امام رضا علیه السلام: هرکس در مجلسى بنشیند که امر ما در آن زنده می شود، دل او نمیرد آن روز که دلها همه خواهد مُرد.
۱۴۰۳-۰۶-۱۰

امام رضا علیه السلام: هرکس در مجلسى بنشیند که امر ما در آن زنده می شود، دل او نمیرد آن روز که دلها همه خواهد مُرد.

امام رضا علیه السلام: مَنْ جَلَسَ مَجْلِساً یُحْیَى فیهِ اَمْرُنا لَمْ یَمُتْ قَلْبُهُ یَوْمَ تَمُوت الْقُلُوبُ

امر ائمه علیهم السلام که بارها و بارها در احادیث مطرح گشته و زنده نگاه داشتن آن از شیعیان خواسته شده چیست؟ و آیا این « امر امامان» تنها یک شعار ظاهری است که در مأذنه ها یا به هنگام نماز آن را بر زبان آورند و بگویند:« اشهد ان محمدا رسول الله (ص) » و « اشهد ان علیا ولی الله» ، این احیای امر ائمه علیهم السلام است؟

در برخی احادیث این « امر» تفسیر شده و درباره آن چنین فرمودند: از امام رضا علیه السلام سوال شد: چگونه « امر» شما را زنده نگاه دارند؟ آن امام بزرگ فرمود: «

طبق این حدیث و احادیث فراوان دیگری « امر ما» به معنای « مکتب ماست»

آنان که نخست اصول و مبانی مکتب تشیع را نیک می آموزند و اصل و فرع و کلی و جزئی آن را فرامی گیرند و بدون این که به توجیه و تأویل و دگروار تفسیر کردن آن ها بپردازند به دست نسل ها به ویژه نسل جوان می رسانند، « امر ائمه علیهم السلام» را احیاء و زنده می کنند.

زنده نگاه داشتن امر ائمه علیهم السلام دو شرط دارد: نخست این که دانش لازم برای فهم و شناخت احادیث را داشته باشد و دیگر این که آن احادیث را در جامعه بگستراند و مردمان را با آن ها آشنا سازد.

امام صادق علیه السلام به روایت از پدر خویش ابوجعفر باقر علیه السلام گفت: پسرم! مقام و منزلت شیعیان را از اندازه نقل احادیث و شناختی که ( درباره مفاهیم و معارف حدیثی) دارند بشناس! زیرا که شناخت و معرفت، در حقیقت همان درک آگاهانه ( علوم و مفاهیم) حدیث است و با همین درک آگاهانه محتوای احادیث است که مومن به بالاترین پایه های ایمان می رسد...

مؤلف/نویسنده/عکاس:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید