index
۱۳۹۳-۰۸-۲۱
مرحوم علامه محمد تقی شوشتری(ره)
علامه حاج شیخ محمد تقی شوشتری(ره) در تاریخ ۱۳۲۰ قمری در شهر نجف اشرف دیده به جهان گشود و تا هفت سالگی در نجف اشرف زندگی کرد. سپس هنگامی که پدرش تحصیلات عالیه خود را به پایان رساند و به درجه اجتهاد نائل شد به شوشتر بازگشتند.
علامه حاج شیخ محمد تقی شوشتری(ره) در تاریخ ۱۳۲۰ قمری در شهر نجف اشرف دیده به جهان گشود و تا هفت سالگی در نجف اشرف زندگی کرد. سپس هنگامی که پدرش تحصیلات عالیه خود را به پایان رساند و به درجه اجتهاد نائل شد به شوشتر بازگشتند. وی از هفت سالگی شروع به آموزش و خواندن قرآن نمود و خط ترسل را نیز که خواندن آن مشکل بود فرا گرفت سپس فراگیری دروس رایج حوزوی را نزد پدر و برخی از استادان حاضر در شوشتر همچون مرحوم آیت الله سید مهدی آل طیب و … آغاز نمود. ایشان در اعتراض به کشف حجاب کشور را به همراه مرحوم آیت الله سید باقر حکیم ترک و راهی کربلا شدند و مدت شش سال در آنجا سکنی گزیدند. مرحوم علامه در سال ۱۳۶۰قمری در عتبات به خدمت مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی رسید و موفق به کسب اجازه روایت از ایشان شدند و همزمان با برکناری رضا شاه به شوشتر بازگشت و بقیه عمر پر برکت خود را در میان مردم این شهر سپری نمودند. وی سرانجام در ۱۹ذی الحجه ۱۴۱۵مطابق با۲۹ اردیبهشت ۱۳۷۴ در سن ۹۵ سالگی دار فانی را وداع گفت و بسوی معبودش شتافت و پیکر مطهرش در شوشتر به خاک سپرده شد.

مرحوم علامه شیخ شوشتری (ره) در وصیت نامه ای تمامی کتابهای خود را که مشتمل بر ۱۰۵ نسخه خطی، ۲۳۸ نسخه کتاب چاپ سنگی و ۱۰۱۷ نسخه کتاب چاپی بود وقف آستان قدس رضوی کرد و به تبعیت از وی ورثه محترم ایشان هم تنها منزل آن مرحوم را که ۳۰۰ متر مربع بود وقف آستان مقدس رضوی نمودند.

در حال حاضر این کتابخانه دارای ۱۹۲ نسخه کتاب خطی، ۲۸۳ نسخه کتاب چاپ سنگی، حدود ۳۳ هزار نسخه کتاب چاپی و ۲۵ عنوان نشریه ادواری می باشد و فضای مطالعاتی آن با توسعه هایی که در سال ۸۷ و ۸۹ داشته به حدود ۱۱۰۰ متر مربع رسیده است.
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید