نسخه‌های دستنویس حاج شیخ عباس قمی در «سه‌شنبه‌های فرهنگی» رونمایی شد
۱۳۹۸-۰۹-۲۰
نسخه‌های دستنویس حاج شیخ عباس قمی در «سه‌شنبه‌های فرهنگی» رونمایی شد

 

مجموعه نسخه های دستنویس و کتابخانه شخصی حاج شیخ عباس قمی  در سی و هفتمین برنامه سه شنبه های فرهنگی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با حضور تولیت آستان قدس رضوی رونمایی شد.

به گزارش آستان نیوز، با توجه به اهمیت و ارزش کتاب های خطی، جذب و فراهم‌آوری این آثار علمی و فرهنگی در اولویت برنامه‌های سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی قرار دارد که بر اساس آن تا کنون منابع منحصر به فرد و نفیسی جذب شده است.

کتابخانه مرحوم شیخ عباس قمی نیز یکی از مجموعه‌های بسیار نفیس و ارزشمند خطی است که با تامین منابع مالی از بودجه مرحمتی تولیت آستان قدس رضوی توسط این کتابخانه جذب شده است.

این مجموعه غنی، بالغ بر سی صد نسخه خطی را شامل می شود که بخش عمده‌ای از آن، تألیفات و آثار شیخ عباس قمی را در بر دارد که به خط ایشان کتابت شده است.

یادداشت‌های سماع، بلاغ، انهاء، اجازه، تملّک و تصحیح شیخ عباس قمی در ظهر برگ اول یا یکی از اوراق نسخه بخش دیگری از داشته‌های این مجموعه نفیس به شمار می رود.

یکی از قدیمی ‌ترین و نفیس‌ترین کتب خطی این مجموعه، کتاب شرایع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام از تألیفات محقق حلّی (-676ق) است که در سال 741 هجری قمری کتابت شده و از مهم‌ترین کتب فقهی شیعه به شمار می رود.

کتاب الفوائدالرضویه فی احوال علماء المذهب الجعفریه تألیف شیخ عباس قمی، یکی دیگر از نفایس این مجموعه است که به خط شیخ عباس قمی در مشهد مقدس در شرح احوال علمای شیعه امامیه کتابت شده است.

کتاب منتهی الامال فی تواریخ النبی و الآل نیز از دیگر آثار این فقیه بزرگ شیعه است که در حال حاضر در کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می شود.

گفتنی است شیخ عباس قمی مفاتیح الجنان، فوائد الرضویه، نفس المهموم، نفثه المصدور و چند اثر دیگر را در مدت 22 سال اقامت خود درمشهد تالیف کرد.

از این عالم بزرگ شیعی، تألیفات متعددی به زبان عربی و فارسی در موضوعات و علوم مختلف همانند حدیث، علوم قرآن، اخلاق، عقاید، رجال، تاریخ به جای مانده است.

لازم به ذکر است دیگر نفایس خریداری شده از کتابخانه شخصی مرحوم شیخ عباس قمی در سالن نمایشگاه‌های مناسبتی در موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری در معرض دید عموم بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت.

همچینن در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه درب کتابخانه آستان قدس رضوی باید بر روی تمام فرهیختگان و دانش پژوهان عالم باز باشد، ابراز کرد: کتابخانه آستان قدس، کتابخانه‌ای کم نظیر است و باید در محافل علمی دنیا حضوری فعال و تأثیر گذار داشته باشد.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: از مسئولان کتابخانه آستان قدس می‌خواهم حتما بر روی موضوع معرفی صحیح تراث شیعه به جهان کار کنند و ضمن شناسایی نخبگان و صاحب نظران این رشته در کشور، نسبت به استفاده از نظرات و به کارگیری نوآوری‌های آنان اقدام کنند تا کتابخانه آستان قدس رضوی با توجه به منابع غنی که دارد، آن جایگاهی که شایسته اش است را به دست آورد.

حجت الاسلام والمسلمین مروی، در ادامه با اشاره به خدمات شیخ عباس قمی ابراز کرد: این عالم ربانی کتاب‌های متعددی در حوزه‌های حدیث، تاریخ، فقه، رجال، کلام و دعا داشتند که یکی از آن‌ کتاب‌ها، مفاتیح الجنان است، زندگی ایشان بسیار با برکت بوده و توفیقات بسیاری داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی رمز ماندگاری کتاب مفاتیح الجنان را اخلاص شیخ عباس قمی دانست و با نقل داستان‌هایی از اخلاص و کرامات این عالم بزرگ شیعه، تصریح کرد: ما باید قدردان بزرگانی همچون شیخ عباس قمی باشیم و این قدردانی به وسیله  نشر کتاب ها، اخلاق، دینداری و معرفتشان است.

همچنین مهدی قیصری نیک، دبیر رونمایی از آثار نفیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی،  با اشاره به مصادف شدن این جلسه از برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی با هفتاد و پنجمین سالروز افتتاح موزه آستان قدس رضوی به خبرنگار آستان نیوز گفت: سازمان کتابخانه‌ها موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این جلسه از سلسله برنامه‌های سه شنبه‌های فرهنگی در کنار رونمایی از این مجموعه نفیس، نمایشگاه مناسبتی در موزه آستان قدس رضوی افتتاح خواهد کرد

وی کتابخانه آستان قدس رضوی را یکی از غنی‌ترین و نفیس ترین گنجینه های منطقه و جهان اسلام دانست و تصریح کرد: در حال حاضر، در این کتابخانه نزدیک به 57 هزار کتاب خطی و 22 هزار قرآن و جزوه قرآنی وجود دارد که به خاطر انتساب به ائمه معصومین(ع) و قدمت زیاد و هم‌چنین جنبه‌های علمی و هنری از نفاست بسیار بالایی برخوردار هستند

دبیر رونمایی از آثار نفیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، جذب و فراهم‌آوری این آثار نفیس را از اولویت های سازمان کتابخانه ها عنوان کرد و افزود: این سازمان پس از شناسایی مجموعه‌داران کتب خطی و ارتباط و تعامل با آن‌ها از دو طریق وقف یا اهداء و خرید، به جذب کتب خطی نفیس و میراث مکتوب شیعه اقدام می کند.

قیصری نیک، کتابخانه مرحوم شیخ عباس قمی(ره) را یکی از این مجموعه‌های بسیار نفیس و ارزشمند خطی عنوان کرد که به تازگی از ناحیه بودجه مرحمتی تولیت آستان قدس رضوی توسط این کتابخانه جذب شده است.

گفتنی است سی و هفتمین برنامه سه شنبه های فرهنگی آستان قدس رضوی روز سه شنبه 19 آذرماه در محل موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) برگزار گردید.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
آستان نیوز
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید