حجت‌الاسلام مبشری‌عارف بیان کرد: تأکید قرآن بر ثبات اقتصادی / چرا «زکات» و «صلاة» توأمان هستند
۱۳۹۹-۰۷-۲۸
استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) اظهار کرد: در روایات ما مسئله زکات در کنار صلاة آمده است، چراکه زکات به حاکم اسلامی اقتدار می‌دهد تا ثبات ایجاد و جامعه به سمت رشد حرکت کند. امکان ندارد در دین مبین اسلام در کنار عبادات به مسائل مادی اشاره نشده باشد.
حجت‌الاسلام مبشری‌عارف بیان کرد: تأکید قرآن بر ثبات اقتصادی / چرا «زکات» و «صلاة» توأمان هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مبشری‌‌عارف، استاد فقه‌الاقتصاد و استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) به بیان نکاتی درباره جایگاه ثبات اقتصادی در آیات و روایات پرداخت و اظهار کرد: اگر به آیات و روایات و قواعد فقهی خود درباره حفظ اقتدار و رابطه آن با اقتصاد مراجعه کنیم، متوجه می‌شویم که بسیاری از آیات و روایات به ما یاد می‌دهند که برای رسیدن به استقلال باید برتری داشته باشیم. در این راستا باید از لحاظ علمی، خود را به سکوی پرتابی برسانیم که این برتری اثبات شود.

نقش اقتصاد در استقلال یک کشور

وی افزود: یکی از آیات، آیه نفی سبیل است که خدای متعال فرموده است: « وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا؛ و خداوند هرگز بر زيان مؤمنان براى كافران راه تسلطى قرار نداده است» (النساء/ ۱۴۱). کلمه «لن» نفی ابد می‌کند یعنی هرگز این موضوع امضا نمی‌‌شود. این به معنای یک پیش‌بینی و پیشگویی وحیانی است. لذا کسانی‌که دل به اجانب می‌بندند ممکن است در فرصت کوتاهی نتیجه‌ اندکی بدهد اما در نهایتی محکوم به سقوط است. این از آیات محکمات است، یعنی تفاسیر مختلفی هم ندارد.

مبشری‌عارف بیان کرد: این آیه باید در میان مسلمین در عمل خود را نشان دهد. طبیعتاً یکی از گزینه‌های اصلی و قلب تپنده استقلال در هر مملکت، مسائل اقتصادی است. اگر مسئولان بتوانند ثبات اقتصادی ایجاد کنند یعنی قدرت خرید مردم در اعتباراتی است که به آنها می‌دهند حفظ شود همین موضوع تبدیل به عاملی برای اقتدار ملی نیز می‌شود. در شرایط کنونی ارزش ارزهای خارجی همانند دلار به بالای ۳۰ هزار تومان رسیده، همانند یک زلزله است، چراکه بسیاری از صادرات و خرید و فروش‌ها بر اساس دلار انجام می‌شود در واقع خطایی تاکتیکی است که یک پول خارجی را چنان معتبر کرده‌ایم که همه اقتصاد ما را تحت تأثیر قرار داده است.

این کارشناس اقتصاد اسلامی تصریح کرد: اعتباراتی که دولت و بانک مرکزی خلق می‌کنند باید ما به ازای تولید و اشتغال داشته باشد؛ یعنی کد هر پول به تولید کالا یا محصولی وصل باشد و هر چقدر این کالا بیشتر مورد نیاز مردم باشد طبیعتاً مردم زودتر آن را حس می‌کنند تا اینکه این کدها برای کشف فلان معدن صرف شود که ممکن است سال‌ها طول بکشد. در واقع دولت الکترونیک می‌تواند با استفاده از قدرت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری همان شفافیتی را که در دین مبین اسلام به آن اشاره شده محقق کند.

زکات به حاکم اسلامی اقتدار می‌بخشد

استاد دانشگاه امام صادق(ع) افزود: اکنون می‌توان سؤال را مطرح کرد که خلق پول بانک‌ها از کجا آمده است؟ چون در این زمینه شفافیت و مدیریت به روز و آنلاین وجود ندارد لذا تورم و بی‌ثباتی اقتصادی پدید آمده است. بنابراین یک رابطه مستقیم میان ثبات اقتصادی و اقتدار ملی وجود دارد و با قاطعیت می‌توان گفت هر جا ثبات اقتصادی باشد نشان از اقتدار در آن حاکمیت است.

مبشری‌عارف با اشاره به رابطه تنگاتنگ مسائل اقتصادی و عبادی در دین مبین اسلام، اظهار کرد: در روایات ما هم مسئله زکات در کنار صلاة آمده است، چراکه زکات به حاکم اسلامی اقتدار می‌دهد که ثبات ایجاد کرده و جامعه به سمت رشد حرکت کند. امکان ندارد در دین مبین اسلام در کنار عبادات به مسائل مادی اشاره نشده باشد. لذا صدقه، زکات و هبه و .... تنگاتنگ مسائل عبادی قرار گرفته و دلیلش این است که اسلام یک دین عملیاتی و اقتصاد هم از ضروریات آن است.

اهمیت پیاده‌سازی تأمین مالی اسلامی

وی یادآور شد: اگر بخواهیم این ثبات اقتصادی تحقق پیدا کند باید همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند نگاه ما به داخل باشد و از امکانات داخلی بیشترین بهره‌برداری را داشته باشیم. البته این به معنای به توجهی به خارج نیست اما باید مدیریت کلان ما به این فکر باشد که از منابع داخلی در راستای توسعه صادرات استفاده کند و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی در داخل کشور را به انتخابات آمریکا و اروپا ارتباط ندهد. از سوی دیگر در روش توزیع حقوق و خدمت‌رسانی نیازمند تجدیدنظر هستیم در این شرایط می‌توانیم در روابط بین‌الملل نیز شاهد تحولات چشمگیری باشیم اما اگر همه مشکلات داخلی را به تحریم‌های خارجی ارتباط دهیم قطعاً به نتیجه‌ای نخواهیم رسید.

استاد فقه‌الاقتصاد در پایان گفت: از سوی دیگر یکی از شاخص‌های ایجاد ثبات اقتصادی، تحقق تأمین مالی اسلامی است. متأسفانه بعد از چهل سال که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد هنوز این موضوع کمرنگ است چراکه دکترین اکثر مسئولان اقتصادی نظام از جهان غرب گرفته شده است و طبعاً چنین کسانی نمی‌توانند تأمین مالی اسلامی و استقلال داخلی و عزت بین‌المللی را محقق کنند.

منبع:
https://iqna.ir/fa/news
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید