سیری بر تفسیر روض ­الجنان و روح­ الجنان ابوالفتوح رازی و معرفی نسخه ­های موجود در کتابخانه­ های آستان­ قدس ‏رضوی
۱۴۰۰-۰۲-۲۶
چکیده: تفسیر روض ­الجنان و روح ­الجنان، یکی از آثار گران‏ قدر فرهنگ اسلامی و از تفاسیر مهم و پربار تشیع است. تفسیر ابوالفتوح، در قرن ششم هجری نگاشته شده است.

 عزیزه نیک ذات [1]
 فاطمه فخری [2]
در این قرن بیشتر پژوهش‏ های قرآنی و تفسیری عالمان اسلامی، به زبان عربی نوشته شده اما این تفسیر به زبان فارسی نگاشته شده است. هر چند این تفسیر، اولین تفسیر فارسی نیست، ولی از مفصل ترین، مهم ‏ترین، بزرگ ‏ترین و معتبرترین تفاسیر فارسی زبان به شمار می رود.
این مقاله بر‏آن است تا ضمن معرفی تفسیر روض ­الجنان ‏و ‏روح ­الجنان به بررسی نسخه‏ های آن، به‏ ویژه نسخه­ های موجود در کتابخانه‏ آستان‏ قدس ‏رضوی بپردازد. شیوه‏ ی گردآوری مطالب در این مقاله به‏ صورت مروری و مراجعه و بررسی  خود تفسیر روض‏ الجنان و روح ‏الجنان همچنین منابع کتابخانه ‏ای  موجود درباره‏ ی  ترجمه و تفسیر فارسی و مقالات  موجود در  این  زمینه می­ باشد.
نتایج بررسی حاضر نشان می­ دهد که در میان تفاسیر مربوط به قرن ششم، تفسیر روض ­الجنان و روح ­الجنان به‏ طور ­نسبی مورد توجه قرار گرفته و منابع معتبری به معرفی این اثر پرداخته ­اند.
  کلیدواژه: تفسیر قرآن، ترجمه قرآن، تفاسیر فارسی، ابوالفتوح ‏رازی، کتابخانه آستان­ قدس ‏رضوی، تفسیر روض الجنان و روح ‏الجنان
[1] - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی                   nikzat125@gmail.com   

[2] - کارشناس علم اطلاعات و دانش شناسی   

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید