از سوی مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک نمایشگاه «آغازنامه» در خانه تاریخی ملک دایر شد
۱۳۹۹-۰۸-۲۷
به مناسبت هفته کتاب، نمایشگاه «آغازنامه(براعت استهلال)» با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به همت مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در خانه تاریخی ملک در بازار بین‌الحرمین تهران دایر شد.
از سوی مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک نمایشگاه «آغازنامه» در خانه تاریخی ملک دایر شد

این نمایشگاه با هدف بزرگداشت بیست و هشتمین دوره هفته کتاب کشور، با معرفی صنعت ادبی آغازنامه که در گذشته «براعت استهلال» نامیده می‌شد، در قالب نمایش مجموعه‌ای از تصویرهای نسخه‌های مشهور خطی بزرگان ادب ایران ‌زمین موجود در گنجینه خطی ملک از جمله سعدی و نظامی برپا شده است.
براعت استهلال، یکی از زیباترین و فنی‌ترین آرایه‌های ادبی و از صنایع معنوی علم بدیع در نظم و نثر فارسی است که سابقه تاریخی بسیاری دارد. این آرایه، مقدمه‌ای برای متن سخن به شمار می‌آید که شاعر یا نویسنده بر پایه آن در متن کار خود سخن می‌گوید.
برای هر یک از آثار منظوم و منثور خطی ارائه شده در این نمایشگاه، تابلویی طراحی شده که در دو بخش به شرح اثر می‌پردازد. در قسمت اول، متن براعت استهلال بازنویسی شده است و در قسمت دوم واژهایی که در هر براعت استهلال استفاده شده و مربوط به موضوع آن است، شرح داده شده است.
به منظور تهیه این بسته نمایشگاهی، آغاز کلام در نثر یا نخستین بیت شعر که مناسب حال متن یا آن شعر بوده و با عباراتی روشن و ساده که ذات مستقلی داشته باشند(براعت استهلال) در میان نسخه‌های گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک بررسی شده است.
نمونه‌هایی از این آغازنامه‌ها در موضوعات مختلف همچون پزشکی سنتی، اخلاق اسلامی، تاریخ، توحیدسرایی و... در این نمایشگاه در معرض دید گذاشته شده است، به طور مثال می‌توان به آغازنامه مثنوی «لیلی و مجنون» اشاره کرد.
مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با توجه به وقف‌نامه حاج حسین ملک بنیانگذار و واقف این مجموعه فرهنگی، امکان خروج هیچ کدام از آثار موزه‌ای و کتابخانه‌ای را از این گنجینه ندارد، بنابراین تعدادی بسته‌ نمایشگاهی سیار از تصویرهای نفایس این موقوفه با بهره‌گیری از یافته‌های پژوهشی و ذوق و هنر کارشناسان مؤسسه تهیه شده است.
علاقه‌مندان همزمان با هفته کتاب(24 تا 30 آبان)، هر روز(جز جمعه‌) از ساعت 9 تا 16 با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی می‌توانند از نمایشگاه آغازنامه در خانه تاریخی ملک واقع در تهران، بازار بزرگ، خیابان 15 خرداد، پله نوروزخان، بازار بین‌الحرمین دیدن کنند.

منبع:
https://news.razavi.ir/fa
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید