جنبه های اقتصادی تقوا در قرآن و حدیث
کارکرد اقتصادي تقوا در قرآن و حديث
۱۳۹۸-۱۰-۰۲

 کارکرد اقتصادي تقوا در قرآن و حديث/ علي ثناگو.- استاد راهنما: جواد ايرواني/ استاد مشاور: محمد امامي.- کارشناسي ارشد (دانشگاه علوم اسلامي رضوي، رشته علوم قرآن و حديث) ؛ ۱۳۹۶.

توصیفگر:

  1. تقوا- جنبه های قرآنی
  2. تقوا- جنبه های اقتصادی
  3. اسلام و اقتصاد

شماره دیویی: ک86ث159/ 297

چکیده:

     (تقوا) به عنوان یکی از مفاهیم کلیدی قرآن وسنت است. کارکردهای گوناگونی در عرصه های گوناگون فردی واجتماعی دارد. یکی از کارکردهای مهم آن، تاثیرگذاری بر عرصه اقتصادی است و آیات و روایات بسیاری بر این بعد آن تاکید کرده اند.

بر پایه آموزه های اسلامی، تقوا درسه بخش (تولید)، (توزیع) ومصرف از یک سو، موجب سالم سازی فعالیت های اقتصادی و کاهش یا ریشه کن شدن مفاسد می شود، از دیگرسو، با تقویت مولفه های زشد اقتصادی وافزایش بهره وری، به پیشرفت اقتصادی کمک می کند. کارایی عنصر تقوا بر رشد و پیشرفت اقتصادی نیز به گونه مستقیم، غیر مستقیم و رازوار-  غیبی و نامحسوس- ارزیابی شده است.

درگستره جامعه نهادینه شدن تقوا موجب گشایش درهای خزائن غیب الهی شده و با جریان یافتن برکات الهی موانع اقتصادی رفع می شود. در عرصه دولت وکارگزاران حکومت نیز، تقوا موجب کاهش فساد اقتصادی وافزایش کارآمدی می گردد.

پژوهش حاضر که به روش توصیفی- تحلیلی و روش کتابخانه ای سامان یافته است، کوشش می کند با واکاوی آیات و روایات وابسته، کارکرد اقتصادی تقوا را تبیین کند.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید