ESCAP
۱۳۹۴-۱۱-۳۰
شبکه اطلاع‌‌رسانی اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه
کمیسیون اقتصادی آسیا و خاور دور، در 28مارس ۱۹۴۷ به وسیله شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل تأسیس شد. این کمیسیون ۲۷ سال بعد، در اول اوت ۱۹۷۴، از اکافه به اسکاپ (شبکه اطلاع‌رسانی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه) جهت ارائه ابعاد جدید فعالیت‌های کمیسیون تغییر نام داد .

The United Nations Economic and Social Commission for Asia and the Pacific
کمیسیون اقتصادی آسیا و خاور دور، در  28مارس ۱۹۴۷ به وسیله شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل تأسیس شد. این کمیسیون ۲۷ سال بعد، در اول اوت ۱۹۷۴، از اکافه به اسکاپ (شبکه اطلاع‌رسانی  کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه) جهت ارائه ابعاد جدید فعالیت‌های کمیسیون تغییر نام داد .
اسکاپ یکی از پنج کمیسیون منطقه‌ای سازمان ملل است . و طبق اطلاعات منتشر شده در سالنامه آماری آسیا و اقیانوسیه در پایان سال ۱۹۹۳ پنجاه و چهار کشور، از جمله ایران، عضو ناحیه‌ای و وابسته اسکاپ بوده‌اند .
نقش اصلی اسکاپ را می‌توان مشارکت در ایجاد تسهیلات لازم جهت توسعه کشورهای آسیا و اقیانوسیه دانست. این فعالیت‌ها شامل جنبه‌های اجتماعی با تأکید بر بالا بردن سطح فعالیت‌های اقتصادی و افزایش سطح زندگی در این کشورها نسبت به موقعیت موجود در آنها و یا در مقایسه با سایر کشورهای جهان است. به‌علاوه، این کمیسیون در زمینه گردآوری اسناد و مدارک، انجام مطالعات و تحقیقات لازم، و ارائه خدمات مشاوره‌ای به دولت‌ها مسئولیت اساسی برعهده دارد و در برنامه‌ریزی و ساماندهی برنامه همکاری‌های فنی مشارکت داشته و عامل اجرایی طرح‌های ناحیه‌ای در این کشورها به‌شمار می‌رود.
اسکاپ دارای ۹ کمیته قانونی است که در زمینه‌هایی چون توسعه کشاورزی، برنامه‌ریزی توسعه، صنعت، اسکان بشر و فن‌آوری، منابع طبیعی، جمعیت، توسعه اجتماعی، آمار، تجارت، کشتیرانی، حمل و نقل، و ارتباطات فعالیت دارند. جلسات سالانه اسکاپ در سطح وزارت معمولاً در بانکوک پایتخت تایلند و گاهی در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌گردد. در این جلسات نمایندگان کل کشورهای عضو و کشورهای وابسته حضور دارند. زبان رسمی اسکاپ انگلیسی، فرانسوی، روسی، و چینی است .
عمده‌ترین واحدهایی که تحت نظر این شبکه به ارائه خدمات اطلاع‌رسانی در حوزه‌های مختلف می‌پردازند عبارتند از :
۱٫ اسکاپ/ اِ.آی.دی.اس.  طرح توسعه اطلاعات  کشاورزی؛
۲٫ اسکاپ/ اِ.پی.دی.آی.]  کتابخانه و مرکز اسناد  انستیتوی توسعه آسیا و اقیانوسیه. این مرکز از سال ۱۹۶۴ در زمینه توسعه اقتصادی، اجتماعی، برنامه‌ریزی اجتماعی توسعه روستایی، اقتصاد، مدیریت عمومی، و سیاست فعالیت دارد .
۳٫ اسکاپ/ اِ.آر.اس.اِ.پی.  واحد اطلاعات، مدارک، و  ادوات کشاورزی برای آسیا و اقیانوسیه؛
۴٫ اسکاپ/ دی.آی.اس.  این واحد اطلاع‌رسانی که در سطح بین‌المللی فعالیت دارد از ژانویه ۱۹۷۸ آغاز به‌کار کرده است و اطلاعات مورد نیاز را در زمینه‌های کشتیرانی، بنادر، و حمل‌ونقل دریایی به کشورهای عضو ارائه می‌دهد .
۵٫ اسکاپ/ اف.اِ.دی.آی.اِن.اِ.پی.  شبکه اطلاع‌رسانی  و توسعه آسیا و اقیانوسیه بخش خدمات مشاوره‌ای پیرامون "کود.
مهم‌ترین خدماتی که توسط این شبکه به ناحیه اسکاپ ارائه می‌گردد به شرح زیر است: خدمات چکیده‌نویسی و نمایه‌سازی، خدمات مشاوره‌ای، اشاعه اسناد و اطلاعات، خدمات ارجاعی، تولید پایگاه اطلاعاتی، طراحی مراکز و شبکه‌های اطلاعاتی، و آموزش در زمینه کود و چگونگی استفاده از آن.
اطلاعات این شبکه با استفاده از نرم‌افزار اکسس در هشت فایل به شرح زیر سازمان یافته است: پایگاه اطلاعات کتابشناختی؛ پایگاه اطلاعاتی از نوع راهنماها؛ پایگاه اطلاعاتی بها و تجارت کودپایگاه اطلاعاتی IPHYTROP؛  پایگاه نشریات؛ پایگاه اطلاعاتی مواد غذایی و تولید؛ پایگاه اطلاعاتی پروژه‌ها ؛ و اصطلاحنامه.
۶٫ شبکه نظام اطلاع‌رسانی منطقه‌ای اسکان بشر. این  شبکه در زمینه موضوعی اسکان بشر، برنامه‌های استفاده از اراضی، خانه‌سازی، منابع تهیه آب، و مصالح ساختمانی فعالیت می‌کند.
۷٫ کتابخانه اسکاپ. این کتابخانه همزمان با شروع کار کمیسیون اقتصادی آسیا و خاور دور "اکافه" از سال ۱۹۴۷  با سه نفر کتابدار و بودجه‌ای معادل ۴۰۰ دلار شروع به‌کار کرد. در اواسط سال ۱۹۸۳، کتابخانه به‌عنوان مرکز نظام اطلاع‌رسانی اسکاپ تعیین شد. کتابخانه اسکاپ در این سال با به‌کارگیری رایانه بزرگ اهدایی ژاپن و ۲۲ نفر متخصص، اطلاعات مربوط به یک صد هزار جلد کتاب و بیش از سه هزار عنوان نشریه ادواری را در اختیار  استفاده‌کنندگان قرار داد.
این کتابخانه، در حال حاضر، دارای مجموعه‌ای غنی از کتاب‌ها، مجله‌ها، مجموعه مقالات همایش‌ها، گزارش‌ها، و نقشه‌ها در زمینه اقتصاد، توسعه اجتماعی، کشاورزی، تجارت، صنعت حمل‌ونقل، جمعیت، فن‌آوری، منابع طبیعی، و توسعه منطقه‌ای به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، و چینی است. پوشش منابع این کتابخانه بین‌المللی است، اما بر تهیه مواد مربوط به آسیا و اقیانوسیه تأکید می‌گردد .
کتابخانه اسکاپ دارای پایگاه‌ها و نظام‌های اطلاعاتی زیر است: الف) فایل اصلی اطلاعات کتابشناختی اسکاپ؛ ب) نظام اطلاعاتی اسناد اسکاپ؛ ج) نظام اطلاعاتی پیایندهای کتابخانه اسکاپ؛ و د) پایگاه اطلاعاتی پیایندهای کتابخانه اسکاپ.
۸٫ شبکه اطلاع‌رسانی جمعیت آسیا و اقیانوسیه.  این شبکه مرکز گردآوری و اشاعه اطلاعات جمعیتی است که از سال ۱۹۸۳ شروع به‌کار کرده و از برنامه‌ای منطقه‌ای در زمینه اطلاعات جمعیتی در ناحیه اسکاپ پیروی می‌کند.
منابع اطلاعاتی این شبکه شامل مجله، کتاب، مجموعه مقالات همایش‌ها، گزارش‌ها، پایان‌نامه‌ها، منابع دیداری – شنیداری، طرح‌های پژوهشی، پوستر، و ریزنگار است.
۹٫ نظام اطلاع‌رسانی آماری اسکاپ. هدف عمده این نظام گردآوری، تحلیل، و اشاعه اطلاعات آماری در زمینه آمارهای جمعیتی، کشاورزی، صنعت، انرژی، حمل‌ونقل، تجارت، بهای، منابع مالی، و آمارهای اجتماعی است .
۱۰٫ شبکه اطلاعات فنی صنایع کشاورزی. هدف این  شبکه، که از سال ۱۹۸۲ آغاز به‌کار کرده است، تهیه اطلاعات در زمینه صنایع کشاورزی، کنسروسازی، تولیدات کشاورزی، صنعت چرم، خودکارسازی کشاورزی، الیاف، کنف، روغن‌ها و چرمی‌ها و ابریشم، گیاهان دارویی، صنعت دامپروری، و لاستیک برای کشورهای در حال توسعه ناحیه اسکاپ است.
۱۱٫ خدمات اطلاع‌رسانی تجاری. توسعه برنامه مبادله اطلاعات در زمینه تجارت از طریق اتصال واحدهای اطلاعات ملی تجاری در ناحیه اسکاپ از اهداف عمده‌ای واحد است.
 
وب سایت : http://www.unescap.org
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید