۱۳۹۴-۱۱-۱۷
کتابخانه آیت الله حاج شیخ عباس تربتی (ره)
کتابخانه آیت الله حاج شیخ عباس تربتی (ره) در سال ۱۳۶۱ شمسی ابتدا در یک سالن کوچک در جوار مسجد امام رضا (ع) تاسیس و کتابخانه مسجد امام رضا (ع) نام گرفت.

مقدمه
مرحوم حاج آخوند ملا عباس تربتی در سال ۱۲۸۸ ه. ق. مصادف با ۱۲۵۰ یا ۱۲۵۱ ه . ش. در روستای کاریزک شهرستان تربت حیدریه متولد گردید. در سن شش یا هفت سالگی، پدرش او را نخست به مکتب ده، سپس برای تحصیل به شهر تربت حیدریه فرستاد و نزد اساتیدی همچون مرحوم «حاج ملا عبدالحمید» و «آخوند یزدگردی» مقدمات صرف و نحو عربی را به خوبی و با دقت تمام فرا گرفت پس از طی مقدمات، به تحصیل سطح فقه و اصول از محضر مرحوم «حاج شیخ علی اکبر مجتهد تربتی» که نماینده رسمی ملامحمد کاظم خراسانی بود بهره جست، بنابراین باید او را شاگرد با واسطه مکتب علمی و درسی آخوند خراسانی بدانیم.
حاج آخوند ملا عباس تربتی اهل کشف و کرامت، اسوه تقوا و فضیلت، نمونه وارستگی و آزادگی و مستغرق در عوالم جذبه الهی بود. جان او لبریز از عشق به خدا و عشق به مردم بود. فقه و علم او، با مردم داری و فداکاری توام بود و عبادت و زهد او تعارضی با کار، تلاش و خدمت او به مردم نداشت به طوری که او روزها را کار کرده و شبها درس می‏خواند.
این عارف بزرگوار، در روز یکشنبه ۲۴ مهرماه سال ۱۳۲۲ ه. ش. چشم از جهان فروبست و در صحن آزادی حرم مطهر امام رضا «علیه السلام» به خاک سپرده شد.

تاریخچه و موقعیت:
کتابخانه آیت الله حاج شیخ عباس تربتی (ره) در جوار مرقد عارف نامی، خواجه ربیع در سال ۱۳۶۱ شمسی ابتدا در یک سالن کوچک در جوار مسجد امام رضا (ع) تاسیس و کتابخانه مسجد امام رضا (ع) نام گرفت. این کتابخانه پس از چند سال بدلیل استقبال مردم از این کتابخانه، توسعه یافت. ساختمان کتابخانه با زیربنای 600 مترمربع در دو طبقه احداث شده است.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه از لحاظ گردآوری مواد کتابخانه ای بسیار غنی و دارای 43000 جلد کتاب چاپی، بیش از 1100 منبع دیداری و شنیداری و 3 عنوان نشریه ادواری می باشد. در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه 12500 نفر است.

بخش های مختلف کتابخانه:
ساختمان این کتابخانه در دو طبقه جداگانه، ویژه آقایان و بانوان، دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز، واحد مرجع، واحد امانت کتاب، واحد مطبوعات، واحد اینترنت، واحد منابع دیداری و شنیداری و … می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از 7/15  الی 19 در خدمت اعضاء و مراجعان می باشد.

نشانی: 
انتهای خیابان خواجه ربيع، خیابان شهید یوسف زاده          
تلفن بخش بانوان: 37413474-051
تلفن بخش آقایان: 37413999-051
   
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید