نهضت حسيني در پرتو قرآن: (روضه‌هاي قرآني)
۱۳۹۸-۰۹-۰۶

نهضت حسيني در پرتو قرآن: (روضه‌هاي قرآني)

 

 

پدید آورنده: محسن قرائتي

مشخصات نشر: تهران: موسسه فرهنگي درسهايي از قرآن، ۱۳۹۷. 

مشخصات ظاهری: ۱۵۱ ص.

شماره دیویی: ن 538 ق 9534/297

معرفی کتاب:

     در روایات می خوانیم­: اگر چیزی از ما اهل بیت شنیدید­، سوال­کنید که این مطلب از کجای قرآن استفاده می­شود­؟ تا ما در جواب ثابت­کنیم ریشه­ی همه­ی حرف­های ما در قرآن آمده است­؛ گاهی با صراحت و جزییات و گاهی با کنایه وکلی­. مثلا امام معصوم فرمود: به هر سخنی گوش­ندهید­، از حضرت پرسیدند ریشه قرآنی این کلام چیست؟ آن حضرت درپاسخ این آیه را تلاوت فرمود: (ان السمع والبصروالفواد کل اولئک کان عنه مسوولا) گوش وچشم ودل­، همه اینها مورد بازخواست قرارخواهد گرفت­. (برداشت از مقدمه کتاب ص.9)

 کوتاه سخن اینکه استفاده از آیات در مناسبت های مختلف و متفاوت سیره اهل بیت بوده و هرگز بیان مصداق جدید برای آیات­، تفسیر به رای نیست­. اینجانب سعی­کرده­ام در این کتاب­، تنها آیاتی را که مصادیق روشنی درماجرای کربلا دارد، بیان­کنم­، اما اگر راه ذوقیات را بازکنیم­، حد و­ حصری نخواهد­داشت­. چنانکه شخصی با برداشت ذوقی ازآیات 7تا 9 سوره قیامت چنین استفاده می­کرد­: ((فاذا برق البصر)) هنگامی که برق از چشم ابالفضل در اثر اصابت تیر­ پرید ، ((وخسف القمر)) و قمر بنی هاشم غروب کرد و از اسب بر زمین افتاد­، ((وجمع الشمس والقمر)) امام حسین (ع) بر بالین برادر آمد و شمس و قمر یعنی امام حسین و برادرش عباس با هم یکجا جمع شدند ....  این سخنان­، ذوقیات و احساساتی است که تشابهات لفظی با آیات قرآن دارند ولی دلالت منطقی ندارد.

     ما در این کتاب سعی­کرده­ایم از حوادث کربلا­، نمونه هایی که با قرآن تطبیق منطقی دارد بیرون بیاوریم و از ذوقیات دوری کنیم­، زیرا اگر بخواهیم ذوقیات را بیرون­کنیم­، محدودیت و خط قرمزی نخواهیم داشت . (برداشت از مقدمه کتاب ص.11 و 12)

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
برداشت نویسنده از مطالعه کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید