بهترین عزادار و هیئت کدام است؟ / کارشناسان حقایق دین را عالمانه، مؤدبانه و شجاعانه بیان کنند
۱۳۹۹-۰۷-۰۵
یک استاد حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه مهم‌ترین معرفت عاشورایی این است که انسان به درک آن برسد که امام حسین(ع) کشتی نجات است، گفت: بهترین عزادار و هیئت عزاداری آن است که به مکتب و تفکر امام حسین(ع) و ارزش‌های آن وفادار باشد و این ارزش‌ها را در عمق و ارکان زندگی‌ به کار گیرد.
بهترین عزادار و هیئت کدام است؟ / کارشناسان حقایق دین را عالمانه، مؤدبانه و شجاعانه بیان کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین خادمیان، استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به جایگاه تعالیم و آموزه‌های عاشورایی، گفت: نهضت سالار شهیدان که سرانجام به شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و یارانش انجامید، در عین آنکه تلخ‌ترین حادثه در تاریخ دینداری به حساب می‌آید، خود ثمرات و برکاتی داشته که تا کنون استمرار یافته است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مهم‌ترین معرفت عاشورایی این است که انسان به این درک برسد که امام حسین(ع) کشتی نجات است، گفت: شیخ مفید، نقل می‌کند وقتی امام صادق(ع) در شرایط حساس و ستم منصور دوانیقی قرار گرفت، دعای امام حسین(ع) را خواند. همچنین نقل است وقتی امام به قصر منصور دوانیقی رفت و از توطئه‌ای که برایشان ترتیب داده بودند، سربلند بیرون آمدند، ربیع می‌گوید به حضرت گفتم: دیدم چیزی زیرلب زمزمه کردید که در اثر آن خطر از شما دفع شد؛ چه بود؟! حضرت امام صادق(ع) فرمودند: دعای جدم امام حسین(ع) را خواندم: «یَا عُدَّتِی عِنْدَ شِدَّتِی وَ یَا غَوْثِی فِی کُرْبَتِی اُحْرُسْنِی بِعَیْنِکَ الَّتِی لَا تَنَامُ وَ اکْنُفْنِی بِرُکْنِکَ الَّذِی لَا یُرَامُ». ربیع می‌گوید از آن پس در هیچ بلایی گرفتار نشدم مگر آنکه این دعا را زمزمه کردم و نجات پیدا کردم. تأکید امام صادق(ع) بر خواندن دعای امام حسین(ع) اضلاع متعددی دارد، اما مهمترین آن، تعلیم این حقیقت است که امام حسین(ع) کشتی نجات است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خادمیان با تأکید بر اینکه بهترین عزادار و بهترین هیئت عزاداری آن است که به مکتب و تفکر امام حسین(ع) و ارزش‌های آن وفادار باشد و این ارزش‌ها را در عمق و ارکان زندگی‌اش به کار گیرد، اظهار کرد: به این معنی که فقط به سلیقه شخصی یا ظاهرسازی سطحی بسنده نکند و تعالیم و آموزه‌های عاشورایی را در عمق و ارکان زندگی‌ به کار گیرند؛ لذا باید حواسمان جمع باشد که در مجلس عزای امام حسین(ع) ارزش‌هایی که ایشان برای آن جان خود و خانواده‌شان را فدا کردند، نقض نشود.

این کارشناس دینی، با اشاره به فلسفه حضور در مجالس و مراسم مذهبی، گفت: فلسفه چنین مراسمی باید بهتر شدن حال معنوی و افزایش کیفیت زندگی انسان‌ها باشد؛ لذا اطمینان داشته باشید هر اقدامی که منجر به بهتر شدن شرایط زیست و زندگی انسان‌ها شود، مورد تائید مکتب و تفکر سیدالشهدا(ع) است؛ در همین راستا هر اقدامی که باری را بر دوش دیگری اضافه کند، از دید مکتب حسینی مورد تأیید نیست.

وی با اشاره به اینکه در مسئله عاشورا و سیر زندگی امام حسین(ع)، ضعیف‌ترین تحقیقات را داریم، اظهار کرد: به همین دلیل است که وقتی یک حدیث از امام حسین(ع) را نقل می‌کنیم دهان‌ها باز می‌ماند. نهضت امام حسین(ع) احیاگر فرهنگ ظلم‌ستیزی و بازگشت به سوی اصالت‌های عصر نبوی بود و موجب بازگشت عزت از دست رفته مسلمانان شد و روح مقاومت اسلامی را در جامعه زنده کرد و بر کالبد نیمه جان و بی‌رمق مسلمانان روح حق‌طلبی دمید.

این استاد حوزه، با تأکید بر اینکه لازم است که حوزه‌های علیمه، دانشگاه‌ها و مدارس متون حدیث‌شناسی اهل بیت(ع)، مخصوصاً امام حسین(ع) و تاریخ صحیح را در متون درسی بیاورند و آن را آموزش دهند، گفت: این حقیقت را به عنوان یک مطالبه عمومی باید مطرح کنیم. رسانه ملی و سایر رسانه‌ها برای ارائه محتوا به جامعه نباید به دنبال افراد چهره و مشهور باشند، چراکه شهرت افراد امروزه اکثراً به خاطر توانایی افراد نیست بلکه به دلیل ارتباطات است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خادمیان، با اشاره به اینکه رسانه ناموس اسلام و مکتب در کشور ما است، افزود: مشکل ما اهل منبر و اهل تاریخ این است که تمام فهم، ذهن و دقت خودمان را معطوف به جریان کربلا کرده‌ایم؛ لذا باید به دنبال کسانی باشیم که حقیقت‌ها و مطالب دین را آموخته باشند و محققانه برای مردم بازگو کنند. اگر به شرایط انتخاب مرجع تقلید نگاه کنیم متوجه می‌شویم که فقط، علم شرط آن نیست بلکه شجاعت فرد نیز مطرح است و این شجاعت باید در کارشناسان دینی نیز وجود داشته باشد و بتوانند حقیقت‌های دین را با زبان صحیح، علمی و همراه با ادب و شجاعت مطرح کنند. به تعبیر امام خمینی(ره)، اسلام ناب را با حقیقت و جرأت بیان کنیم تا مردم بدانند که مکتب امام حسین(ع) کشتی نجات و چراغ هدایت است.

 

منبع:
https://iqna.ir/fa/news
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید