خدمات کتابخانه گویای رضوی

. عضویت رایگان در کتابخانه 
. ارائه خدمات و استفاده از تجهیزات موجود در محل کتابخانه
. تهیه کپی از منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانه بر روی  DVD  و یا هرنوع حافظه جانبی دیگر
. خدمات امانت منابع 
. استفاده از خدمات کتابخانه سیار و تحویل  رایگان منابع درخواستی در محل مورد درخواست اعضای کتابخانه
. ارسال منابع درخواستی اعضای کتابخانه گویای رضوی به سراسر ایران از طریق پست

نشانی: خیابان طبرسی، چهارراه مجلسی ، خیابان مجلسی غربی 1 .        
تلفن آقایان: 32713070-051
تلفن بانوان: 32700115-051

نظرسنجی

نظرتان در مورد سایت چیست؟

انتخاب‌ها
۱۴۰۰-۰۴-۰۸
تسهیلِ رعایت فاصله‌گذاری در صف برای نابینایان
«لاینچِیسِر» (LineChaser)، نام این اپلیکیشن ساده و کاربردی است. این اپ به نابینایان کمک می‌کند در درجه اول بتوانند انتهای صف را تشخیص دهند و بعد از قرار گرفتن در صف هم بتوانند فاصله دو متری را با نفر جلویی تنظیم کنند

روند و سرعتِ واکسیناسیون علیه کرونا در ایران و بسیاری دیگر از کشور‌ها آنقدر کند و فرساینده است که تصور می‌رود فعلاً مجبوریم همچنان فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم و ما به عنوان رعایت کنندگان نابینا هم باید به دنبال راه‌هایی باشیم که کمک یا تضمین کند که این قوانین را درست رعایت می‌کنیم.
اصولاً حضور در صف، یکی از اجزای زندگی  ما ایرانی‌ها است و رعایت فاصله‌گذاری در صف‌ها هم از جمله دشوار‌ترین امور برای نابینایان مطلق. حالا که بیش از ۱۵ ماه از همه‌گیری می‌گذرد، کمپانی آی‌بی‌ام دست به طراحی نرم‌افزاری زده که این مشکل را حل می‌کند. «لاینچِیسِر» (LineChaser)، نام این اپلیکیشن ساده و کاربردی است. این اپ به نابینایان کمک می‌کند در درجه اول بتوانند انتهای صف را تشخیص دهند و بعد از قرار گرفتن در صف هم بتوانند فاصله دو متری را با نفر جلویی تنظیم کنند و بعد هم بتوانند متوجه حرکت صف بشوند و وقتی صف راه افتاد، به اندازه‌ای به حرکت ادامه دهند که علاوه بر حفظ خطِ صاف، فاصله دو متری با نفر جلویی هم رعایت شود.
آی‌بی‌ام این کار را به مدد امکاناتی که بر روی گوشی‌های هوشمند حال حاضر تعبیه شده انجام داده است. این کمپانی قبلاً هم چند باری دست به طراحی ابزاری از این دست زده بود. کاری بسیار ساده که می‌شد خیلی پیش‌تر از این‌ها و با آغاز همه‌گیری انجام شود اما احتمالاً در روز‌های آغازین همه‌گیری، کسی تصورش را هم نمی‌کرده که ماجرا اینقدر طول بکشد. حالا که آی‌بی‌ام کارش را تقریباً تمام کرده و رونماییِ نصفه و نیمه‌ای هم برایش برگزار کرده بد نیست ببینیم این اپلیکیشن دقیقاً چطور کار می‌کند؟
«ماینچیسر» از دو ابزار مهم که تقریباً در بیشتر گوشی‌ها یافت می‌شود استفاده می‌کند؛ یکی دوربین است و دیگری فناوری «آی‌آر بلَستِر». در فقره دوربین، ماینچیسر فقط از «آر‌جی‌بی کَمِرا» (RGB Camera» بهره می‌؛یرد که وظیفه‌اش صرفاً تشخیص وجود صف و افراد ایستاده در آن است. این قابلیت از دوربین گوشی از طریق شناسایی طیف‌های رنگی، وجود افراد را تشخیص می‌دهد. آن فناوریِ دیگر هم در واقع مکمل دوربین است؛ «آی‌آر بلستر» همان فناوریِ اینفرارِد یا مادون قرمز است که دارندگان گوشی‌های هوشمند سال‌ها است با آن آشنایی دارند. کار حسگر مادون قرمز قرمز این است که وقتی دوربین حضور افراد را تشخیص داد، فاصله‌ها را تخمین بزند. پس از انجام تمام این مراحل، اپلیکیشن لاینچیسر به کمک تعدادی فرمان صوتی یا لرزشی، گزارش‌ها یا پیغام‌های لازمه را در اختیار کاربر نابینا قرار می‌دهد.

آی‌بی‌ام اظهار کرده قرار است این اپلیکیشن را به زودی برای اندروید و آی‌او‌اس منتشر کند. البته در این باره عنوان کرده که موانع زیادی بر سر استفاده از دوربین در گوشی در مکان‌های عمومی وجود دارد که برای انتشار اپلیکیشن دشواری‌هایی را به وجود آورده است. آی‌بی‌ام امیدوار است با رفع این موانع بتوانند باز هم اپلیکیشن‌هایی از این دست را طراحی و عرضه کند.
منبع : ایران سپید

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید