گزارش نشست «آئین شاهنامه خوانی شب یلدا»
۱۴۰۲-۱۰-۰۲
کتابخانه تخصصی ادبیات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نشست «آئین شاهنامه خوانی شب یلدا» را در آخرین روز از فصل پاییز برگزار کرد.

نشست «آئین شاهنامه خوانی شب یلدا» درکتابخانه مرکزی برگزار شد
کتابخانه تخصصی ادبیات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نشست «آئین شاهنامه خوانی شب یلدا» را در آخرین روز از فصل پاییز برگزار کرد.
به گزارش گنجینه رضوی، زهرا دلپذير؛ استاد ادبیات و زبان فارسی و مدرس دانشگاه در این نشست، به بیان پیشینه ای از آیین برگزاری شب یلدا براساس باورهای ایرانیان باستان پرداخت.
وی گفت: به باور ایرانیان، در این شب که به شب چله و آغاز چله‌ی بزرگ هم معروف است، باید گرد هم آمد، تزئینات و تنقلاتی برپا کرد، تا پاسی از شب بیدار ماند تا به این شکل در کنار ایزد مهر، که نگهبان پیمان و دوستی است، با دیو تاریکی مبارزه و سرما را بدرقه کنیم و به استقبال بلندترشدن روز و بعد فصل آفرینش که برابری روز و شب در آن اتفاق می افتد و در پایان زمستان از راه می‌رسد، برویم.
این استاد ادبیات، به تاثیر آیین ایرانیان باستان بر جشن سال نو میلادی مسیحیان اشاره کرد و گفت: آئین مهر پیش از ظهور مسیحیت به اروپا راه یافته بر پایه نیکویی و مردم پسندی در قرن چهارم میلادی، شب یلدا با کمی اختلاف (25 دسامبر) روز تولد حضرت عیسی قرار داده شده است تا مسیحیان جهان به برکت آن روزها با شب زنده داری در شادی و خشنودی با ایرانیان همراه و همدل باشند.
فردوسی و گرامیداشت شب چله
وی به آیین و سنت شاهنامه خوانی ایرانیان در شب یلدا نیز پرداخت و گفت: فردوسی نیز به آیین های ایران زمین وابستگی بسیار داشته و در پاسداشت این جشن ها و آیین ها می کوشیده است .
دلپذیر افزود: فردوسی در پایان داستان اورمزد ساسانی ضمن اشاره به گذرا بودن این جهان، از خواننده می خواهد که به این جهان گذرا دل نبندد و سپس اشاره به فرا رسیدن شب خجسته چله دارد و اینکه باید این شب بلند را گرامی داشت.
وی ضمن خوانش ابیاتی از شاهنامه فردوسی با محوریت شب یلدا، به آیین های مختلف شاهنامه خوانی در میان اقوام مختلف ایرانی اشاره کرد که با برنامه های خاص از جمله ملبس شدن به لباس رزمپوشان شاهنامه همراه بوده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.