کتاب صوتی بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم
۱۳۹۶-۰۴-۲۴
آیین رونمایی از کتاب سخنگوی «بار دیگر شهری که دوست می داشتم» پرمخاطب‌ترین اثر زنده یاد نادر ابراهیمی برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موسسه نوین کتاب گویا، به مناسبت هشتاد سالگی نادر ابراهیمی و با حضور جمعی از هنرمندان، مسئولان شهری و علاقه مندان به ادبیات ایران، از سومین کتاب صوتی این نویسنده بزرگ ایرانی رونمایی شد.
در این مراسم که شخصیت‌هایی چون داریوش ارجمند، خسرو سینایی، محمد صالح اعلا، زهرا سعیدی، بیژن بیژنی، پیام دهکردی، احمد مسجدجامعی و عبدالحسین مختاباد از اعضای شورای شهر تهران و محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران حضور داشتند، فرزانه منصوری همسر زنده یاد نادر ابراهیمی از روزهای خلق این اثر گفتند و پاسخ پرسش بسیاری از دوستداران این آثار را دادند که هلیای بار دیگر و دختر آذری یک عاشقانه آرام، شخصیتهای ساخته نادر ابراهیمی هستند اما بانوی چهل نامه کوتاه به همسرم، خود ایشان هستند.
پس از پخش کلیپ «سفر برای وطن» با ترانه‌سرایی نادر ابراهیمی و صدای زنده یاد محمد نوری نوبت به «رایکا ابراهیمی» رسید تا با دل نوشته ای از پدر بگوید. از اینکه «این روزها اگر بود، هشتاد ساله بود.»
در ادامه برنامه داریوش ارجمند، بازیگر تئاتر، سینما، تلویزیون و از دوستان نادر ابراهیمی به بیان خاطرات مشترکی از دوران جوانی با زنده یاد ابراهیمی و ویژگی های شخصیتی وی پرداخت. ارجمند در بخشی از سخنان خود با انتقاد از فراموشی فرهنگ و هنر ایرانی و روی آوردن به سبک شعری و موسیقایی غربی، از سروده نشدن اشعاری شبیه «سفر به خاطر وطن» نادر ابراهیمی که با صدای زنده یاد محمد نوری اجرا شده بود، ‌ اظهار تاسف کرد.
در بخش دیگری از آیین رونمایی کتاب سخنگوی «بار دیگر شهری که دوست می داشتم» محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پشت تریبون قرار گرفت و با ابراز خوشحالی از حضور در آیین بزرگداشت کم‌یاب‌ترین و نادرترین هنرمند ایران اظهار داشت: دو هفته قبل در چهارشنبه هنر در خدمت همسر نادر ابراهیمی بودیم. ایشان فرمودند آثارخطی، نقاشی، اشعار و کتاب‌های نادر ابراهیمی را در اختیارمان می‌گذارند تا در جایی نگه داری شود. ابتدا تصمیم داشتیم در فرهنگ‌سرایی نزدیک به خانه خودشان جایی را به این امر اختصاص دهیم. اما از آنجا که همسرشان گفته بودند، نادر ابراهیمی به بوستان لاله علاقه داشت و صبح‌ها برای پیاده روی به آنجا می‌رفت تصمیم گرفتیم مکانی را در بوستان لاله به نگهداری از این آثار اختصاص دهیم. هرچند معمولا با ساخت بنا در بوستان مخالفت می‌شود، اما موفق شدیم زمینه‌های لازم برای این اتفاق را فراهم کنیم و روز یکشنبه با ساخت این بنا موافقت شد.
 صلاحی با اعلام خبر ساخت موزه‌ای به نام استاد نادر ابراهیم در آینده بسیار نزدیک در ضلع شمالی بوستان لاله بین هتل لاله و نگارخانه لاله گفت: ساخت این موزه در کمتر از ۲۰ روز آینده شروع می‌شود و تلاش می‌کنیم که خیلی زود تمام شود تا همه آثار مرحوم استاد نادر ابراهیمی در موزه نگهداری شود و فضایی هم برای فروش آثار ایشان ایجاد شود. مسئول موزه نیز سرکار خانم ابراهیمی خواهند بود.
مشاور شهردار تهران در پایان بیان کرد: خوشحالم در این محفل حضور پیدا کردم و به اندازه سر سوزنی از حقی که این استاد بی‌نظیر بر گردن ما دارد را ادا کردم. امید که سال دیگر همین جلسه را به همراه ساخت موزه نادر ابراهیمی و جشن شادی برای تولد دوباره آثار او برگزار کنیم.
بعد از خبر خوشحال کننده ساخت موزه نادر ابراهیمی، نوبت به محمد صالح اعلا رسید که برای میهمانان سخنرانی کند. این هنرمند کشورمان در دقایق کوتاهی با بیان اینکه دوستی نزدیکی همچون داریوش ارجمند با استاد ابراهیمی نداشته، به بیان خاطراتی از نادر ابراهیمی در دوران همکاری در سازمان صدا و سیما پرداخت و در ادامه از استواری و ایستادگی نادر ابراهیمی سخن گفت.
پیام دهکردی به عنوان گوینده و کارگردان صوتی سه‌گانه نادر ابراهیمی هم یکی دیگر از سخنرانان مراسم بود. او از ماه‌ها تلاش برای رسیدن به خوانش صحیح کتاب‌ها گفت و از تلاش‌هایی که برای بهتر و قابل قبول‌تر شدن شیوه اجرا و ارائه آثار با همکاری کریستف رضاعی، ناصر چشم آذر، کارن همایونفر و ساعد مشکی شده بود روایت کرد.
مدیر انتشارات نوین کتاب گویا به عنوان آخرین سخنران این مراسم با تشکر از حضور میهمانان و علاقه مندان به نادر ابراهیمی در آیین رونمایی از کتاب سخنگوی «بار دیگر شهری که دوست می داشتم»، از تلاش‌های یک تیم کاری حرفه‌ای برای ساخت سه‌گانه آثار استاد ابراهیمی گفت.
فاطمه محمدی افزود: «یک عاشقانهِ آرام» اولین قدم ما در این راه بود. سرکار خانم ابراهیمی (فرزانه منصوری) نگرانی‌هایی به جهت صوتی شدن مکتوبات استاد داشتند، اما وقتی اولین صداهای ضبط شده را شنیدند، دل‌نگرانی های‌شان برطرف شد و فرایند تولید این سه گانه جدیتر دنبال شد.
وی افزود: در گام‌های بعدی هم «چهل نامه‌ی کوتاه به همسرم» و بعد از آن «بار دیگر شهری که دوست می داشتم» در دستور کار قرار گرفت و با همه دشواری‌های راه، ما توانستیم تا اینجا یک سه‌گانه از عاشقانه‌های نادر ابراهیمی را تقدیم علاقه‌مندان به کتاب و ادبیات کنیم.
اجرای زنده بخش‌هایی از کتاب صوتی «بار دیگر شهری که دوست می داشتم» توسط پیام دهکردی با همراهی پیانوی «آریا گازر» نوه‌ی استاد نادر ابراهیمی که در غیاب کارن همایونفر اجرای موسیقی را بر عهده داشت، تبدیل به جذاب‌ترین بخش این برنامه شد. چرا که پس از پایان اجرا همه‌ی حاضران در سالن استاد شهناز، به احترام این اجرای دونفره‌ی خوب ایستادند و دقایقی به تشویق پرداختند.
در پایان مراسم با حضور فرزانه منصوری، داریوش ارجمند و فاطمه محمدی، از تلاش‌های عوامل تولید این اثر صوتی با اهدای تندیس ویژه نوین کتاب گویا تقدیر شد.
جشن امضای تابلوی یادبود آیین رونمایی از این کتاب صوتی پایان بخش برنامه بود.
سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.