پرتال جامع علوم و معارف قرآن
۱۴۰۱-۱۱-۱۱

پرتال جامع علوم و معارف قرآن

پایگاه‌های جست‌وجوی اینترنتی متعددی از سوی مجموعه‌های علمی و پژوهشی مختلف کشور راه‌اندازی شده‌اند که برای پژوهش‌های دینی و قرآنی، آخرین کتب و مقالات موجود را در اختیار علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار می‌دهند. از جمله این پایگاه ها، پرتال جامع علوم و معارف قرآن (بزرگترین پایگاه مفاهیم و موضوعات قرآنی) است که یکی از پایگاه‌های وب پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن است. بخش‌های مختلف این پایگاه عبارتند از: قرآن، فرهنگ‌نامه‌ها، دایرة‌المعارف‌ها، کتابخانه، مقالات، پایان نامه ها، پرسمان قرآنی، فرهنگنامه تخصصی و فرهنگنامه سوره ها می باشد.

با انتخاب بخش قرآن، امکان انتخاب ترجمه ها، تفاسیر، برداشت های تفسیری و اطلاعات قرآنی برای کاربر فراهم می باشد. برداشت های تفسیری آیات برگرفته از « فرهنگ قرآن» می باشد. اطلاعات قرآنی شامل مباحث صرفی، شان نزول و عبارات مشترک می باشد.

فرهنگنامه ها شامل دو قسمت با عناوین « درختواره موضوعات » و « برداشت های تفسیری» می باشد.

دایره المعارف ها شامل دایره المعارف قرآن کریم، اعلام قرآن ( از  دایره المعارف قرآن کریم ) ، دانشنامه قرآن کریم ویژه نوجوانان، دانشنامه قرآنی اخلاق، دانشنامه علوم قرآنی، دانشنامه معارف عقلی، دانشنامه قرآنی ففه و اصول و نیز دانشنامه حج و سرزمین وحی می باشد.

امکان جستجو در کتابخانه از سه طریق آثار، ناشرین و پدیدآوران فراهم می باشد. در این بخش امکان دسترسی به ۱46 عنوان از کتب تولید شده پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن میسر می باشد.

مقالات قرآنی با امکان دسترسی به متن بیش از ۱3۵۰۰ مقاله قرآنی در ۱۴۰۰ موضوع از دیگر بخش های این پرتال جامع علوم و معارف قرآن می باشد. مقالات قرآنی در 4 رده با عناوین « ترجمه قرآن» ، « تفسیر قرآن» ، « علوم قرآن» و « معارف قرآن» طبقه بندی شده است.

 بخش پایان‌نامه‌های قرآنی با امکان دسترسی به اطلاعات نزدیک به ۴ هزار پایان نامه قرآنی است. پایان نامه های قرآنی نیز هم چون مقالات قرآنی در 4 رده طبقه بندی شده است.

پرسمان قرآنی شامل درختواره موضوعات و لیست سوالات می باشد.

دسترسی به اطلاعات بخش فرهنگنامه تخصصی از سه طریق« موضوع» ، « منبع» و « محتوا» امکان پذیر می باشد. اطلاعات این بخش برگرفته از « فرهنگ قرآن» ، « تفسیر راهنما» و « دایره المعارف قرآن» می باشد.

فرهنگنامه سوره ها شامل دو بخش با عناوین « محدوده قرآن» و « محتوا» می باشد. امکان انتخاب « محدوده قرآن» از طریق انتخاب سوره و عناوین موجود در صفحه امکان پذیر است.

این پژوهشکده نرم‌افزارهای موبایلی متعدد و متنوعی نیز تولید کرده که ازجمله آنها می‌توان به قرآن سراج، فرهنگ قرآن، دایرةالمعارف قرآن کریم، پرسمان‌های قرآنی، فرهنگنامه‌ها و دانشنامه‌های قرآنی اشاره کرد که می‌تواند برای محققان این حوزه مفید باشد.

آثار و فعالیت های علمی این پژوهشکده در قالب کتب، مقالات، پایان نامه ها، مصاحبه ها و گفتگوها، نشست ها و کرسی ها ارائه می شود.

علاقه‌مندان برای بهره‌گیری از امکانات این پایگاه به نشانی http://www.maarefquran.com مراجعه کنند.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
برگرفته از https://quran.isca.ac.ir
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید