آشنایی با 11 کتاب به نشر برای داشتن روابط بهتر در خانواده
۱۳۹۹-۰۵-۲۶
​​​​​​​در دین مبین اسلام، خانواده یکی از مهم ‌ترین ارکان جامعه محسوب می ‌شود.
آشنایی با 11 کتاب به نشر برای داشتن روابط بهتر در خانواده

 

در دین مبین اسلام، خانواده یکی از مهم ‌ترین ارکان جامعه محسوب می ‌شو؛ لذا پایبندی به خانواده و جلوگیری از بی ‌بند و باری و همچنین ارتقاء جایگاه و تحکیم بنیان خانواده، از جمله مسائلی است که به آن سفارش فراوان شده است. خانواده به عنوان کوچک ‌ترین نهاد اجتماعی، آسیب پذیرترین گروه در برابر ناهنجاری های اجتماعی است.

به طوری که اکثر مشکلات ابتدا در خانواده‌ ها بروز پیدا می‌کند و در صورت عدم پیشگیری و برخورد ناصحیح با آن ها، به درون جامعه نیز رسوخ می‌ کند. در این شرایط دشوار دیگر نمی‌ توان به راحتی آسیب‌ها را ترمیم کرد. بی شک با انجام فرامین دینی اسلام در مورد خانواده و مطالعه آثار سودمند و شناخت و کسب مهارت های زندگی می توان تا حد زیادی زمینه سلامت خانوادگی و سعادت و جاودانگی را برای خویش فراهم سازیم. از این رو همزمان با فرا رسیدن روز 25 مرداد مصادف با روز خانواده، آثار شاخص به نشر در این رابطه معرفی می شود.

 

کلید روابط پایدار در زندگی زناشویی

بدون شک یکی از بزرگترین دغدغه های زوج های جوان چگونگی ارتقای میزان رضایت مندی یا حفظ آن در رابطه است. این کتاب به شما کمک خواهد کرد الگوهای ناکارآمد احتمالی در رابطه تان را که شما را اسیر خود کرده است، دریابید و از آن ها دوری کنید. از ظاهر تا باطن یک رابطه، نیازها و اهمیت آن ها، نیازها و جایگاه آن ها در زندگی، افکار سالم، خود سالم و الگوی من از جهان اطراف از جمله بخش های این کتاب است که نویسنده به آموزش راهکارها و تمرین های مناسب برای روابط پایدار زوجین می پردازد. این اثر نوشته زهره سپهری شاملو و ملیحه سالاری است که برای نخستین بار در سال 94 چاپ و منتشر شده و تا کنون در سه نوبت در تیراژ3500 نسخه منتشر شده است.

 

سلامت و تداوم ازدواج، الگوی بومی اسلامی

«سلامت و تداوم ازدواج، الگوی بومی اسلامی» کتابی است که توسط به ‌نشر با موضوع خانواده منتشر شده است، این کتاب که به قلم دکتر منصوره سادات صادقی نگاشته شده، با هدف آماده کردن پدران و مادران برای تغییرات و چالش‌ های عاطفی، اجتماعی و روانی فرزندآوری تهیه شده است. مزیت این کتاب، این است که همزمان با تمرکز بر رشد مهارت‌های سازگاری، بر رشد مهارت‌ های والدین هم متمرکز است، در پایان هر فصل کتاب، مطالب کاربردی به تمرین ‌های عملی ختم می ‌شود.

 

مهارت های زندگی در سیره رضوی

  کتاب «مهارت های زندگی در سیره رضوی» در عرصه ‌هایی چون «مهارت ‌های زندگی»، «مهارت‌ های خانوادگی» و «مهارت ‌های فرزندپروری» به بررسی اندیشه و سیره علمی و عملی امام رضا(ع) می ‌پردازد که در جامعه ایرانی جایگاه برجسته ‌ای دارد؛ این کتاب  به قلم محمدرضا شرفی نوشته شده و نویسنده سعی کرده نمونه‌ هایی از مهارت‌ های زندگی در سیره اهل بیت(ع)به ویژه امام رضا(ع) را با  بهره ‌گیری از آیات قرآن کریم، ارجاع به منابع حدیثی در استخراج احادیث رضوی و دیگر روایات ائمه(ع)و با استناد به آموزه‌ های نبوی  و... بیان کند. این اثر در سال 1394 برای نخستین بار منتشر شده که بنا به استقبال مخاطبان تا کنون در هجده نوبت تجدید چاپ شده است.

 

تحکیم خانواده از منظر حقوق و اخلاق

کتاب «تحکیم خانواده از منظر حقوق و اخلاق» به قلم عباسعلی اختری در دو بخش آگاهی‌ ها و شناخت قبل از ازدواج و بایدها و شایدهای بعد از ازدواج تقسیم به رشته تحریر در آمده و عوامل تحکیم خانواده و نیز عواملی که با استحکام خانواده در تضاد است را در نظام فرهنگ اسلامی در پرتوی قرآن، روایات و تحلیل‌ های علمی مورد نقد قرار می دهد. این کتاب سعی دارد در راستای تحکیم خانواده، رهنمودهاى مهم و سازنده‏ ای را به صورتى منسجم و با شيوه‏ ای نو و همراه با تحليل‏ های مورد نياز به نسل جوان و خانواده‌ ها ارائه کند. بخش نخست کتاب «تحکیم خانواده از منظر حقوق و اخلاق» در شش فصل با عناوین ضرورت و دانش و آگاهی، فلسفه اصلی ازدواج و دستاوردهای آن، خانواده در اسلام و تخریب‌ های سند 2030، گزینش‌ های عاقلانه و تحکیم خانواده‌، تقدیس ارکان خانواده و برکات آن و احترام به حقوق و تحکیم خانواده تدوين شده است. عوامل بسیاری در تحکیم بنیان خانواده و سرزندگی آن مؤثرند که در بخش دوم کتاب به مهم ‌ترین آن‌ ها پرداخته شده است؛ از جمله بردباری مرد و زن نسبت به یکدیگر، احترام و نیکی کردن، تزاحم حقوق شوهر و فرزندان، حُسن معاشرت در خانواده، نظم و انضباط، وجود روحیه مشورت در خانواده، صبر و پایداری زندگی، روحیه عفو و گذشت، حاکمیت صداقت در فضای خانواده، دوری از افراط و تفریط، تواضع و... که همگی از عوامل تحکیم خانواده ‌اند.

 

 ۵۰ پرسش درباره ساختن خانه ای آرام

کتاب «خانه آرام» حاوی ۵۰ پرسش و پاسخ درباره سامان یافتن خانواده بر پایه روایات است که به قلم مهدی غلامعلی نوشته شده و به زوج‌ ها کمک می ‌کند تا با شناخت وظایف و حقوق یکدیگر و عمل به آن ‌ها در آرامش ‌بخشی به خانواده تأثیرگذار باشند. این کتاب برگرفته از پژوهش ‌هایی حدیثی است که در کتاب «تحکیم خانواده از نگاه قرآن و حدیث»، اثر آیت ‌الله ری‌ شهری انجام شده است. نویسنده سعی کرده در کتاب «خانه آرام» مهم ‌ترین مسائل خانواده را که در روایات آمده است، در قالب 50 پرسش و پاسخ تنظیم کند تا خواننده اگر حوصله کتاب خواندن ندارد، تنها پرسش ‌های خود را در این کتاب جستجو و همان را مطالعه کند. چرا ازدواج، خواستگاری، عروسی، خانواده پایدار، اخلاق و زندگی، دین و زندگی و ازدواج آسمانی از جمله عناوین سرفصل‌ های کتاب «خانه آرام» است که نویسنده مطالب آن را به‌ صورت کاربردی و با رعایت اختصار در پرتوی احادیث و روایات بیان کرده است.

 

روش ‌های حل تعارض در روابط همسران

کتاب «روش ‌های حل تعارض در روابط همسران» نوشته روح ‌الله شمسا و زهره حسینی یکی دیگر از آثار به نشر با موضوع ازدواج است که به بررسی مفهوم تعارض‌ های همسران و علل شکل‌گیری آن می‌ پردازد و در نهایت راه حل ‌هایی برای این اختلافات پیشنهاد می ‌کند. این کتاب با رویکرد مسئله‌ یابی و تلاش برای حل تعارضات میان زوجین نگارش شده است. در گام اول کتاب تلاش شده تعریفی علمی از مسئله تعارض در روابط بین انسانی ارائه شود و سپس این تعریف به حوزه روابط میان زوجین تسری پیدا کرده و مسئله تعارض میان زوجین مورد واکاوی قرار گرفته است. نگارندگان کتاب در این حوزه صرفا رویکردی توصیفی ندارند و تلاش می‌ کنند در کنار تعریف از تعارض و همچنین اقسام آن در روابط بین زوجین، مسئله حل تعارضات را نیز مورد بررسی قرار دهند. کتاب «روش ‌های حل تعارض در روابط همسران» در حوزه کتب روانشناسی تعریف شده و با توجه به رویکرد علت‌ یاب و همچنین مسئله‌ محوری که دارد می‌ تواند در روابط میان زوجین و بهبود آن موثر واقع شود.

 

مدیریت روابط همسران و خانواده

کتاب «مدیریت روابط همسران و خانواده» اثر دیگری از روح ‌الله شمسا و زهره حسینی است که به ارائه راهکار‌هایی کارآمد برای مدیریت زندگی زناشویی و نحوه برقراری ارتباط صحیح و ضروری با خانواده ‌ها پس از تشکیل زندگی مشترک می ‌پردازد. به این منظور نگارندگان مراحل مختلف ازدواج از هنگام خواستگاری، تعیین مهریه، عقد، تهیه جهیزیه، رفتن زیر سقف مشترک، پدر یا مادر شدن و... را مورد بررسی قرار می دهند و مواردی را که باید هر یک از همسران در هر گام سرلوحه کار خود قرار دهند بیان می کنند.

 

طلاق، چرایی و چگونگی

کتاب «طلاق، چرایی و چگونگی» تألیف حجت ‌الاسلام‌ والمسلمین دکتر عباس پسندیده به بررسی طلاق یکی از موضوعات اسلامی در حوزه خانواده می ‌پردازد. طلاق یکی از موضوعات اسلامی در حوزه خانواده است. این امر ضرورت آشنایی بیشتری با این موضوع را ایجاب می کند. طلاق از دیدگاه اسلام چه جایگاهی دارد و چگونه به آن نگریسته می شود؟ چرا طلاق اتفاق می افتد و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟ فرآیند و شرایط طلاق چگونه است و چگونه می توان از آسیب های آن کاست؟ در این کتاب به پرسش هایی از این دست پاسخ داده می شود. این اثر رویکردی اجتماعی دارد و هدف آن، تبیین طلاق برای عموم مردم است .‌در تالیف این کتاب، طلاق در عهد عتیق و عهد جدید مورد بررسی و مطالعه اجمالی قرار گرفته تا تصویر روشنی از نگاه این دو منبع به دست آید. چرا که این کار به تبیین بهتر دیدگاه اسلام کمک می کند. لازمه یک زندگی موفق، داشتن فرزندانی سالم و صالح است. نقش فرزند در تحکیم خانواده اهمیت بسیاری زیادی دارد. به همین دلیل در تمام فرهنگ ها و مذاهب برای فرزندآوری ارزش زیادی قائل شده اند. زیرا می دانند تاثیر مستقیمی در کیفیت زندگی خانواده دارد. به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) با تاکید بر این موضوع آثاری را منتشرکرده است که می تواند راهنمایی مناسبی برای والدینی باشد که می خواهند با استفاده از اصول علم روان شناسی و مطابق با فرهنگ جامعه ایرانی به فرزندپروری بپردازند.

 

تربیت کودک آرام

مسائلی از قبیل اضطراب جدایی از والدین، اضطراب امتحان و رفتارهای وسواسی به ایجاد ناآرامی در کودکان می‌ انجامد. بر عهده والدین است که با آشنایی به مشکلات کودک در راه آرامش او قدم برداشته و عزت نفس و اطمینان خاطر را به کودک بازگردانند. کتاب حاضر به بررسی راه ‌های برخورد با مشکلات سد راه کودک از جمله ترس و اضطراب، مراحل اجتماعی شدن و حس مسئولیت، لجبازی و...می ‌پردازد. این اثر به قلم «زهرا بیغم» نگاشته شده و راهنمای عملی برای پیشگیری و حل مشکلات دوران کودکی است. در این کتاب نویسنده سعی کرده است با زبانی ساده اما علمی به بررسی مسائلی از جمله ترس ها و اضطراب های دوران کودکی، عادات عصبی کودکان بپردازد که آرامش کودک و خانواده را تهدید می کند. در ابتدا سعی شده توصیه هایی پیشگیرانه ارائه شود و در نهایت راهکارهای عملی برای حل مشکل ارائه شود.

 

تربیت کودک سازگار

«تربیت کودک سازگار» عنوان دیگر کتاب است که راهنمای عملی والدین برای داشتن کودکانی سالم و سازگار به حساب میآید. انتشارات آستان قدس رضوی این اثر را به قلم «زهرا بیغم» در 176 صفحه، با شمارگان 2000 نسخه در دسترس عموم مخاطبان قرار داده است. در این کتاب بیش از 50 موضوعی که ارتباط مستقیم با  سازگاری کودکان دارد نظیر بدخوابی، بد غذایی، مشکلات دفعی و مشکلات تکلم مورد بررسی قرار گرفته است و در هر مورد  راهکارهای علمی و عملی متناسب با فرهنگ جامعه ایرانی ارائه گردیده است ، علاوه بر این در ابتدای هر بخش راهکارهای پیشگیری از هر کدام ای این مشکلات با زبانی ساده و دور از پیچیدگی های کتب علمی توضیح داده شده است.

 

ما هم با تو متولد می شویم

کتاب« ما هم با تو متولد می شویم: راهنمای پدران و مادران آینده» دربردارنده مجموعه نکات مشترکی است که تقریباً در همه فرهنگ ها به ویژه فرهنگ ایرانی دغدغه همسرانی است که برای اولین بار قصد دارند، فرزنددار شوند. این کتاب حاوی مطالب علمی و نظران و یافته های تخصصی حرکت به سوی والد شدن است و آمادگی های مهم زن و شوهر را قبل از بارداری تا بارداری به زبان ساده و با ذکر مثال و دادن تکلیف از زندگی در آن مطرح می شود. این کتاب با هدف آماده کردن پدران و مادران برای تغییرات و چالش های عاطفی، اجتماعی و روانی فرزندآوری به نویسندگی زهره سپهری شاملو و مهرناز صفرزایی تهیه شده است. به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) ناشری نام آشنا در سطح کشور  است که درراستای تولید و انتشار آثار مذهبی تلاش می کند . علاقه ‌مندان برای تهیه این کتاب‌ ها و نیز سایر محصولات انتشارات آستان قدس رضوی می ‌توانند به نشانی اینترنتی www.behnashr.com یا فروشگاه‌ های به نشر در سطح شهر مشهد و نمایندگی‌ های سراسر کشور مراجعه کنند.

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
سایت آستان نیوز
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید