منطق امام حسین علیه السلام در کربلا
۱۴۰۳-۰۵-۰۲

درباره منطق امام حسین علیه السلام در کربلا در کتاب حماسه حسینی تالیف استاد مطهری چنین می خوانیم: امام حسین علیه السلام که مهاجم است و منطقش، منطق شهید؛ آن روزی که پیامش را در صحرای کربلا ثبت می کرد، نه کاغذی بود، نه قلم ؛ همین صفحه لرزان هوا بود. ولی همین پیامش روی صفحه لرزان هوا، چرا باقی ماند ؟ چون فورا منتقل شد روی صفحه دلها آنچنان حک شد که دیگر محو شدنی نیست . هر سال که محرم می آید می بینیم امام حسین از نو طلوع می کند، از نو زنده می شود، باز می گوید " خط الموت علی ولد آدم مخط القلاده علی جید الفتاه و ما اولهنی الی اسلافی اشتیاق یعقوب الی یوسف، باز می بینیم پیام امام حسین را : الا و ان الدعی ابن الدعی قد زکزبین اثنین بین السله و الذله و هیهات منا الذله یابی الله ذلک لنا و رسوله و المومنون و حجور طابت و طهرت .

در مقابل سی هزار نفر که مثل در یا دارند موج می زنند و هر کدام شمشیری به دوش گرفته و نیزه ای در دست، در حالیکه همه اصحابش کشته شده اند و تنها خودش است، فریاد می کشد این ناکس پسر ناکس، این حرامزاده پسر حرامزاده، یعنی این امیر و فرمانده شما، این عبیدالله بن زیاد به من پیغام داده است که حسین مخیر است میان یکی از دو کار، یا شمشیر یا ذلت، حسین و تحمل ذلت؟! هیهات منا الذله ما کجا وذلت کجا ؟ خدای ما برای ما نمی پسندد. این پیام شهید است خدای من برای من ذلت نمی پسندد. پیامبر برای من ذلت نمی پسندد. مومنین جهان، نهادها و ذات های پاک ( تا رو قیامت مردم خواهند آمد و در این موضوع سخن خواهند گفت ) مومنینی که بعدها می آیند هیچکدامشان نمی پسندند که حسینشان تن به ذلت بدهد. من تن به ذلت بدهم ؟! من در دامن علی بزرگ شده ام، من در دامن زهرا بزرگ شده ام .

چرا در شب عاشورا حبیب بن مظاهر اسدی را می فرستد که برو در میان بنی اسد اگر می شود چند نفر را برایمان بیاور. مگر بنی اسد همه شان چقدر بودند ؟ حالا گیرم حبیب رفت از نی اسد صد نفر را آورد. اینها در مقابل آن سی هزار نفر چه نقشی می توانستند داشته باشند ؟ آیا می توانستند مثلا اوضاع را منقلب کنند ؟ ابدا . امام حسین می خواست در این منطق که منطق هجوم و منطق شهید و منطق انقلاب است، دامنه این قضیه گستزش پیدا کند. اینکه خاندانش را هم آورد، برای همین بود، چون قسمتی از پیامش را اندانش باید برسانند. خود امام حسین علیه السلام کوشش می کرد حالا که قضیه به اینجا کشیده شده است، هر چه که می شود داغتر بشود، برای اینکه بذری بکارد که برای همیشه در دنیا ثمر و میوه بده . چه مناظری، چه صحنه هائی در کربلا به وجود آمد که واقعاعجیب و حیرت انگیز است!

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
کتاب حماسه حسینی/ مرتضی مطهری. جلد دوم
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید