کتابخانۀ آستان قدس رضوی؛ بستری برای پژوهشگران
۱۳۹۸-۰۹-۲۳
کتابخانۀ آستان قدس رضوی؛ بستری برای پژوهشگران

 

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در مراسم رونمایی از موضوعات با اولویت پژوهشی این سازمان، از بسترسازی و همکاری این سازمان با پژوهشگران خبر داد.

 

به گزارش گنجینۀ رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدجلال حسینی در نشست رونمایی از اولویت‌های پژوهشی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، به مسائل پیش روی پژوهش در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از اشکالات عمدۀ حوزۀ پژوهش، به باور نرسیدن در این خصوص است. وی تصریح کرد: بسیاری از مسئولان، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، مراکز علمی و افراد گوناگون به آن سطح از باور در خصوص کارآمدی و جایگاه پژوهش دست نیافتند و توجه به پژوهش در حد شعار باقی مانده است. حسینی همچنین ساختار تربیت محقق در نظام تعلیم و تربیت را ناکارآمد دانست و گفت: ما در این ارتباط نیاز به تعلیم زیربنایی و استعدادیابی داریم. وی همچنین یافتن مسئله را یکی دیگر از مشکلات امر پژوهش در کشور خواند و بیان کرد: ما به دنبال شبکۀ مسائل نیستیم و بسیاری از کسانی که به عنوان پژوهشگر فعالیت می‌کنند در یافتن مسئلۀ درست مشکل دارند.

حسینی فاصلۀ میان حوزۀ پژوهش و حوزۀ اقدام و عمل را یکی دیگر از مشکلات این عرصه ذکر کرد و اظهار داشت: یأس و ناامیدی پژوهشگر از پیامدهای این فاصله است. وی با بیان اینکه نگهداری بیش از 100هزار نسخۀ خطی نفیس در کتابخانۀ آستان قدس رضوی کاری ارزشمند به شمار می‌رود، احیای این آثار را حرکتی شایسته‌تر و نزدیک به نیت واقف دانست. حسینی در ادامه، به اقدامات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در بسترسازی برای پژوهش اشاره کرد و گفت: این سازمان، کار ایجاد کتابخانۀ دیجیتال فهارس نسخ خطی جهان را در دست اقدام دارد که در سال 99 به بهره‌برداری می‌رسد و این یکی از بزرگترین اقدامات در یاری رساندن به محققان به شمار می‌رود. وی همچنین ایجاد ایستگاه‌های دسترسی به بیش از یکصدمیلیون منبع مطالعاتی آستان قدس رضوی در شهرهای مختلف را یکی دیگر از این اقدامات خواند.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با تأکید بر لزوم همکاری بیش از پیش با محققان خاطرنشان کرد: این سازمان صرفاً یک مجموعۀ فرهنگی و ترویجی نیست؛ بلکه زمینه‌ساز موضوع مهمی همچون تحقیق و پژوهش است.

گفتنی است در این مراسم که به مناسبت هفتۀ پژوهش برگزار شد، از تعداد24 عنوان از اولویت‌های پژوهشی بخش‌های مختلف این سازمان رونمایی شد.

 

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
گنجینۀ رضوی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید