غدير در آينه قرآن: بررسي تاريخي ـ روايي مسئله خلافت و امامت علي (ع) ...
۱۳۹۸-۰۵-۲۳

غدير در آينه قرآن: بررسي تاريخي ـ روايي مسئله خلافت و امامت علي (ع) ...

علی کورانی

 تهران: دستان

معرفی کتاب:

     اختلاف در عقاید و اندیشه ها، از آغاز آفرینش تا به امروز، همواره میان آدمیان وجود داشته است. دلیل وجود این پدیده نیز به آزادی و اختیار آدمی بر می گردد؛ یعنی از آنجا که انسانها آزاد آفریده شده اند، و دارای روحیات و استعدادهای متفاوت می باشند.

     از صدر اسلام تا به امروز، فرقه ها و مذاهب مختلف از درون اسلام و مسلمانان سر برآورده اند که هر یک سودای جداگانه ای در سر داشته است. نگاهی گذرا به فرهنگنامه فرق و کتاب‏هایی که تحت عنوان الملل و انحل نگاشته شده، حقیقت این سخن را آشکارتر می کند.

    این اثر نوشته یکی از دانشمندان و اسلام پژوهان معاصر لبنانی است که آثار او درباره تحلیل مناسبات سیاسی- اجتماعی عصر نبوی تا سده پنجم هجری در جهان اسلام، به ویژه در میان نویسندگان و پژوهشگران، شناخته شده است. از آنجا که یکی از فرازهای چالش برانگیز تاریخ اسلام، مسئله جانشینی پیامبر و حکومت پس از ایشان است، نویسنده با استناد به شأن نزول سه آیه از قرآن کریم « يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ ﴿مائده، 67) الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ﴿مائده/3﴾، سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ (معارج/1)» و سخنرانیهای پیامبر اسلام در مقاطع حساس تاریخی، اقدام به پژوهش تحلیلی- انتقادی از این مسئله کرده و نیز شیوه تاریخ نگاری و تاریخی نگری مسلمانان را نقد کرده است.

     ویژگی کتاب در مقایسه با پژوهشهایی از این دست، ژرفای پژوهشی، دوری از تعصب و استقلال رأی (لا اکراه فی الدین؛ در دین اجبار و اکراهی نیست)می‏باشد.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
برداشت نویسنده از مطالعه و بررسی کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید