کتاب «علی بن موسی الرضا(ع) در انساب و تاریخ» منتشر شد
۱۳۹۸-۰۴-۲۵
کتاب «علی بن موسی الرضا(ع) در انساب و تاریخ» منتشر شد

کتاب «علی بن موسی الرضا(ع) در انساب و تاریخ» منتشر شد.

کتاب «علی بن موسی الرضا(ع) در انساب و تاریخ» به تحلیل تاریخی زندگی پر بار هشتمین امام شیعیان می‌پردازد؛ این اثر همزمان با ایام دهه کرامت رضوی از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر و روانه بازار نشر شده است.

 

به گزارش آستان‌نیوز، بی‌گمان تدوین و ارائه پژوهشی کامل‌ و دقیق با محوریت روایات، اسناد تاریخی و گزارش‌های انسابی درباره شخصیت‌شناسی هشتمین امام شیعیان حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) همواره بایسته است. در اثر حاضر ضمن یادآوری مطالب ارزشمند دیگر نویسندگان و مجموعه پژوهش‌های رضوی، تلاش بر آن بوده که در پرتو مطالب و سرفصل های تحلیل، بیش از پیش به نیازهای پژوهشی و مطالعاتی نویسندگان، خطیبان، حوزویان، دانشجویان و نخبگان علمی تاریخ و سیره رضوی پاسخ داده شود.

پژوهش حاضر در 8 فصل به مباحثی همچون سال ولادت امام رضا(ع)، نام مادر امام رضا(ع)، القاب و کنیه‌های ایشان، نقش انگشتری امام رضا(ع)، ازدواج‌های این امام بزرگوار، فرزندان و برادران و خواهران ایشان و همچنین امام رضا(ع) و وصیت نامه امام کاظم(ع) می‌پردازد.

حجت‌الاسلام محمد حسن پاکدامن موضوع اصلی این اثر را پژوهش علمی در ریز موضوعات مطرح شده در زندگی امام هشتم شیعیان، حضرت علی بن موسی الرضا(ع) ذکر می‌کند و معتقد است از دیرباز کتاب‌های فراوانی در مقوله شناخت و زندگی نامه آن امام همام تدوین شده است با این حال پس از تورق و ملاحظه اغلب این آثار به خوبی معلوم می‌شود که این نوشتارها گر چه برای بازشناسی تاریخ و سیره رضوی تلاش کرده‌اند اما در جمع‌بندی و تحلیل‌ها به خوبی موضوعات را تبیین نکرده‌اند.

این نویسنده همچنین بر این باور است نبود تشخیص تخصصی و مرزبندی اصولی در تفکیک مباحث تاریخ و سیره رضوی، سرگردانی‌هایی در تحلیل و پژوهش به دنبال داشته که ره‌آورد آن را می‌توان در نگارش‌هایی کلی و البته نه چندان تحلیلی و پژوهشی به نظاره نشست. امید است خواننده با مطالعه این اثر با تازه‌هایی در تاریخ زندگانی امام رضا«ع» آشنا شود.

گفتنی است؛ این اثر در شمارگان 300 نسخه و در قطع وزیری تهیه و تدوین شده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

 

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
https://news.razavi.ir/portal/home/?news/38388/662253/1626905/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%C2%AB%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%B6%D8%A7(%D8%B9)-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D8%A8-%D9%88-%D8%AA%D8%A7%D8
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید