زنان و مدگرایی و خودآرایی
زن، تبرج، خودآرايي و مدگرايي
۱۳۹۸-۱۰-۰۲

 زن، تبرج، خودآرايي و مدگرايي/ تدوين: ريحانه پزشکي.- استاد راهنما: علي خياط.- کارشناسي ارشد ـ سطح سوم علوم حوزوي (کفاتيين) (کميته ارزشيابي تحصيلات حوزوي خراسان) ؛ ۱۳۸۳.

توصیفگر:

  1. زنان- ایران- مسائل اجتماعی
  2. زنان در اسلام

شماره دیویی: ز444پ420955/ 305

چکیده:

گوهراسلام، سعادت ونجابت آدمی است وباورهای دینی واحکام فقهی در راستای این غایت نازل شده اند. چرا که خداوند حکیم به نیازهای روحی، جسمی، مادی، معنوی، فردی و اجتماعی مخلوق خود (انسان) آگاهتر است. احکام مربوط به دوری زنان از تبرج وخود آرایی در مقابل بیگانه نیز با این فلسفه وحکمت حکیمانه صادر شده است؛ چرا که دوری از تبرج در برابر غیر همسر، تنها از کارکرد فردی برخوردار نیست وفقط برای سمان دهی به اخلاق و ملکات نفسانی وضع نشده است، بلکه از کارکرد اجتماعی نیز برخوردار است.

پدیده تبرج زن، که تحت عنوان (زن، تبرج، خودآرایی، مدگرایی) بحث می شود دارای مفهوم عام وگسترده ای است که با روشن شدن تمامی ابعاد آن به بسیاری از شبهات و نارسایی های برخورد زن با مرد بیگانه پاسخ داده خواهد شد واز آنجا که در مساله تبرج زن معمولا فقط به پوشش او توجه شده وابعاد دیگر نوع حضور زن نادیده انگاشته شده؛ بسیار دیده شده که زنان به طرق گوناگون وحتی با وجود پوشش، به جلب توجه بیگانه پرداخته و معضلات فراوانی برای خود جامعه به وجود آورده اند. در این رساله به نوع حضور زن در جامعه مطابق شریعت اسلام اشاره شده وعلل وپیامدهای تبرج زن، اعم از فردی واجتماعی روشن شده و وجه تمایز این تحقیق با تحقیقات مشابه اولا اشاره به اکثر آیات قرآنی و روایات متعدد در این زمینه وبررسی وبحث درباره آنها و ثانیا تبیین تبرج و خودآرایی زن وابعاد جلوه گری او حتی با وجود پوشش و نیز علل روی آوری او به مدپرستی می باشد.

این رساله شامل چهارفصل وهرفصل دارای بخشهای متعدد می باشد که ابتدا جهت روشن شدن موضوع به تعریف مفاهیم کلی پرداخته شده وسپس نگاهی اجمالی به وضعیت زن درقبل و بعد از ظهور زن دارد؛ درفصل علل ظهور پدیده تبرج، به علل فردی واجتماعی توجه شده و به تبع آن درفصل بعد پیامدها وآثار این امر برخود فرد، خانواده وجامعه تبیین شده ودر پایان با ارائه پیشنهاد برای مقابله با این پدیده به راهکارهای مفید وسازنده ای اشاره شده است.

به طورکلی مطالب مطرح شده بدین ترتیب می باشد: چکیده رساله، مقدمه، تعریف ومفاهیم و واژه ها، پیشینه بحث وتاریخچه، علل پدیده تبرج که شامل علل فردی واجتماعی می شود، پیامدهای پدیده تبرج اعم از فردی واجتماعی و ارائه پیشنهاد و معرفی الگوی صحیح و شایسته از نظر اسلام چه برای مردان وچه زنان.

در انتهای بخش به سیره معصومین پرداخت شده ونقش نظارت اجتماعی نیز در  شدت وضعف این پدیده متذکر گردیده؛ در انتهای رساله نیز خلاصه ای از آن و فهرست منابع ذکر شده است.

لازم به ذکر است که در این بحث، علاوه بر استفاده از تحلیلهای عقلی، ازادله نقلی و آیات و روایات استفاده فراوان شده تا کارآوری ولزوم هماهنگی عقل و نقل به طور عملی برای مخاطبان ترسیم شود. چرا که اگر انسانی کاری را با آگاهی وعقل بپذیرد؛ راحت تر از آن تبعیت خواهد کرد. همانگونه که حضرت علی (ع) می فرماید: (عاقل ترین شما مطیع ترین شماست.)

مؤلف/نویسنده/عکاس:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید