قرار ملاقات با اهل بیت(ع) در بهشت از نگاه قرآن و روایات
۱۳۹۸-۰۹-۱۸
در بخشی از زیارتنامه حضرت معصومه(س) می‌خوانیم: «عَرَّفَ اللَّهُ بَيْنَنَا وَ بَيْنَكُمْ فِي الْجَنَّةِ وَ حَشَرَنَا فِي زُمْرَتِكُمْ» یعنی خدا بین ما و شما در بهشت شناسایی برقرار و ما را در گروه شما محشور کند. اگر قرار است بین ما و اهل بیت(ع) قرار ملاقاتی در بهشت باشد و در گروه آنان محشور شویم باید آنها را دوست بداریم و تابع محض باشیم.
 
همان‌طور که در آیه ۷۱ سوره مبارکه اسراء آمده، روز قیامت تقسیم‌بندی مردم هنگام محشور شدن بر اساس رهبری است که انتخاب کرده‌اند «يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ/ روزی که هر گروه از مردم را با رهبران‌شان فرا می‌خوانیم» پس اولاً نباید در مسئله رهبری بی‌تفاوت بود، چون آثار آن تا قیامت ادامه دارد و ثانیاً اگر می‌خواهیم در گروه اهل بیت(ع) محشور شویم باید رهبر ما هم معصوم و در زمان غیبت، تابع ولایت فقیه باشیم.

دو روایت از پیامبر اعظم(ص) در دانشنامه قرآن و حدیث نقل شده است:
۱ - مَن اَحَبَّنا اَهلَ البَیتِ فِی اللهِ حُشِرَ مَعَنا و اَدخَلناهُ مَعَنا الجَنَّة؛ هر که ما اهل بیت را به خاطر خدا دوست داشته باشد، با ما محشور می‌شود و ما او را با خود به بهشت می‌بریم.
۲ - مَن اَحَبَّنا کانَ مَعَنا یَومَ القِیامَةِ وَ لَو انَّ رَجُلاً اَحَبَّ حَجراً لَحَشَرهُ اللهُ مَعَهُ؛ هر که ما را دوست بدارد روز قیامت با ما خواهد بود. انسان حتی اگر سنگی را دوست بدارد، خداوند او را با همان سنگ محشور می‌کند.
وقتی به نقل میزان‌الحکمه، امام صادق(ع) به استناد آیه قرآن کریم «قُل اِن کُنتُم تُحِبّونَ اللهَ فاتَّبِعونی؛ بگو اگر خدا را دوست می‌دارید از من پیروی کنید.(آل‌عمران/ آیه ۳۱)» می‌فرماید: هَلِ الدّینُ اِلّا الحُبُّ؟ یعنی آیا دین جز محبت است؟ پرواضح است که دوست ‌داشتن اهل بیت(ع) تنها از راه عمل به احکام و دین‌داری ثابت می‌شود.

به قلم محمد لطفی‌زاده، مبلغ و پژوهشگر حوزوی
مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
https://iqna.ir/fa/news/3862581
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید