امام سجاد(ع) جریان کربلا را به‌عنوان یک نماد انقلابی معرفی کرد
۱۳۹۹-۰۶-۲۵
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام‌جمعه مشهد مقدس با بیان اینکه امام سجاد(ع) 40 سال پس از کربلا زنده بودند و در طول این مدت در انقلاب سازی کربلا تلاش می‌کردند، گفت: امام زین‌العابدین(ع) جریان کربلا را به‌صورت یک نماد انقلابی معرفی کردند.
امام سجاد(ع) جریان کربلا را به‌عنوان یک نماد انقلابی معرفی کرد

آیت‌الله سید احمد علم الهدی در ویژه‌برنامه سالروز شهادت امام سجاد(ع) که دیروز در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد، عنوان کرد: حوزه معرفت‌شناسی ما نسبت به ائمه اطهار(ع) نباید فقط در حوزه عاطفه و احساس باشد، اما متأسفانه به‌اندازه‌ای که ما به ائمه معصومین(ع) عشق و ارادت داریم، نسبت به آنان شناخت درستی نداریم.
وی ابراز کرد: این عدم شناخت گاهی از اوقات باعث می‌شود که در تعابیر ما هم اثرگذار و برداشت‌های ما نسبت به ائمه اطهار(ع) متفاوت باشد.
نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی با بیان اینکه مقام امامت و ولایت تمام ائمه اطهار(ع) یکسان است، ادامه داد: در زیارت مقدسه جامعه کبیره خدمت امام هشتم(ع) عرضه می‌داریم ولایت‌پذیری من نسبت به شما ائمه اطهار(ع) از وجود اقدس امام زمان(عج) آخرین امام تا امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) نخستین امام یکسان است.
وی با بیان اینکه انقلاب کربلا سه رهبر داشت، گفت: قیام کربلا یک رهبر آماده ساز، یک رهبر اجرایی و یک رهبر نهادینه‌ساز داشت. رهبر آماده ساز این انقلاب وجود مقدس امام حسن مجتبی(ع)، رهبر اجرایی حادثه کربلا امام حسین(ع) و رهبر نهادینه‌ساز آن امام سجاد(ع) بود.
آیت‌الله علم الهدی خاطرنشان کرد: حضرت سجاد(ع) شخصیتی دوبعدی داشتند به این معنی که هم امام فردساز و هم امام جامعه ساز بودند؛ این امام بزرگوار در واقع با دعا نقش فرد سازی را ایفا کردند؛ همان گونه که می‌دانیم تربیت و آموزش به‌وسیله دعا اثرگذاری بسیاری دارد و در حقیقت به‌غیراز دعا، آموزش و تربیت اثرگذار نیست.
وی با بیان اینکه امام سجاد(ع) در قالب دعا نکته‌های تربیتی و آموزشی را بیان کردند، ادامه داد: دعایی در صحیفه سجادیه با عنوان دعای «مکارم الاخلاق» است که این دعا در واقع یک مطلب درسی برای ماست وقتی این مطلب درسی در قالب دعا ارائه می‌شود، در مرحله اجرا، عمل و تحقق حداکثر سعی و تلاش صورت می‌گیرد.

 علت گمراهی انسان‌ها بی‌هدفی است
امام‌جمعه مشهد، علت گمراهی و سردرگمی  انسان‌ها را بی‌هدفی ذکر کرد و گفت: جوانان ما دارای سرمایه‌های زیادی همچون، جوانی، نشاط، سرزندگی و... هستند؛ اما اگر هدفی نداشته باشند تمام این سرمایه‌ها هدر می‌رود و در صورت داشتن هدف مشخص، تمام این سرمایه‌ها در راه رسیدن به آن هدف صرف می‌شود.
وی اضافه کرد: امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه و در قالب دعا برای ما هدف‌گذاری کردند و این خصوصیت امام سجاد(ع) در فرد سازی است.
آیت الله علم الهدی در ادامه با بیان اینکه امام سجاد(ع) در جامعه سازی نیز خصوصیت منحصر به فردی داشتند تصریح کرد: در طول تاریخ از روزی که واقعه کربلا رخ داد تاکنون، در بسیاری از دوران‌ها، جوامع و ملل و همچنین در تمام انقلاب‌ها، مردمان آزادی‌خواه و حتی اقشار غیرمسلمان اثرگذار بوده است.
وی ادامه داد: به‌عنوان مثال، گاندی به عنوان رهبر هند با وجود اینکه غیرمسلمان است و اعتقادی به خدا و پیغمبر(ص) ندارد، اما ریشه حرکت انقلابی خود را به امام حسین(ع) نسبت می‌دهد؛ امروزه هندوها در مراسم عزای امام حسین(ع) شرکت می‌کنند و نسبت به سیدالشهدا(ع) این عشق عظیم را دارند. این عشق عظیم نشات گرفته از خصوصیت جامعه سازی امام زین‌العابدین(ع) است.

 توجه به معرفت‌شناسی ائمه اطهار(ع)
نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: متأسفانه مشکل ما در معرفت‌شناسی ائمه اطهار(ع)است؛ ما در قسمتی از ذکر مصیبت توجه داریم که عواطف را برمی‌انگیزد اما به دنبال اصل واقعیت ذکر مصیبت نیستیم. در واقع عزاداری و سوگواری امام سجاد(ع) پس از واقعه کربلا، ابزاری برای نهادیه سازی و جاودانگی انقلاب کربلا بود تا در کل انقلاب نقش اثرگذاری داشته باشد.
آیت‌الله علم الهدی ادامه داد: امام سجاد(ع) کربلا را به‌صورت اصل قطعی عینی در دل‌های مردم نهادینه کردند که امروز حتی آتش‌پرستان که هیچ اعتقادی به خداوند متعال و رسول گرامی اسلام(ص) ندارند عاشق امام حسین(ع) شوند.
وی خاطرنشان کرد: در سرزمین کربلا برای اینکه جریان امامت و ولایت قطع نشود امام سجاد(ع) نباید به شهادت می‌رسیدند از همین رو بیمار شدند و امکان مجاهدت نداشتند.
امام‌جمعه مشهد در خصوص نحوه به شهادت رسیدن امام سجاد(ع) گفت: حضرت سید الساجدین(ع) پس از گذراندن عمری پربرکت، از ویژگی‌های مهمی در بین مردم برخوردار شده بودند زیرا فضایل و مکارم اخلاقی آن حضرت(ع) در هر مجلس و محفلی بیان می‌شد و در دل‌ها و عواطف مردم جا گرفته بودند.
وی افزود: این وضع بر امویان دشوار بود و آن‌ها را می‌رنجاند و از همه‌کس بیشتر ولیدبن عبدالملک کینه امام را در دل داشت. به همین دلیل وقتی زمام سلطنت را به دست گرفت تصمیم گرفت امام را مسموم کند؛ از همین رو زهر کشنده‌ای به امام خوراندند و حضرت در سن ۵۷ سالگی در مدینه به شهادت رسید.

 

 

منبع:
https://news.razavi.ir
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید