بررسی اندیشه‌های قرآنی- تقریبی استاد واعظ‌زاده خراسانی
۱۳۹۹-۰۹-۲۹
در آستانه چهارمین سالگرد درگذشت آیت‌الله محمد واعظ‌زاده خراسانی، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی سلسله جلسات بررسی «اندیشه‌های قرآنی- تقریبی» و «سیره تربیتی» این محقق و متفکر اسلامی معاصر را برگزار می کند.
بررسی اندیشه‌های قرآنی- تقریبی استاد واعظ‌زاده خراسانی

 آیت‌الله محمد واعظ‌زاده خراسانی محقق و متفکر اسلامی معاصر، مؤسس دانشگاه مذاهب اسلامی و نخستین دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بود. وی علوم دینی را در حوزه‌های علمیه نجف، مشهد و قم نزد سید حسین طباطبایی بروجردی، امام خمینی(ره) و علامه طباطبائی آموخت و در زمینه‌های تفسیر قرآن، فقه، فقه الحدیث، تاریخ تفسیر، فلسفه و کلام به تدریس و ارشاد دانشجویان همت گماشت و سال‌ها به عنوان استاد تمام وقت در دانشگاه‌های مختلفی چون علوم اسلامی رضوی مشهد، دانشگاه تربیت مدرس و دانشکده الهیات دانشگاه تهران به تربیت دانشجویان جوان پرداخته و تا واپسین ماه‌های عمر خویش به این مهم اشتغال داشت.

این عالم بزرگوار در تاریخ ۲۸ آذر ۱۳۹۵ در سن ۹۱ سالگی در مشهد درگذشت و پیکرش در رواق دارالعباده حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد. اینک در آستانه چهارمین سالگرد درگذشت این عالم بزرگوار به همت بنیاد پژوهش‌های اسلام آستان قدس رضوی، نشست‌ها و همایش‌هایی در قم و مشهد تدارک دیده شده است.

داوود حسین‌پور صباغ مدیر گروه اخلاق و تربیت اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، با اشاره به برگزاری برنامه‌های بزرگداشت استاد واعظ زاده، بیان داشت: نگاه ما این است که عالمان دینی علاوه بر مسئولیت‌های علمی، مسئولیتی اجتماعی نیز بر عهده دارند، اما متاسفانه مسئولیت‌های اجتماعی و اثرگذاری این عالمان بزرگ در حوزه اجتماعی کمتر مورد توجه و مطالعه قرار گرفته است.

این پژوهشگر به ابعاد شخصیت برجسته استاد واعظ‌زاده خراسانی اشاره کرد و گفت: شخصیت ایشان با توجه به آثار و خدماتی که به جامعه ارائه کرده‌اند کاملا روشن است؛ این عالم بزرگ مسئولیت‌هایی در طول عمر با برکتشان در حوزه نشر و معارف اسلامی بر عهده داشتند که یکی از آنها فعالیت در بنیاد پژوهش‌های اسلامی و به ثمر نشستن اثری ارزشمند با عنوان «المعجم فی فقه لغه القران و سرالبلاغه» است.

حسین‌پور به برگزاری سلسله «نشست‌های سیره تربیتی و سلوک اخلاقی عالمان خراسان» توسط گروه اخلاق و تربیت بنیاد پژوهش‌های اسلامی اشاره کرد و گفت: با توجه به ماموریت‌ و سیاست‌های آستان قدس رضوی در حوزه ترویج اندیشه‌ و سیره و سلوک اخلاقی - تربیتی عالمان بزرگ خراسان، این گروه بر آن شد تا نشست‌هایی را با این محوریت برگزار کند.

این پژوهشگر تصریح کرد: نخستین نشست از این سلسله نشست‌ها در سال گذشته به مناسبت بزرگداشت آیت‌الله آقا سید جواد تهرانی برگزار شد و دومین نشست نیز در تاریخ 4 دی ماه سال جاری به مناسبت سالروز درگذشت استاد واعظ زاده خراسانی تدارک دیده شده است.

وی به تاثیر گذاری سلوک اخلاقی و تربیتی این عالمان در جامعه اشاره کرد و گفت: به منظور تاثیرگذاری سلوک اخلاقی و تربیتی عالمان در جامعه، برگزاری این قبیل نشست‌ها گام نخست است که می‌تواند علاقمندان به حوزه اخلاق و تربیت را متوجه ابعاد شخصیتی آنان کند و همچنین بستری را برای شکل‌گیری مطالعات و پژوهش‌هایی در این خصوص مهیا سازد.

وی ابراز کرد: این سلسله نشست‌ها با دو هدف معرفی و الگوسازی در جهت نشر معارف و همچنین الگوگیری سیره تربیتی از این عالمان بزرگ، تدارک دیده شده است.

حسین پور همچنین با اشاره به ضرورت احیاء اندیشه‌های قرآنی-تقریبی استاد واعظ زاده از برگزاری همایشی در این رابطه در نمایندگی قم بنیاد پژوهش‌های اسلامی خبر داد و افزود: «همایش اندیشه‌های قرآنی و تقریبی آیت‌الله واعظ زاده خراسانی»، روز شنبه 29 آذر در دو نوبت صبح و عصر در قالب وبینار تدارک دیده شده است که علاقمندان برای حضور در این مراسم می‌توانند به آدرسhttp://webinar.razavi.ir/qomhttp://www.aparat.com/qom/live مراجعه فرمایند.

وی اضافه کرد: «نشست بررسی سیره تربتی و اخلاق پژوهشی استاد واعظ زاده» نیز در تاریخ 4 دی ماه در مشهد با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی با حضور حجج اسلام و المسلمین سید محمود مرویان حسینی مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی، محمد حسین مومن‌زاده مدیر گروه مطالعات قرآن و غلامرضا جلالی مدیر گروه سادات و مفاخر اسلامی، محمد علی رضایی کرمانی دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی و عبدالحمید طالبی عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب تدارک دیده شده است.

 

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
https://news.razavi.ir/fa/234228
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید