زبردست
ولادت امام سجاد زین العابدین (ع)
۱۳۹۷-۰۲-۰۲
ولادت امام سجاد زین العابدین (ع)

5شعبان سالروز ولادت امام سجاد علیه السلام
-
ولادت امام سجاد(ع)
امام زین العابدین علیه السلام در تاریخ پنجم شعبان سال 38 هجری قمری در شهر مدینه چشم به جهان گشود. پدر بزرگوار امام زین العابدین، حضرت امام حسین علیه السلام امام سوم شیعیان جهان و مادر گرامی آن حضرت ـ چنان که مشهور است ـ شهربانو دختر یزدگرد آخرین پادشاه سلسله ساسانیان و از نوادگان انوشیروان است. او از بهترین زنان عصر خویش محسوب می شده است.

 

- ماجرای ازدواج مادر امام سجاد علیه السلام
پس از شکست یزدگرد سوم و فتح ایران، شهربانو به مدینه آورده شد. چون خواستند وی را بفروشند. امیرمؤمنان علیه السلام آنها را از این عمل بازداشت و پیشنهاد فرمود که شهربانو به اختیار خود، شخصی را به همسری خویش انتخاب کند و مهریه او نیز از بیت المال پرداخته شود. شهربانو امام حسین علیه السلام را برگزید. امیرمؤمنان علیه السلام از این انتخاب بسیار خوشحال شد و فرزند خود امام حسین علیه السلام را به نکوداشت و احسان در حق وی بسیار توصیه کرد. ثمره این ازدواج، امام زین العابدین علیه السلام است.

لقب های امام سجاد علیه السلام

از آن جا که حضرت سجاد علیه السلام به اوصاف و فضایل بسیار شایسته ای آراسته بودند که او را از هرجهت از دیگر مردم ممتاز می ساخت، به آن حضرت لقب های بسیاری که هریک به بُعدی از کمالات او دلالت داشت، نسبت داده شده است. از جمله آنهاست: زین العابدین، زین الصالحین، وصیّ الوصیین، امام الاُمّة، مُتهجِّد، سیّدالعابدین، الزّکی، الامین، البکّاء، سیّدالساجدین، منار القانتین، ذوالثّفنات و نوح آل محمّد صلی الله علیه و آله وسلم .

امام علی بن الحسین علیه السلام را به سبب سجده های طولانی او ـ که نظیر آنها فقط در علی بن ابی طالب علیه السلام دیده شده بود ـ سیدالساجدین و نیز سیّدالعابدین لقب داده بودند. امام سجاد علیه السلام را چون کوچک تر از حضرت علی اکبر و بزرگ تر از علی اصغر علیه السلام بودند، علی اوسط خوانده اند و از آن جهت که پس از ماجرای جان سوز عاشورا همواره به یاد پدر می گریستند. نوح آل محمّد لقب داده اند.

دوره های زندگی امام سجّاد علیه السلام

زندگی امام سجاد علیه السلام را می توان به دوره های مختلف تقسیم کرد:

1. دوران قبل از عاشورا: در این دوره که از زمان تولّد آن حضرت تا 22 سالگی طول کشید امام سجّاد علیه السلام شاهد وقایع زیادی بود نظیر فوت مادر، شهادت جدّ بزرگوارشان امام علی بن ابی طالب علیه السلام و شهادت مظلومانه عموی گرامی شان حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام و همین طور رنج ها و مرارت هایی که پدر بزرگوارشان در این مدت تحمل کردند.

2. دوران قیام امام حسین علیه السلام : امام سجّاد علیه السلام به همراه پدر به عنوان اعتراض به اعمال یزید از مدینه به طرف مکه خارج شده و از آن جا به کربلا می آیند و پس از حادثه خونین عاشورا حدود یک سال به اسارت می روند؛ امّا نمی گذارند نهضت عاشورا به فراموشی سپرده شود. با سخنرانی ها و افشاگری هایی که انجام می دهند کاخ یزیدیان را خراب می سازند.

3.  دوران پس از واقعه عاشورا: امام سجّاد علیه السلام پس از پایان واقعه کربلا بعد از آن به همراه بازماندگان عاشورا به مدینه برگشتند. حدود 35 سال مسئولیت امامت شیعیان را عهده دار بودند. در این مدّت با توطئه ها و مبارزات ضدّاسلامی شش نفر از امویان که عبارت بودند از یزید بن معاویه، عبداللّه بن زبیر، معاویة بن یزید، مروان بن حکم، عبدالملک بن مروان و ولید بن عبدالملک به مقابله پرداختند و در نهایت به سال 95 ه در 59 یا 57 سالگی، به تحریک هشام بن عبدالملک برادر ولید به وسیله زهر مسموم و سپس به شهادت رسیدند.

 نسیـم آورَد بـوی عطــر بهــاران 
فضـا گشتـه خـرّم چو روی نگاران 
 
سمــا ســرخ‌تر از رخ لالــه‌رویان 
زمیـن سبزتــر از خــط گلعـذاران 
ملـک مشـک افشانـد از عطر گیسو 
فلک بر زمین بارد اختـر چـو بـاران 
ندا مـی‌دهد مـرغ شـب لحظه‌لحظه 
که روشن شده چشمِ شب‌زنده‌داران 
جمـال خــدا را بــه بیـت ولایت 
بیاییــد یــاران ببینیــد یــاران

عروس محمّد علی زاد امشب 
ولیِ خـدا را ولـی زاد امشب 

الا ای همـه خلق عالم خدا را 
خدا خوانده امشب شما را شما را 
برآییــد از پــردۀ تیرگــی‌ها 
ببینیـد بـی‌پرده روی خـدا را 
در آغوش فُلک نجات دو عالم 
ببینیـد روشـن چـراغ هدا را 
ببینیـد در لیلــۀ پنجِ شعبان 
رخِ چارمیـن حجّتِ کبریــا را 
بگردیـد دور حریـم جمــالش 
ببینید هم مروه را هم صفا را 

امام شهیدان که جان است جان را 
گرفتـه در آغـوش، جان جهان را 

منابع:

http://www.beytoote.com/art/decorum/shaban3-birth2-anniversary.html

https://hawzah.net/fa/Magazine/View

http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?page

http://rowshana.ir/Post/Details/2?AspxAutoDetectCookieSupport=1

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید