اسناد امـام خـمـیــنـی قدس سره و آیت‌الله شهید صدوقی در انقلاب یزد رونمایی شد
۱۴۰۲-۱۱-۱۰
در آستانه آغاز جشن های چهل و شش سالگی انقلاب اسلامی ایران
اسناد امـام خـمـیــنـی قدس سره و آیت‌الله شهید صدوقی در انقلاب یزد رونمایی شد
سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، در آستانه آغاز جشن های چهل و شش سالگی انقلاب اسلامی ایران، در یکصد و نود و نهمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی از اسناد امـام خـمـیــنـی (قدس سره) و آیت‌الله شهید صدوقی در انقلاب یزد، موجود در کتابخانه و موزه وزیری یزد وابسته به آستان قدس رضوی رونمایی کرد.

به گزارش گنجینه رضوی، حجت الاسلام و المسلمین مظفر سالاری رئیس کتابخانه و موزه وزیری یزد در این برنامه که در سالن اجتماعات کتابخانه وزیری برگزار شد، خدمات فرهنگی مرحوم حجت الاسلام وزيري(یزد۱۲۷۲_ یزد۱۳۵۶ش) موسس و واقف كتابخانه وزيري در دوران انقلاب را برشمرد.
وی، یکی از این اقدامات را گردآوري دفتري مشتمل بر دستنوشته‌ها و تصاوير علما، دانشمندان، مراجع نامي و واعظان مشهور ايراني عنوان کرد که در مجموعه اي 4 جلدي به نام مجمع الجواهر سامان يافته و در گنجينه مخطوطات كتابخانه وزيري به يادگار مانده است.
سالاری به دستنوشته ای از امام خمینی(ره) در این مجموعه اشاره کرد که حاوي نكات علمي، ادبي، روايت، احاديث، مسائل سياسي، اجتماعي، ديني، اخلاقي، تاريخي، فلسفي و نيز برخي مكاتبات خصوصي است.
وی همچنین به ارتباطات نزدیک میان امـام خمینی قدس سره، آیت‌الله شهید صدوقی و حجت الاسلام وزیری در فعالیت های انقلابی ایشان اشاره کرد.
آیت الله صدوقی، شخصیتی فرامنطقه ای
حجت الاسلام و المسلمین دکتر روح الله قنبری معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه یزد در این مراسم ضمن توصیف ابعاد مختلف شخصیت آیت الله صدوقی سومین شهید محراب، به بیان فعالیت های فرهنگی و مبارزاتی ایشان در دوران انقلاب پرداخت.
وی شخصیت این عالم بزرگ را به فرموده مقام معظم رهبری شخصیتی فرامنطقه ای توصیف کرد که امین امام راحل در امور فردی، دینی و اقتصادی بود و در دوران تبعید حضرت امام تولیت امور دینی را از سوی ایشان عهده دار شد.
قنبری به ارتباط بسیار نزدیک این شهید عالی قدر با امام راحل در قم اشاره کرد و گفت: با شروع نهضت امام (ره) و ادامه آن، آیه الله صدوقی نیز با نهضت ایشان همراه و همگام شدند و نقش بزرگی را در سازماندهی روحانیون و روشنگری مردم یزد ایفا کرد و از آن تاریخ در تمام فراز و نشیب های حرکت انقلاب اسلامی از یاران امام (ره) بودند و در ترویج افکار متعالی رهبر کبیر انقلاب اسلامی نقش مهمی ایفا کردند.
وی ادامه داد: شهید صدوقی در مبارزه با شاه یکی از محورهای مبارزه محسوب می شد و بعد از پیروزی انقلاب نیز در مورد مسائل مهم انقلاب همواره مورد مشورت پیشتازان روحانیت مبارز بود.
قنبری به انتصاب شهید صدوقی در تاریخ 31 مراد 1358 به عنوان امام جمعه یزد اشاره کرد و گفت: هنگامی که حادثه تاسف بار زلزله کرمان به سال 1360 روی داد، وی از طرف امام خمینی(ره) مسئول رسیدگی به زلزله زدگان آن استان شد و زحمات زیادی را در این راه متحمل گشت.
وی شهید صدوقی را عالمی انقلابی توصیف کرد و افزود: این چهره انقلابی بعد از به ثمر نشستن انقلاب با شروع جنگ تحمیلی در میدان مبارزه حضور یافت و در بسیاری از عملیات ها شرکت کرد.
حجت الاسلام و المسلمین روح الله قنبری به سخنی از شهید محراب در اقتدا به رهبری اشاره کرد که فرمود: «امر، امر توست و فرمان، فرمان تو».
وی این اطاعت مطلق از ولایت فقیه را رمز پیروزی در تمامی جبهه های نبرد با متجاوزان خواند و بر این امر تاکید کرد.
اسنادی از وقایع انقلاب
آنچه در این برنامه از سری برنامه های سه شنبه های فرهنگی آستان قدس رضوی رونمایی شد به شرح ذیل است:
-  نامه هاي آيت الله روح الله خميني به سيد علي محمد وزيري در خصوص اعلام وصول مقاله آيت الله نوري و يک دست عبا، ارسال قبض کرمانشاه و درخواست جهت اعلام مفاسد رژيم پهلوي در سخنراني هاي ايام محرم
-  قدرداني آيت الله خميني از علماي يزد در خصوص مخالفت با انتخابات انجمن هاي ايالتي و ولايتي
-  تلگراف محمد صدوقي به حجت الاسلام فرساد راجع به حمايت اهالي يزد از علماء و روحانيون
-  تلگراف سيد علي محمد وزيري به آيت الله خميني در خصوص لزوم جلوگيري از فساد توسط دولت
-  ‎نامه اي به سيد علي محمد وزيري در خصوص ارسال اعلاميه و ملاقات با آيت الله خميني
-  ‎اعلام حمايت علماي يزد از آيت الله خميني و ساير علماي حوزه علميه قم ‎
-  ‎اعلاميه امام خميني به ملت ايران در پي خروج محمد رضا پهلوي از کشور
-  تکذيبيه امام خميني راجع به پذيرش نخست وزيري شاهپور بختيار‎
-  متن تلگراف آيت الله خميني به محمد رضا پهلوي در مخالفت با قانون انجمن هاي ايالتي و ولايتي
-  متن تلگراف هاي علماي يزد در پي تبعيد آيت الله خميني به ترکيه
-  متن تلگراف علماي مشهد به آيت الله صدوقي در محکوميت واقعه هجدهم دي ماه يزد
-  متن پيام آيت الله صدوقي به نيروهاي مسلح کشور در خصوص حمايت از مردم در مخالفت با حکومت پهلوي
-  اعلاميه محمد صدوقي در مخالفت با قانون انجمن هاي ايالتي و ولايتي
-  ‎اعلامیه آيت الله محمد صدوقي در پي محاصره منزل آيت الله خميني‎
-  نامه سرگشاده علماء و محصلان يزدي مقيم قم به آيت الله خميني راجع به تبعيد ايشان به عتبات عاليات
-  متن اعلاميه علماي يزد خطاب به آيت الله خميني و ساير مراجع قم در محکوميت حمله به مدرسه فيضيه قم
-  متن نامه آيت الله خميني در پاسخ علماي يزد در مخالفت با قانون انجمن هاي ايالتي و ولايتي متن پيام امام خميني در پي حوادث مشهد، قزوين، کرمانشاه و ساير شهرها
-  متن پيام امام خميني در خصوص حرکت از پاريس به ايران و بسته شدن فرودگاه ها توسط حکومت پهلوي
-  اعلام عزاي عمومي روز دوازدهم محرم، سالگرد واقعه پانزده خرداد، توسط آيت الله خميني و تعدادي ديگر از مراجع
-  متن نامه جامعه روحانيت اردکان به آيت الله خميني در خصوص واقعه مدرسه فيضيه قم و اعلام حمايت از علماء در مخالفت با قانون انجمن هاي ايالتي و ولايتي و جوابيه آن
-  درخواست جمعي از طلاب يزد از حجت الاسلام فرساد، محمد صدوقي و سيد علي محمد وزيري جهت حمايت از آيت الله خميني و مخالفت با قانون انجمن هاي ايالتي و ولايتي

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید