آشنایی با تعدادی از سایت های قرآنی
۱۴۰۲-۰۸-۱۱

 

1 . مرکز جهانی اطلاع رسانی آل البیت(ع) www.al-shia.com

این سایت، یک پایگاه شیعی در اینترنت است که بخش های متنوّع و مستقل آن به سی زبان زنده دنیا ارائه می شود. بخش قرآن این سایت، شامل ارائه متن قرآن، جستجو در متن و ترجمه چهار زبان قرآن، ترتیل کلّ قرآن با صدای هفت قاری مشهور، تلاوت مجلسی قاریان مشهور، آموزش، آشنایی با حافظان خردسال قرآن کریم و زندگی نامه 27 نفر از قاریان مشهور جهان، نسخ خطّی قرآن، کتاب ها و مقالات و مترجمان قرآن کریم به زبان های زنده دنیاست.

 

2 . پارس قرآن www.parsquran.com

این سایت، امکان مشاهده و جستجو در متن و ترجمه فارسی و انگلیسی قرآن را فراهم می سازد. در این سایت، به طور ویژه به بررسی های موضوعی و آماری مفاهیم و واژه هایی از قرآن پرداخته شده است. مقالات و تصاویر، دو بخش دیگر این سایت است. یکی از امکانات ویژه این سایت، ارائه نرم افزارهای قرآنی قابل ذخیره سازی (Download) است. مانند: کتاب الکترونیکی قرآن مجید، نرم افزار جزء سی قرآن کریم و نرم افزار ایه امروز.

 

3 . شهر قرآن www.qurancity.ir

شهر قرآن، طرحی است نو در ارائه مفاهیم قرآنی، به صورت قابل فهم برای تمام سطوح سنّی. شهر قرآن، از بخش های مختلفی تشکیل شده است از جمله:

ـ باشگاه: گفتگو، پرسش و پاسخ، ایجاد وبلاگ و دیدار با نخبگان قرآنی.

ـ آموزشکده: ارائه برنامه های آموزشی، با استفاده از روش ها و قالب های رسمی و آزاد در رشته های قرائت، ترجمه، تفسیر، حفظ و... . ضمناً در پایان هر دوره آموزشی، آزمون گرفته می شود که در صورت گرفتن نمره لازم، مدرک معتبر نیز اعطا خواهد شد.

ـ رادیو و تلویزیون: مجموعه ای از فایل های صوتی و تصویری از قرائت قرآن، ادعیه، زیارات، اذان، تواشیح و... .

ـ پژوهشکده: کارگاه های قرآن پژوهی و منابعی جهت پژوهش مانند: بانک پایان نامه ها، مقالات و کتاب خانه قرآنی.

ـ نمایشگاه: جلوه هایی از آثار زیبای هنرهای قرآنی و اسلامی و آشنایی با هنرمندان این آثار.

ـ جوانه ها: برای ایجاد انگیزه در کودکان و نوجوانان به ارزش های دینی و قرآنی و فراهم کردن زمینه آشنایی آنان با مفاهیم قرآنی.

شهر قرآن، به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی، از سوی سازمان فعالیت های قرآنی دانشجویان کشور (وابسته به جهاد دانشگاهی) اداره می شود.

 

4 . بنیاد قرآن و عترت www.bonyad_qoran.org

این سایت، متعلّق به بنیاد قرآن و عترتِ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. این بنیاد، در سال 1380، با حضور جمعی از پیش کسوتان قرآنی، بویژه برادر پاسدار استاد شهریار پرهیزکار، تشکیل شده است. این سایت، از بخش های متنوّعی همانند: اخبار قرآنی، فهرست سوره های قرآنی، قرآن پژوهان، قاریان و حافظان، مراکز قرآنی، مقالات، استفتائات قرآنی، کتاب خانه، علوم قرآنی، اهل بیت(ع) و قرآن و... تشکیل شده است.

 

5 . پایگاه اطلاع رسانی حوزه www.hawzah.net

این پایگاه، از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و با هدف ارائه و طبقه بندی مطالب علوم اسلامی، پاسخگویی به شبهات و فراهم کردن زمینه تماس بین محققّان و کاربران، ایجاد شده است. بخش قرآن این پایگاه، حاوی مقالات فراوانی در زمینه های علوم قرآنی، تفسیر، قرآن و اهل بیت(ع)، قرآن و هنر و ادبیات، دایرة المعارف و بسیاری از مطالب جالب دیگر است.

 

6 . خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) www.iqna.ir

ایکنا، نخستین و تنها خبرگزاری تخصّصی قرآن کریم در جهان اسلام است. اخبار و رویدادهای مختلف اسلامی و قرآن ایران و جهان با دید و مَحَک قرآنی، مورد بررسی قرار می گیرند.

این سایت، به دوازده زبان زنده دنیا ارائه می شود و متعلّق به جهاد دانشگاهی است.

 

7 . قرآن شناسی www.quranology.com

این سایت، حاوی مسائل علمی و کاربردی قرآن مجید است که با هدف آشنایی کاربران با مفاهیم روزمرّه زندگی از دیدگاه قرآن، به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و سوئدی، طرّاحی شده است.

بخشی از مطالبی که در این سایت به آنها پرداخته شده است عبارت اند از: ستارگان، ماه و خورشید، زمین، دریاها، شب و روز، ابر و باران، درختان و میوه ها، بدن انسان، حیوانات و... . روش پرداختن به این موضوعات، چنین است که ابتدا یک ایه در مورد موضوع مورد نظر مطرح می شود و سپس به نکات ایه از منظر علوم امروز و جدید پرداخته می شود. بخش دیگری از سایت، به پاسخ به پرسش ها و شبهات و نیز به بررسی نوشته های مخالف قرآن اختصاص دارد.

 

8 . شبکه قرآن سیما www.qurantv.irib.ir

این سایت، به شبکه قرآن سیمای جمهوری اسلامی ایران متعلّق است که به فعّالیت ها و برنامه های قرآنی شبکه قرآن می پردازد. از مزایای این سایت می توان به آرشیو غنی از تلاوت ها، سخنرانی ها و برنامه هایی که از صدا و سیما پخش می شوند، اشاره کرد.

 

9 . پایگاه مرکز فرهنگ و معارف قرآن www.maarefquran.com

این مرکز، وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است که در عرصه های تفسیر، ترجمه و موضوعات قرآنی فعّالیت می کند. بخش قرآن پژوهی این سایت، حاوی فرهنگ موضوعی، تفاسیر، کتاب خانه و پُرسمان های قرآنی است. بخش دیگری از سایت، به اخبار و تازه های کتاب و مقالات قرآنی اختصاص دارد. بخش اطلاع رسانی سایت، شامل معرّفی کتب، مقالات، پایان نامه ها، مراکز، پایگاه های اینترنتی و نرم افزارهای قرآنی، جالب توجّه است.

 

10 . درس هایی از قرآن Www.qaraati.net

درس هایی از قرآن، نام برنامه ای است که بیش از 25 سال، هر هفته از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود. نام سایت این برنامه، به نام مُجری آن یعنی حجة الإسلام و المسلمین قرائتی است که زمینه اصلی فعّالیت ایشان قرآن و تفسیر است. «تفسیر نور»، از تألیفات ایشان در این سایت قرار دارد. از بخش های دیگر این سایت می توان به آرشیو برنامه های هفتگی درس هایی از قرآن اشاره نمود. همچنین بخش های مسابقات هفتگی، پرسش و پاسخ و کتاب خانه، مخاطبان خاص خود را دارد.

 

11. دانش نامه اینترنتی قرآن www.wikiquran.net

این دانش نامه، حاوی مطالب گسترده ای از موضوعات قرآنی است که از سوی کاربران آن، تکمیل و به روز می شود. این صفحات آزاد، به نام نویسنده آن درج می شود و محلّ مناسبی برای آشنایی با مفاهیم قرآنی است.

 

12 . دایرکتوری وبلاگ های قرآنی www.quranblog.ir

در کنار سایت هایی که در زمینه قرآن فعّالیت دارند، وبلاگ هایی نیز که توسّط اشخاص حقیقی ایجاد و اداره می شوند، قابل توجّه اند. این سایت، در یافتن این وبلاگ ها به شما کمک می کند.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
https://hawzah.net/fa/Magazine/View/3881/5526/52804
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید