران حکومتی اوج گرفت، برای جلوگیری از فتنه و فساد، بعد از ارائه مشورت و بیان راه‌حل، به مأمون فرمود: درباره امت محمد (ص) و آن چه خدا سرپرستی آن‌را به تو داده است و تو را به آن مخصوص داشته، از خدا بترس؛ زیرا تو با واگذاری امور مسلمین به دیگران، آن‌را تباه کرده ای؛ آن ها در میان امت به‌غیر آن چه خدا حکم کرده، فرمان می‌دهند.

برچسب ها:
منابع:
هجرت امام رضا (ع)
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.