معرفی تازه‌های نشر بنیاد پژوهشهای اسلامی به زبان عربی
۱۳۹۹-۱۲-۰۲
تازه‌‌ترین آثار بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی به زبان عربی معرفی شد.
معرفی تازه‌های نشر بنیاد پژوهشهای اسلامی به زبان عربی

بنیاد پژوهش‌هاى اسلامى آستان قدس رضوی تا کنون در راستای ترویج و نشر فرهنگ اسلامى آثار متعددی را به زبان‌های گوناگون منتشر و روانه بازار نشر کرده است، این مرکز به تازگی 4 اثر را به زبان عربی به چاپ رسانده است.
«الالهیات الاثیریه» عنوان اثری است که توسط اثیرالدین ابهری تالیف شده و حسین گلمکانی و منیب رجب حمادی کار تصحیح آن را بر عهده داشته‌اند؛ این کتاب با موضوع کلام و عقاید نگارش یافته و بخش الهیات آن از سه کتاب «کشف الحقایق فی تحریر الدقائق»، «منتهی الأفکار فی إبانه الأسرار» و «عنوان الحقّ و برهان الصدق» است.
می‌توان اهمیت این کتاب را از آن جهت دانست که در زمره منابع و مَصادر تحقیق حکمت متعالیه صدرایی قرار دارد.
«مناهج الفقها فی علم الرجال و دورها فی الفقه» نیز عنوان دیگر اثری است که توسط محمد حسن ربانی، با موضوع حدیث تالیف شده است، فقهای امامیه در بررسی احادیث، دارای دو مکتب رجالی وثوق سندی و وثوق صدوری هستند، کتاب حاضر به تبیین منهج و مکتب وثوق صدوری و آثار آن می‌پردازد.
«الانوار الجلالیة» نیز‌ در موضوع کلام و عقاید به چاپ رسیده است، این کتاب شرح‌ کتاب‌ «الفصول‌ النصیریّه‌» تألیف‌ خواجه‌ نصیرالدین‌ طوسی است ‌که شامل‌ دوره‌ای‌ مختصر از مباحث‌ کلامی‌ درباره اصول‌ دین‌ می‌شود؛ مقدمه‌ای‌ مفصل‌ درباره زندگی‌، احوال‌ و آثار مؤلف‌ و شارح آن از دیگر موضوعاتی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.
فاضل مقداد نام پدیدآور این اثر است و علی حاجی آبادی و عباس جلالی نیز کار تصحیح آن را بر عهده داشته‌اند.
«الانوار الوضیه فی العقائد الرضویه» که توسط حسین بن محمد آل عصفور با موضوع کلام و عقاید نگارش یافته و محمدرضا سیبویه کار تصحیح آن را بر عهده داشته است، از دیگر آثاری است که به همت بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی به زبان عربی به چاپ رسیده است.
این کتاب میراثی گرانبها از امام علی بن موسی الرضا(ع) است که مأمون عباسی آن را از امام (ع) طلب کرده است و در آن پاره‌ای از احکام دین و عقاید حقه به صورت اختصار بیان شده است.
کتاب‌ «سفینة البحار و مدینةالحکم و الآثار» فهرست‌ موضوعی‌ و مفصّلی‌ از بحارالانوار مرحوم‌ مجلسی‌ است‌ که‌ به‌ شیوه الفبایی‌ تنظیم‌ شده‌ است‌. تقویم‌ نص‌، تطبیق‌ با بحار جدید و تبدیل‌ رموز به‌ اعداد، استخراج‌ مصادر سفینه‌، آوردن‌ مصادر بحار در پاورقی‌ سفینه‌، تکمیل‌ نصوص‌ ناقص‌، تصحیح معلومات‌ تاریخی‌، تخریج‌ آیات‌ و احادیث‌، شرح‌ الفاظی‌ که‌ نیاز به‌ شرح‌ دارد وترجمه‌ اعلامی‌ که‌ مرحوم‌ مؤلف‌ ذکری‌ از آنان‌ به‌ بیان‌ نیاورده‌ است‌، از جمله‌ویژگی‌های‌ این‌ اثر است‌.
شیخ عباس قمی این کتاب را با موضوع حدیث نگاشته و توسط بنیاد پژوهشهای اسلامی تصحیح شده است.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
https://news.razavi.ir/fa
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید