اول ذی الحجه سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)
ازدواج آسمانی
۱۳۹۹-۰۵-۰۲
«لَو لَم یُخلَق عَليٌّ لَم یَکُن لِفاطِمَةَ کُفوٌ» «هر گاه علی آفریده نمی شد، کسی که لایق همسری فاطمه باشد وجود نداشت».
ازدواج آسمانی

اول ذی الحجه، سال دوم هجرت، درخانه نبوت پیوندی برپا شد که منشأ 11 ستاره درخشان در آسمان امامت بود. ازدواج علی -علیه السلام- اولین و بهترین یار و یاور رسول خدا -صلی الله علیه وآله- و فاطمه -سلام الله علیها- دردانه پیامبر-صلی الله علیه وآله-.
پس از هجرت پیامبر اعظم(ص) به شهر مدینه و استقرار در آن دختر گرامی و بسیار عزیزش فاطمه(س) بحدّ بلوغ و رشد رسید، بزرگان قریش که از اهل فضل و سابقه در اسلام و اهل شرف و مال و ثروت بودند، فاطمه را از سول خدا(ص) خواستگاری کردند و هر کدام از آنان که قدم پیش گذاردند رسول خدا(ص) نمی‌‏پذیرفت و در جواب آنها می‌‏گفت: امر ازدواج دخترم، فاطمه(س) در دست خداست و هر که را او امر کند به ازدواجش در خواهم آورد.
ازدواج فاطمه(س) را با امیرالمؤمنین(ع) جماعت بسیاری از بزرگان علمای اهل شیعه و سنی در کتب خود روایت کرده‌‏اند. در کتاب مناقب، روایت شده وقتی که اشراف و بزرگان قریش از خواستگاری فاطمه(س) جواب منفی گرفتند، روزی ابوبکر و عمر - که جزو خواستگاران بودند- در مسجد رسول خدا(ص) با همدیگر نشسته بودند و سعد بن معاذ انصاری اویسی نیز با آنان بود و در امر ازدواج فاطمه(س) مذاکره می‌‏کردند، ابوبکر گفت: اشراف قریش او را خواستگاری کردند و رسول خدا(ص) آنها را رد کرد و فرمود امر او با پروردگار ست اگر بخواهد تزویج کند او را تزویج می‏‌کند و علی بن ابیطالب او را از رسول خدا(ص) خواستگاری نکرده و من مانعی از جهت علی(ع) نمی‌بینم مگر از جهت در دست نداشتن چیزی از مال دنیا و پندار من این است که حضرت رسول(ص) و خداوند فاطمه(س) را برای علی نگاهداشته‏‌اند. راوی گوید: ابوبکر و عمر و سعد بن معاذ گفتند نزد علی(ع) برای یادآوری می‌رویم و می‌‏گوییم اگر مانع تو نداشتن چیزی از مال دنیا، ما تو را کمک خواهیم کرد.
تاریخ ازدواج:
در تاریخ ازدواج علی -علیه السلام- و فاطمه -سلام الله علیها- بین مورخان و سیره نگاران اتفاق چندانی وجود ندارد.
تاریخ عقد اول، ششم و نوزدهم ذی الحجه، سال دوم ذکرشده است. همچنین عده ای آن را محرم سال سوم و گروهی دیگر صفر همان سال می دانند.
 اما مشهورترین نظر، اول ذی الحجه، سال دوم هجرت، می باشد.
در بیان زفاف ایشان علامه مجلسی در بحارالانوار به نقل از شیخ مفید به 21 محرم سال سوم هجری اشاره می کند و به همین دلیل روزه شکر در این روز را مستحب می داند. شیخ عباس قمی در وقایع الایام به نقل از کفعمی و فیض کاشانی 19 ذی الحجه را آورده است اما خود 21 محرم را اختیار می کند.
سن ازدواج:
در بین علمای شیعه و اهل سنت درباره سن ازدواج فاطمه -سلام الله علیها- اختلاف زیادی وجود دارد که این خود به دلیل اختلاف نظر در تاریخ تولد آن حضرت می باشد.
قول مشهور در تاریخ تولد ایشان، سال پنجم بعثت است که بدین ترتیب سن ازدواج دخت نبی حدود 10 سالگی است. اما برخی تولد آن حضرت را تا سال پنجم قبل از بعثت می دانند. بنابراین سن ازدواجشان، بیشتر می شود. البته علمای شیعه آن را نُه تا حداکثر یازده سالگی می دانند.
تاریخ تولد امام علی -علیه السلام- 13 رجب سال 30 عام الفیل می باشد لذا سن ازدواج آن حضرت 25 سالگی است.
محل عقد/خطبه عقد فاطمه(س)
به حسب ظاهر روایات مسجد بوده است که اعلام می‌کند شاهد باشید که فاطمه را به عقد نکاح علی در آوردم.
و فی المواهب اللدنیة خطب النبی و قال: الحمد للّه المحمود بنعمته المعبود بقدرته، المطاع بسلطانه، المرهوب من عذابه و سطوته، النافذ أمره فی سمائه و أرضه، الذی خلق الخلق بقدرته و میزهم بأحکامه و أعزهم بدینه و أکرمهم بنبیه محمد. ان اللّه تبارک اسمه و تعالى عظمته جعل المصاهرة سببا لاحقا و أمرا مفترضا أو شج به الأرحام و ألزمها الأنام، فقال عز من قائل‏ «وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً وَ کانَ رَبُّکَ قَدِیراً» و لکل أجل کتاب‏ «یَمْحُوا اللَّهُ ما یَشاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْکِتابِ». ثم ان اللّه أمرنی ان أزوج فاطمة من علی بن أبی طالب صلوات اللّه على نبینا و علیه  وفاشهدوا أنی قد زوجته على أربعمائة مثقال فضة ان رضی بذلک علی. ثم دعى صلى اللّه علیه و سلم بطبق من بسر، ثم قال: انتهبوا، و دخل علی فتبسم النبی صلى اللّه علیه و آله فی وجهه ثم قال: ان اللّه عز و جل أمرنی أن أزوجک فاطمة على أربعمائة مثقال فضة رضیت بذلک؟ قال: قد رضیت بذلک یا رسول اللّه. فقال صلى اللّه علیه و سلم: جمع اللّه شملکما و أعز جدکما و بارک علیکما و أخرج منکما الکثیر الطیب‏
مدت زندگی:
زندگی زیبای آن دو ستاره درخشان از سال دوم تا یازدهم هجری ادامه داشت.

زیور ببندید آسمان ها و زمین را
آذین کنید از یاس ها عرش برین را
از پولک براق و زیبای ستاره
برگوش حوران بهشتی گوشواره
 با بهترین رخت و لباس میهمانی
امشب بیایید حوریان آسمانی
 آری ملائک صف به صف مشغول شادی
غم رفته امشب کاملاً در انفرادی
 شهر مدینه نور باران شد سراسر
با چل چراغ ماه و"رقص نور" اختر
 پُر گشته دنیا بی نهایت از فرشته
بر روی بال تک تک آن ها نوشته


منبع:
http://nooralyaghin.com
http://www.jc313.ir/66362
https://www.beytoote.com/art/song/lyrics-ali2-fatima.html

مؤلف/نویسنده/عکاس:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید