معرفی کتاب دلگویه های پیرمرد بررسی و تحلیل ستون طنز نشریه باباشمل
۱۴۰۱-۰۳-۳۰
 بخش اول کتاب دلگویه های پیرمرد به چیستی شوخ‌طبعی و تاریخچه‌ای مختصر از طنز مطبوعاتی در ایران پرداخته شده است. بخش دوم اختصاص به بررسی اندیشۀ سیاسی و مشی روزنامه‌نگاری گنجه‌ای دارد و در بخش سوم سبک طنزپردازی رضا گنجه‌ای و تأثیرپذیری او از دهخدا بررسی شده و شباهت‌ها و تفاوت‌های سبک این دو به لحاظ ویژگی‌های زبانی، خصوصیات ساختاری و شگردهای طنزآفرینی بررسی شده است.

معرفی کتاب دلگویه های پیرمرد بررسی و تحلیل ستون طنز نشریه باباشمل اثر دکتر محمد کشاورز 

کتاب دلگویه های پیرمرد در  بخش اول به چیستی شوخ‌طبعی و تاریخچه‌ای مختصر از طنز مطبوعاتی در ایران پرداخته شده است. بخش دوم اختصاص به بررسی اندیشۀ سیاسی و مشی روزنامه‌نگاری گنجه‌ای دارد و در بخش سوم سبک طنزپردازی رضا گنجه‌ای و تأثیرپذیری او از دهخدا بررسی شده و شباهت‌ها و تفاوت‌های سبک این دو به لحاظ ویژگی‌های زبانی، خصوصیات ساختاری و شگردهای طنزآفرینی بررسی شده است.

رضا گنجه‌ای نشریۀ «باباشمل» را در یکی از عجیب‌ترین و بحرانی‌ترین ادوار تاریخ سیاسی ایران به چاپ رساند. دوره‌ای چهارساله که طی آن، نه نخست‌وزیر با یازده کابینه و صد و اندی وزیر روی کار آمدند. نکتۀ حیرت‌آور ماجرا اینجاست که بسیاری از مطالبی که گنجه‌ای در ستون درددل «باباشمل» به آنها اشاره می‌کند و به نقدشان می‌پردازد، به‌شدت امروزی و تازه می‌نمایند. یکی از دلایل اهمیت فوق‌العادۀ نشریۀ «باباشمل» و مندرجان ستون درددل این نشریه، ارائۀ گزارش‌ها و تحلیل‌های واقع‌بینانه و دور از تعصب گنجه‌ای است؛ البته او گاهی در برخی اظهارنظرها و تحلیل‌های خود دچار تناقض‌هایی انکارناپذیر و مصلحت‌اندیشی‌هایی شده که در متن این کتاب، به شرح و توضیح نمونه‌ها و مواردی از آنها پرداخته شده است. اما واقعیت این است که مطالب ستون درددل باباشمل  به دلیل ارتباط نزدیک گنجه‌ای با رخدادهای سیاسی و مشاهدات عینی و مستند وی از بسیاری از جلسات مجلس شورای ملی و آگاهی‌های باواسطه یا بی‌واسطۀ او از پشت‌پرده‌های سیاست در دهۀ بیست و نیز تلاش برای ایفای نقش و رسالت مطبوعاتی با ارائۀ تحلیل‌های منطقی و منصفانه از نظرگاهی خلاف دیدگاه و قرائت رسمی و باب میل حاکمیت وقت، افزون بر اینکه راه را بر تحریف برخی از وقایع تاریخی و ارائۀ برداشت‌ها و قضاوت‌های نادرست و مغرضانه می‌بندند، خود به منبعی مهم برای بازبینی و استخراج زوایای کمتر دیده‌شده و اتفاقات بعضاً فراموش‌شده اما مهم سال‌های آغازین دهۀ بیست بدل می‌شود واز این حیث اهمیت کم‌نظیری می‌یابد.

از سوی دیگه گنجه‌ای و نشریه‌اش را به سبب اهمیت‌شان در تکوین و تکامل طنز مطبوعاتی کشور، می‌توان حلقۀ واسطی میان اولین دورۀ طنز طلایی مطبوعاتی ایران (اوان مشروطیت) و طنز مطبوعاتی دهۀ بیست به بعد دانست. گنجه‌ای با تأثیرپذیری از خط مشی و اسلوب طنزپردازی بزرگانی چون جلیل محمدقلی‌زاده و علامه دهخدا و خلق آثاری نزدیک به سبک آنان، نقشی مهم در انتقال تجربیات، اندیشه‌ها و رویکرد مطبوعاتی طنزپردازان عصر مشروطیت ایفا نمود و بی‌شک نشریۀ  باباشمل در هیئت یک الگو و راهنما برای نسل بعدی طنزپردازان ایرانی ظاهر شد؛ به‌گونه‌ای که حتی تأثیر و ردپای این نشریه را می‌توان در نشریۀ موفق و مشهور «توفیق» نیز به‌روشنی مشاهده کرد. کتاب دلگویه های پیرمرد به خوبی به این مقوله پرداخته است.

سازندگان:
منابع:
معرفی کتاب دلگویه های پیرمرد بررسی و تحلیل ستون طنز نشریه باباشمل
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.