خاطرات ما و سوره مبارکه نباء
۱۳۹۸-۰۵-۲۶

خاطرات ما و سوره مبارکه نباء

پدید آورنده: سميه افشار با همکاري احمدرضا اخوت

مشخصات نشر: تهران: نشر قرآن و اهل بيت نبوت (ع)، ۱۳۹۶

مشخصات ظاهری: ۵۳ ص

شماره دیویی: الف ش /266 ن 18 /297

معرفی کتاب:

     وقتی سرش را بالا گرفت و چشمانش را باز کرد هیچ چیزی نمی­توانست ببیند. اشک­هایش غلیان احساسش را نشان میداد و پرده ای شده بود مقابل چشمانش. با هر دو دست پرده خیس را کنار زد تا بهتر ببیند. گفته بودند « چون به حریم حرم وارد شدید سر به زیر اندازید تا برسید مقابل خانه. بعد سر بلند کنید تا اول چیزی که می­بینید خانه خدا باشد. خانه یار، کعبه آمال»

     اما او، حالا، اینجا، مقابل خانه ایستاده بود و اشک مجالش نمی­داد برای دیدن. از شدت گریه بر زمین افتاد. زانو بر زمین زده و سر به زیر انداخته. زمین زیرپایش از اشک چشمانش، تر شده بود و قلب هر بیننده­ای را می­لرزاند. فریاد زد « حق داری مهلتم ندهی برای دیدن خانه­ات. آخر عمری خانه قلبم را به رویت بسته بودم. حال می­خواهم چشم­هایم را با آب وجود بشویم و جور دیگر ببینم. خانه ات را، تورا، خود را، و تمام عالم را. می­خواهم چشم بشویم و جسم را طاهر کنم، تا قلبم را تو طاهر کنی; تا خالی شود از غیر خودت. آخر آمده­ام آدم شوم».

     سوره مبارکه نباء با دگرگون کردن واژه­ها و چیزهایی که می­شناسیم دری می­گشاید به سوی دنیایی جدید با رنگ و بویی خاص. دنیایی که رنگ روزمره ما را ندارد. جهانی که زمین و آسمان و کوه و رودش هریک کارکردی دیگر دارند.

     اگر بر سر سفره مبارکه نباء بنشینیم، خبری عظیم می­شنویم از واقعه­ای بزرگ. بر سر سفره این سوره مردی می­بینیم به هیات آدمی مانند من و تو، اما با باطنی به عظمت قیامِ قیامت که سکوتش کوه­ها را جا به جا می­کند و امتش عالم را دگرگون. مردی که مولود کعبه است و بوتراب می­خوانندش، ابوترابی که ابوالحیات است و جان بخش و روح بخش عالم. آنچنان که خبر ولایت او و عالم گیر شدن امتش زمین و زمان را زیر و رو می­کند.

     در حدیثی از پیغمبر گرامی اسلام صلی الله و علیه و آله آمده است: « کسی که سوره عم یتساءلون را بخواند خداوند از نوشیدنی خنک و گوارای بهشتی در قیامت سیرابش می­کند».

     و در حدیثی از امام صادق علیه السلام می­خوانیم: « کسی که همه روز سوره عم یتساءلون را ادامه دهد سال تمام نمی­شود مگر اینکه خانه خدا را زیارت می­کند! »

     و نیز در حدیث دیگری از رسول خدا صلی الله و علیه و آله نقل شده که فرمود: « کسی که آن را بخواند و حفظ کند حساب او در روز قیامت (چنان سریع انجام می­گیرد که) به مقدار خواندن یک نماز خواهد بود. ».(برداشت از مقدمه کتاب)

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
برداشت نویسنده از مطالعه و بررسی کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید