تقویت روحیه شکرگزاری خدا با شناخت مسبب‌الاسباب
۱۳۹۹-۰۷-۰۳
نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه همه کارهای دنیایی در فرآوری نعمات واسطه‌هایی هستند که مسبب‌الاسباب را از چشم ما پنهان کرده است، ادامه داد: ما در زندگی به حقیقت و پدیدآورنده اصلی نعمات توجه نمی‌کنیم در حالی که باید کمی واسطه‌ها را بشکافیم و به معرفت کردگار دست یابیم و شکرگزار او باشیم.
تقویت روحیه شکرگزاری خدا با شناخت مسبب‌الاسباب

حجت‌الاسلام محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی، نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری، در مورد اهمیت حمد و سپاسگزاری پروردگار اظهار کرد: سوره حمد فاتحه‌الکتاب و ام‌الکتاب است و اصل و اساس قرآن در این سوره آمده و در آیه دوم می‌خوانیم که ستایش از آن خدایی است که پروردگار جهانیان است.

وی ابراز کرد: خدای متعال نعمت‌های فراوانی در جهان هستی عرضه کرده است که بشر خیلی از آن‌ها را نمی‌شناسد و قادر به شمارش آن‌ها نیست. خداوند خالق، مالک و روزی‌دهنده است. هیچ کسی نمی‌تواند روزی اختصاص یافته را تغییر دهد، وظیفه انسان این است که در برابر نعمات پنهان و پیدا شکر کند.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه انسان از حق شکر خدایی که فوق باور و تصور است، برنمی‌آید، بیان کرد: یکی از نعمت‌هایی که خداوند خواسته شاکر آن‌ها باشیم، خوراکی‌های پاک و گوارا است و ما معمولا چون به منشا اصلی نعمات توجه نمی‌کنیم، احساس می‌کنیم نیازی به سپاسگزاری نیست.

وی با اشاره به اینکه همه کارهای دنیایی در فرآوری نعمات واسطه‌هایی هستند که مسبب‌الاسباب را از چشم ما پنهان کرده است، ادامه داد: ما در زندگی به حقیقت و پدیدآورنده اصلی نعمات توجه نمی‌کنیم در حالی که باید کمی واسطه‌ها را بشکافیم و در این صورت است که متوجه می‌شویم عالم هستی دفتر معرفت کردگار است.

حاج‌ابوالقاسم دولابی تصریح کرد: در روایات نقل شده که روحیه سپاسگزاری باعث می‌شود خداوند بیشتر به او نعمت دهد و ناسپاسی سبب قطع نعمات می‌شود. همچنین یکی از مصادیق شکرگزاری در خوراکی‌ها این است که دیگران را با خود شریک کنیم، به‌ویژه در شرایط فعلی که معیشت عده‌ای از هم‌وطنان تنگ شده باید با کمک‌های مومنانه از آن‌ها دستگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه خداوند به واسطه سپاسگزاری بلا را دور و برکت خود را بر ما نازل می‌کند، اظهار کرد: انسان نه تنها باید برای نعمت‌های مادی و معنوی بلکه برای سختی‌هایی که به آن مبتلا می‌شود نیز الحمدلله بر زبان بیاورد.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: در آیه ۱۶۸ سوره اعراف خداوند فرموده که بنی‌اسرائیل را با خوبی‌ها و بدی‌ها مورد آزمایش قرار دادیم تا شاید به حکم حق بازگردند. این کار مانند مادر مهربانی است که قطره تلخی را به کام طفل می‌ریزد و پزشکی که سینه بیماری را می‌شکافد تا او را به زندگی بازگرداند. خداوند با سختی‌ها بیماری‌های روحی فرد را التیام می‌دهد و او را آزمایش می‌کند.

منبع:
https://zanjan.iqna.ir/fa/news
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید