کتاب «روش فهم روان‌شناختی متون دینی» تجدید چاپ شد.
۱۳۹۹-۰۳-۰۱
«روش فهم روان‌شناحتی متون دینی» عنوان یکی از آثار بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی است.
کتاب «روش فهم روان‌شناختی متون دینی» تجدید چاپ شد.

 

«روش فهم روان‌شناحتی متون دینی» عنوان یکی از آثار بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی است که به دلیل استقبال زیاد مخاطبان برای دومین بار تجدید چاپ و روانه بازار نشرشده است.
به گزارش آستان‌نیوز، روانشناسی اسلامی دانشی است که دست کم یکی از منابع اصلی آن، قرآن و حدیث است. فهم متون مقدس، روش‌شناسی خاص خود را می‌طلبد که در ادبیات دین به عنوان تفسیر قرآن و فقه الحدیث شناخته می‌شود.
هدف روانشناسی اسلامی این است که بر اساس منابع اسلامی رفتارها، انگیزه‌ها و فرایندهای روانی انسان را فهم و تبیین کند، نه اینکه مانند دانش فقه حکم رفتارها را مشخص سازد. دستیابی به این هدف با استفاده از منابع دینی، نیازمند روش خاص خود است. از این رو کتاب روش فهم روان شناحتی متون دینی با هدف ارائه روشی برای فهم متون دینی با رویکرد روانشناختی نگاشته شده است.
کتاب«روش فهم روان‌شناحتی متون دینی» در دو بخش تدوین شده است؛ بخش نخست به فهم تک متن اختصاص دارد؛ در این بخش که از چندین فصل تشکیل شده به موضوعاتی همچون روش فهم عمومی متون دین و روش پیشرفته متن با رویکردی روانشناختی پرداخته شده است.
 مجموعه مباحث روش فهم پیشرفته نیز در چند فصل نظم یافته‌اند و به بررسی روش کشف ابعاد روانشناختی متن و مراحل آن اشاره شده است. بیان برخی الگوهای مربوط به متون مسئله محور از جمله الگوهای پیامدی، الگوهای تعلیلی و الگوهای انگیزشی و معرفی الگوهای متون موضوع و نیاز محور که شامل موضوعاتی همچون صرف، تفسیری، ترغیبی و تعلیلی است از دیگر موضوعات این اثر است.
در بخشی از این اثر با عنوان «مراد از فهم روان‌شناختی» می‌خوانیم: متون دینی، انواعی مختلف و موضوعاتی متفاوت دارند؛ مانند فقه، کلام و اعتقادات، اخلاق، متون فقهی، درباره نحوه عمل مکلفان در حوزه‌های مختلف سخن گفته‌اند. متون کلامی درباره باورهای انسان سخن می‌گویند و واقعیت های مربوط را بیان می‌دارند تا افراد آنان را بشناسند و باور پیدا کنند.
گفتنی است؛کتاب روش فهم روان شناحتی متون دینی به قلم عباس پسندیده نگارش یافته و محمد رضا نجفی کار ویرایش آن را بر عهده داشته است.این نوشتاردر شمارگان 500 نسخه در قطع وزیری تهیه و تدوین شده و دراختیار علاقمندان به کتاب و کتابخوانی قرار گرفته است.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
سایت آستان نیوز
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید