«فرجام آفتاب»، پاسخی به شبهات تاریخی شهادت امام رضا(ع)
۱۳۹۹-۰۷-۲۶
علی سلمانی رحیمی، نویسنده کتاب «فرجام آفتاب پیرامون شهادت امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع)» گفت: این کتاب در پاسخ به شبهه‌افکنی معاندان اهل‌بیت(ع) درباره چگونگی شهادت امام رضا(ع) ترجمه و تألیف شده است.
«فرجام آفتاب»، پاسخی به شبهات تاریخی شهادت امام رضا(ع)

علی سلمانی رحیمی، پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، در گفت‌وگو با آستان‌نیوز، اظهار کرد: این اثر ترجمه کتاب «کیف قضی الامام علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع)»‌ تألیف جعفر البیاتی به زبان عربی است که به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس با افزوده‌ها، اصلاحات و ترجمه فارسی چاپ و به بازار نشر عرضه شده است.
وی بیان کرد: مسئله اصلی این کتاب پاسخ به یک شبهه‌افکنی تاریخی درباره شهادت امام رضا(ع) است. برخی مورخان اظهار کرده‌اند امام رضا(ع) رحلت کردند و کوشیده‌اند مأمون را از جنایت و به ‌شهادت رساندن امام تبرئه کنند.
به گفته این نویسنده، در کتاب «فرجام آفتاب» با تکیه بر منابع تاریخی و روایی اعم از منابع شیعه و سنی و تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته، اثبات شده که امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) از سوی مأمون به شهادت رسیده و انگیزه‌های وی از اقدام به این جنایت نیز ذکر شده است.
وی با بیان اینکه این اثر به شکل علمی و کاملا مستند به این شبهه تاریخی پرداخته است خاطر نشان کرد: در تاریخ اسلام و درباره زندگی اهل‌بیت(ع) با دو دسته از منابع رو‌‌به‌رو هستیم. برخی کتاب‌ها به مجموعه زندگی اهل‌بیت(ع) و برخی به یک موضوع خاص پرداخته‌اند.
‌سلمانی ‌رحیمی گفت: کتاب «کیف قضی الامام علی‌بن‌موسی‌الرضا» نیز یکی از تک‌نگاره‌هایی است که درباره شهادت حضرت‌ رضا‌(ع) نگاشته شده و به طور ‌‎‌خاص، موضوع شهادت حضرت‌رضا(ع) را که یکی از مسائل قابل تأمل در زندگی آن حضرت است مورد بررسی قرار داده است.
این نویسنده ادامه داد: امام‌رضا(ع) به دلیل موضع‌گیری‌هایی که در دوران حضورشان در مرو داشتند، چهره‌ای از اسلام و حقیقت تشیع را نشان دادند که برای مأمون و بنی‌عباس قابل تحمل نبود. به همین دلیل، این کتاب از این منظر که توانسته است نشان بدهد حضرت‌رضا(ع) یک مبارز خستگی‌ناپذیر و یک آمر به معروف و ناهی از منکر بودند و نمی‌توانستند در برابر رفتار‌های نادرست و غیراسلامی مأمون سکوت کنند و در حقیقت مبارزه‌ای را آغاز کردند که به شهادت آن حضرت منتهی شد، حائز اهمیت است.

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
https://news.razavi.ir/fa/228164
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید