کتاب «خاورشناسان و حدیث شیعه» منتشر شد
۱۳۹۸-۱۰-۱۸
کتاب «خاورشناسان و حدیث شیعه» منتشر شد

 

«خاورشناسان و حدیث شیعه» عنوان کتابی است که به تازگی از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر و روانه بازار نشر شده است.

 

به گزارش آستان نیوز، شیعه‌پژوهی غربی ابتدا نسبت به شیعه و حدیث آن نگاه حاشیه‌ای داشته، با ظهور انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 میلادی تغییر ذائقه داده و کوشیده تا زوایای جدیدتری از این قدرت دینی- سیاسی کشف کند.

بی‌گمان در سال‌های آغازین قرن بیست و یکم شاهد ظهور نوشته‌ها و آثاری در غرب هستیم که به نظر می‌رسد نه تنها آن نگاه  حاشیه‌ای رنگ باخته، بلکه جای خود را به مطالعاتی نظام‌مند، تخصصی و جدید در حوزه‌های گوناگونی از حدیث شیعه داده است؛ از سوی دیگر مقدمه ارزیابی علمی رویکرد خاورشناسان به حدیث شیعه مواجهه بدون واسطه با نگاشته‌های آنان است.

این مهم جز با تتبع گسترده در تحقیقاتشان و مطالعه موردی هر یک از آنها میسر نخواهد بود. کتاب پیش رو بر اساس ضرورت گفتمان نقد آثار خاورشناسان در زمینه مطالعات حدیثی شیعه، نخست به شناسایی آثار آنان و سپس به تبیین و تحلیل مسئله ها، اندیشه‌ها، مبانی فکری و جریان‌ها و رویکردهای خاورشناسان پرداخته است.

این اثر در 5 فصل تهیه و تدوین شده است؛ در فصل نخست مفاهیم پژوهش به همراه مروری کوتاه بر پیشینه مطالعات خاورشناسان در حدیث شیعه تعریف شده است. در فصل دوم این اثر تلاش شده است تا با شمارش دقیق و کامل مجموعه اقدامات پژوهشی خاورشناسان در حدیث شیعه تحلیل درست و منطقی از برآورد آثار آنان صورت گیرد.

فصل سوم به موضوع بازشناسی و تحلیل عرصه‌ها و مسئله‌های خاورشناسان در حدیث شیعه اختصاص دارد و در فصل چهارم نیز با توجه به شاخص‌ترین آثار و اندیشه‌های خاورشناسی در حوزه حدیث شیعه و نیز در نظر گرفتن تطور رویکردی و تاریخی و روشهای پژوهشی آنان، مهم‌ترین و برجسته‌ترین عرصه‌ها و مسائل فکری مطالعاتی خاورشناسان شناسایی شده است.

بررسی و تحلیل آسیب‌ها و امتیازهای فعالیتهای علمی خاورشناسان در حدیث شیعه در فصل پنجم بیان شده است. این فصل به دو بخش «آسیب‌ها در مطالعات خاورشناسان در حدیث شیعه» و «نقاط قوت و مزایای خاورشناسان در حدیث شیعه» می پردازد.

تعریف مفاهیمی همچون حدیث شیعه، خاورشناس، روش شناس و تحلیلی انتقادی، الگوهای طبقه‌بندی پژوهش‌های حدیثی خاورشناسان، ادوار تاریخی پژوهش‌های خاورشناسان در حدیث شیعه از پدیداری تا کنون، روش‌های پژوهشی خاورشناسان در حدیث شیعه، محوریت بخشی به امام در حدیث شیعه، تدوین حدیث در دوره متقدم شیعه و... برخی از موضوعاتی است که در این اثر به آن اشاره شده است.

کتاب «خاورشناسان و حدیث شیعه» به قلم علی حسن‌نیا نگاشته شده است و در شمارگان 200 نسخه و قطع وزیری به چاپ رسیده و در اختیار علاقمندان به کتاب و کتاب خوانی قرار گرفته است.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
سایت آستان نیوز
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید