روش های تبلیغی امام رضا(ع)
۱۴۰۲-۰۷-۰۶

پایان نامه مدیریت حوزه علمیه استان قم رساله علمی سطح 3

محقق: حسین دنیادیده

استاد راهنما: محمدحسین خوانین زاده

شماره دیویی: ر 724 د 297/957

چکیده پایان نامه:

پایان نامه « روش های تبلیغی امام رضا(ع)» در سه بخش تنظیم شده است: بخش اول که شامل « کلیات و مفهوم شناسی » می باشد، در سه فصل به فرازهایی از زندگی تاریخی، علمی، فرهنگی، تبلیغی و .... و به مفهوم شناسی واژه ها و در فصلی دیگر روش و ابزار تبلیغ می پردازد. بخش دوم که در چهار فصل تنظیم شده به روش عام حکمت (برهان، مخاطب شناسی و فرصت شناسی، تقیه، خردورزی و عقل گرایی)، موعظه به شکل عام آن ( امر به معروف و نهی از منکر، خطابه و منیر ) و مجادله و مناظره و شیوه های مناظره آن حضرت با نگاه ویژه و در فصل بعدی به تربیت و بیان مسائل علمی پرداخته می شود.

در بخش پایانی پپایان نامه « روش های تبلیغی امام رضا(ع) »، روش های خاص تبلیغی امام رضا(ع) در سه فصل قبول ولایتعهدی و مباحث مربوط به آن از جمله آثار و برکات این پذیرش در روش تبلیغی آن حضرت و در آخرین فصل، نحوه مواجهه آن بزرگوار با نهضت ترجمه و طریقه شکست و پیامدهای منفی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

سوال اصلی پایان نامه حاضر این است که« امام رضا(ع) از چه روش هایی در تبلیغ و تبیین، معارف و احکام الهی بهره جسته است؟»، فرضیه بر این است که: «1.امام رضا (ع) از روش حکمت، موعظه، مجادله در تبلیغ و ترویج اندیشه اسلامی استفاده کرده است.2.امام رضا(ع) از روش های اختصاصی، « پذیرش ولایتعهدی »، « سفر به مراکز علمی»، بیان مسائل با استناد به مبادی عقلی بهره جسته است.»

پایان نامه « روش های تبلیغی امام رضا(ع) » در کتابخانه آستان قدس رضوی تالار تخصصی قرآن و حدیث موجود می باشد.

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
چکیده پایان نامه
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید