حقوق زن در اسلام
حقوق زن در اسلام
۱۳۹۸-۰۹-۱۸

حقوق زن در اسلام/ تدوين غلامعلي پورحسن.- استاد راهنما عبداللهي.- کارشناسي (کميته ارزشيابي تحصيلات حوزوي خراسان) ؛ ۱۳۷۷.

توصیفگر:

  1. زنان دراسلام
  2. زنان- وضع حقوقی و قوانین(فقه)
  3. زناشویی (اسلام)

شماره دیویی: ح642پ 4831/ 297

چکیده:

     پایان نامه مزبور مشتمل بر یک مقدمه وسه بخش می باشد.

مولف درمقدمه به انگیزه انتخاب موضوع حقوق زن در اسلام پرداخته وعمده دلیل این انتخاب را پیروزی انقلاب اسلامی که باعث تغییر دید مردم نسبت به احکام دین شد می داند.

پس ازذکرمقدمه دربخش اول که مشتمل برچهارفصل است منزلت زن درجوامع متمدن، جامعه اروپایی، عربستان، ایران درعصرساسانیان، درمذهب یهود ومسیحیت و منزلت زن در مکتب اسلام و از دیدگاه قرآن و همچنین فلسفه ازدواج از نظر قرآن و روایات و معنای نکاح را مطرح می نماید.

دربخش دوم که مشتمل برهشت فصل است به حقوق متقابل زوجین پرداخته شده بنابراین درفصل اول بحث کلی در مورد حقوق و در فصل دوم تشریح حقوق زن ومرد در قبال یکدیگر، عزل و احکام آن از دیدگاه فقهاء و در فصل سوم به بیان احکام نشوز و شقاق و جریان تجری زن و مرد و در فصل چهارم مساله اختیار حق مالکیت برای زن و حق نفقه و دلیل پرداخت نفقه ازقرآن  و شیر دادن پرداخته شده است. در فصل پنجم حق حضانت و نگهداری اطفال و موانع حضانت و در فصل ششم عیوبی که باعث فسخ عقد نکاح می شود را مطرح می نماید. درفصل هفتم به بیان مهر و فلسفه و اقسام آن و جهاز و در فصل هشتم به تشریح مساله مالکیت وحق ویژه زن در این خصوص اشاره شده است.

درآخرین بخش این پایان نامه که مشتمل بر دو فصل است مساله طلاق و علل افزایش طلاق و مشکلات مترتب بر طلاق و شرایط مطلقه و همچنین اقسام طلاق سنت و ادله طلاق را بیان می نماید.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید