کوثر
۱۴۰۲-۱۰-۱۱

Description: C:\Users\hadis2\Pictures\حضرت فاطمه\کوثر.jpg

مفهوم کوثر، خیر کثیر و کثیر الخیر است. این مفهوم با نعمت زیاد و امکانات کثیر تفاوت دارد. کوثر بهره برداری زیاد از امکانات کم را هم شامل می شود و همین نکته به ما می آموزد که راز تمامیت و استمرار، در موقعیت مناسب و امکانات زیاد و نعمت های گسترده نیست. وضعیت، برخورد صحیح و موضع گیری مناسب در هر موقعیتی، کوثر است و عامل استمرار و تمامیت و کمال. و با این توجه می یابیم که کوثر در نعمت ها نیست، بلکه در حالت ها و موضع گیری هاست. 

باید دو نکته را فهم کرد تا به مفهوم صحیح کوثر رسید. یکی تفاوت مفهوم و مصداق و دیگری تفاوت خیر و نعمت. و مفسرین در هر دو نکته و یا در نکته دوم دقت نکرده اند و گرفتار مفهوم لغوی کوثر گردیده اند، در حالی که در مفهوم قرآنی کوثر، میان نعمت و خیر فرق و تفاوت آشکار هست. این درست است که در مواردی بر نعمت های دنیا و یا اسب سواری خیر اطلاق می شود، ولی این بدان معنا نیست که هر نعمتی، خیر باشد. خیر نعمت هست ولی هر نعمت، خیر نیست.

کوثر بهره برداری زیاد است..

در مورد کوثر، اگر میان مفهوم و مصداق و میان نعمت و خیر تفاوت بگذاریم، به راحتی کوثر را به معنای خیر کثیر و کثیرالخیر را به معنای بهره برداری و برخورد خوب و زیاد می فهمیم. و این معنایی است که با زندگانی و تاریخ رسول هم سازگار است که او در سخت ترین موقعیت ها، بهترین و راحت ترین برخورد را داشته و مقهور و منتظر موقعیت مطلوب نبود که موضع گیری صحیح می تواند ما را از لَیتَ و لَعلَّ و کاشکی و اگر، نجات بدهد. و از آن چه که داریم و از امکانی که برخورداریم، به آن چه که می خواهیم، برساند.

زندگانی رسول خدا، حامل کوثر خداست. نمونه های کوثر در زندگانی رسول حضور دارد. همان طور که لحظه لحظه ی زندگانی او، شکر عطای کوثر است. 

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
کتاب « تفسیر سوره کوثر. علی صفائی حائری. ص 13-21
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید