اقليت‌هاي ديني
۱۳۹۸-۰۵-۲۶

اقليت‌هاي ديني

پدید آورنده: روح‌الله شريعتي [به سفارش کانون انديشه جوان]

مشخصات نشر: تهران: مؤسسه فرهنگي دانش و انديشه معاصر، ۱۳۸۱

مشخصات ظاهری: ۴۸ ص

شماره دیویی: ن/ن ش 9515 /297

معرفی کتاب:

     این دفتر، به « حقوق اقلیت ها و رفتار با آنان از دیدگاه امام علی(ع) » می­پردازد. بی شک حضرت به طور متقابل به حقوق فرد و حکومت می­نگریست; یعنی، در نظر وی، چنان که فرد در برابر حکومت حقوقی دارد (وظایف حکومت) حکومت نیز در برابر فرد از حقوقی بهره می­برد (وظایف فرد). حضرت درباره متقابل بودن این حقوق و نیز بهره­مندی غیر مسلمانان از این حقوق بسیار سخن گفته است. براساس این سخنان، غیرمسلمانان ساکن در کشور اسلامی نیز از وظایف و حقوق برخوردارند.

     چگونگی رفتار و معاشرت مسلمانان با غیر مسلمانان ساکن در کشور اسلامی در بخش دوم بررسی می­شود.

     از آنجا که مطالب این دفتر در فقه مطرح شده است و فقیهان اصطلاحاتی خاص برای آن در نظر گرفته اند، پیش از آغاز بحث، توضیح برخی از مفاهیم و اصطلاحات اصلی سودمند می­نماید.

مفاهیم و اصطلاحات

     از مفاهیم و اصطلاحات مهم این بحث عبارت است از:

     اهل کتاب: پیروان ادیان یهود، مسیحیت و زرتشتی اصطلاحا اهل کتاب خوانده می­شوند. گروهی از محققان، یهودیان و مسیحیان را اهل کتاب و زرتشتیان را در حکم آنان می­دانند; ولی از دیدگاه حضرت آنان نیز اهل کتابند، زیرا پیامبر و کتاب آسمانی داشتند.

     اسلام ادیان سه گانه یاد شده را به رسمیت می­شناسد و برای پیروانشان حقوق و آزادی­هایی در نظر گرفته است. آثار به رسمیت شناخته شدن این ادیان، همان حقوقی است که در صفحات آتی بررسی می­شود.

     اهل ذمه: ذمه به معنای پناه است. اهل ذمه غیر مسلمانانی هستند که بر اساس پیمان با حکومت در کشور اسلامی ساکن می شوند. در این پیمان، حکومت و غیر مسلمانان متعهد می­گردند اموری را به سود یکدیگر مراعات کنند. این نوع قراردادها دائمی است. تا وقتی اهل ذمه به تعهدات خویش پایبندند، حکومت نمی­تواند بدون توافق با آن ها قرارداد را نقض و آنان را از کشور اخراج کند.

     این پیمان که قرارداد ذمه نام دارد، شبیه قرارداد تابعیت است. امروزه کشورها با تبعه جدید خود بر اساس قانون تابعیت رفتار می­کنند. طبق این قانون، تبعه به همه قوانین کشوری ملتزم می­گردد و در عوض حکومت نیز مدافع حقوق وی، به عنوان یک تبعه، خواهد بود.

     مستامنین: قرارداد ورود موقت غیرمسلمان به کشور اسلامی، امان خوانده می­شود. مستامنین کسانی هستند که با حکومت چنین پیمانی می­بندند. البته فرد می­تواند قرارداد خود را به قرارداد ذمه تبدیل کند. این پیمان معمولا در جنگ استفاده می­شود، و افراد متخاصم می­توانند به یاری آن به قلمرو حکومت اسلامی گام نهند. (برداشت از مقدمه کتاب ص. 9 و 10)

برچسب‌ها:
مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
برداشت نویسنده از مطالعه و بررسی کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید