در نشست «تأثیر کتابخوانی در تقویت توان بردباری در دوران کرونا» عنوان شد: تغییر ذائقه کتاب‌خوانی در دوران کرونا
۱۳۹۹-۰۸-۲۷
نشست تخصصی مجازی «تأثیر کتاب و کتابخوانی در تقویت توان بردباری افراد جامعه متأثر از بیماری کرونا» با همکاری کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد.
در نشست «تأثیر کتابخوانی در تقویت توان بردباری در دوران کرونا» عنوان شد: تغییر ذائقه کتاب‌خوانی در دوران کرونا

این ویبنار به عنوان آغازی پژوهش محور بر برنامه‌های هفته کتاب مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران به مناسبت روز جهانی صبر و بردباری به دبیری زینب ‌فری‌زاده دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی و مسئول فهرست‌نویسی کتابخانه ملی ملک ظهر دیروز از صفحه اینستاگرام خانه کتاب به صورت زنده پخش شد.
در این نشست دکتر سپهر هاشمیان روان‌شناس بالینی با بیان مفهوم بردباری و چهار مؤلفه مؤثر بر میزان بردباری افراد جامعه گفت: کتاب و کتابخوانی، دسترس‌پذیرترین ابزاری است که با کمک آن در دوران کرونا می‌توان بردبار بود.
وی افزود: کتابخوانی فرصتی است که موجب خروج افراد از دنیای محصور شده ذهنی خود می‌شود تا با سیر در کتاب، مسیرهای جدیدی در ذهن‌شان باز شود و به مقصد برسند. به عبارتی با خواندن کتاب، فرد متوجه می‌شود دنیایی فراتر از دنیای ذهنی‌اش وجود دارد و می‌تواند واقعیت بیرونی را بپذیرد.
هاشمیان ادامه داد: در لحظاتی که با داستان و روایت یک کتاب درگیر و همراه می‌شویم، همواره شوق و امیدی وجود دارد که داستان طور دیگری رقم بخورد. کتاب‌ها به ما می‌گویند زندگی همچنان جاری است و روزی فرا خواهد رسید که ماسک‌های خود را برداریم.
وی با اشاره به تجربیات کاری خود در استفاده از کتاب درمانی گفت: در دوران کرونا خود را در یک شرایط قرنطینه قرار می‌دهیم و در حال فاصله گرفتن با دنیای بیرون هستیم، اما فرد با آرامش خاطر می‌تواند به دنیای کتاب وارد شود.
این مشاور اضافه کرد: کتاب کمک می‌کند تا باور کنیم از آنچه که در روان ما تکرار می‌شود، مسیرهای بیشتری در زندگی وجود دارد. البته امید فقط به معنای پایان خوش نیست بلکه به معنای وجود مسیرهای بیشتر است. چون مرگ و زندگی در تقابل همزمان با یکدیگر هستند.
همچنین ندا موحدی‌پور از فعالان حوزه کتابخوانی کشور با اشاره به شرایط زندگی کنونی مردم در دوران کرونا در این نشست مجازی ابراز کرد: افراد با ادامه برنامه‌های کتابخوانی گروهی با استفاده از ظرفیت فضای مجازی می‌توانند همدلی و تعهد را تجربه کنند. به طور مثال در برنامه‌های کتابخوانی، اعضای گروه در یک ساعت مشخص به پادکست‌هایی از یک کتاب همچون شاهنامه گوش می‌کنند.
وی به نقش گروه‌های کتابخوانی در پذیرش وجود شرایط گسترش کرونا برای همگان اشاره و اضافه کرد: افراد در این دوران، برداشت‌های جدیدی از کتاب‌ها دارند که متأثر از ادراک و مواجهه آنان با شرایط جدید زندگی کنونی است. ‌
این بانوی کارآفرین با خوانش بخش‌هایی از کتاب تأثیرگذار حوزه کودک با عنوان «وقتی اندوه به دیدارم می‌آید» گفت: در دوران شیوع بیماری کرونا، کتاب‌های جدیدی مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد، به طور نمونه آنان علاقه‌مند به خواندن رمان‌هایی هستند که روایتگر شرایطی مشابه زندگی کنونی بشر است و در آن‌ها شیوه زندگی گذشته افراد تغییر می‌کند.
دوستداران کتاب و کتابخوانی می‌توانند برنامه‌های مجازی هفته کتاب کتابخانه و موزه ملی ملک بزرگترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران را از طریق حساب اینستاگرام آن به نشانی malek_museum_library دنبال کنند

منبع:
https://news.razavi.ir/fa
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید