پرتوي از تفسير اهل بيت عليهم السلام
۱۳۹۹-۰۷-۲۰

پدیدآور: محمد محمدي ري‌شهري، همکار عبدالهادي مسعودي؛ بازبيني و پيگيري محسن عطاءاله

مشخصات نشر: مشهد: بنياد پژوهشهاي اسلامي، ۱۳۹۸.

مشخصات ظاهری: 2 ج.

شماره دیویی:  پ 354 م 297/1726

معرفی کتاب:

بررسی اجمالی میراث تفسیری اهل بیت (ع) نشان می­ دهد که آن­چه تا کنون در منابع تفسیری از آموزه­های آنان آمده، تنها بخشی از این میراث گرانبهاست. هنوز در میان نوشته­ های تفسیری، جای «­تفسیر جامع روایی» خالی است؛ زیرا تنها گردآوری شماری از روایات در ذیل آیات قرآن را بدون جستجوی فراگیر و ارزیابی لازم، نمی­ توان تفسیر جامع روایی نامید.

روایات تفسیری موجود در بهترین نوع خود بررسی آیات صریح است، ولی در آیات غیرصریح این کار انجام نشده و در گذشته هم امکان آن نبوده، زیرا ابزار رایانه‌ای در اختیار محققان نبوده است.

کتاب «­پرتویی از تفسیر اهل بیت(ع)» آغاز حرکتی در جهت مرجعیت علمی اهل بیت در تفسیر قرآن است. در این کتاب تلاش شده همه روایات در ذیل آیات صریح و غیرصریح قرار گیرد. هم­ چنین دراین تفسیر از همه منابع در دسترس از قبیل لغت، ادب، تاریخ و مباحث دانش‌های معمولی بشری در حد توان کمک گرفته شده است.

قطعه بندی متن، تعیین معنای کانونی، واژه پژوهی اجتهادی، بحث در ساختار کلمات قسمت های مربوط به ساختاربندی متن بوده و در بخش سیاق کل قرآن به مثابه یک سیاق واحد گرفته شده و به همین دلیل به تفسیر موضوعی نزدیک شده­ است.

روش جمع ‌آوری این تفسیر بر مبنای فعالیت‌های گروهی و جمعی تدوین ‌شده که در نوع خود کم‌نظیر است، استفاده از حافظان قرآن و احادیث و پیوند بین سنت و قرآن از دیگر امتیازهای این تفسیر ۲ جلدی است.

 

منبع:
برداشت نویسنده از کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید